نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 30 آبان

غرب حاضر است نفت را 4 برابر قیمت فعلی بخرد!

کدخبر: ۵۳۶۰۷۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
غرب حاضر است نفت را 4 برابر قیمت فعلی بخرد!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 آبان 1352؛ غرب حاضر است نفت را 4 برابر قیمت فعلی بخرد

جمشید آموزگار، وزیر دارایی ایران اعلام کرد که وزیران بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده نفت در جهان (اوپکک) بعد از 17 دسامبر تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره قیمت‌های جدید نفت خام تصمیم بگیرند.

آموزگار اظهار کرد: کمیسیون دائمی اقتصادی اوپک مبانی و ضوابط منطقی و عقلانی را که براساس آن وزیران نفت اوپک بتوانند در مورد تغییرات آتی قیمت نفت خام تصمیم بگیرند، تعیین می کند.

آموزگار اضافه کرد که کمیسیون مذکور قرار است روز 17 دسامبر در وین تشکیل جلسه دهد و تا آن تاریخ افزایش جدیدی در قیمت نفت اوپک پدید نخواهد آمد.

وزیران 12 کشور عضو اوپک بعد از 17 دسامبر یعنی پس از پایان یافتن کار کمیسیون یادشده به نوبه خود گرد خواهند آمد تا نتایج کار کمیسیون را بررسی کنند و در مورد تغییراتی که باید در قیمت نفت خام داده شود، تصمیم بگیرند.

اعضای اوپک که از ایران، ابوظبی، الجزایر، اندونزی، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، ونزوئلا و اکوادور تشکیل می‌شوند جمعا 85 درصد از واردات نفتی کشورهای مصرف‌کننده جهان را عرضه می‌کنند.

دکتر آموزگار شرایط موجود بازار نفت را آشفته و پرهرج‌و‌مرج توصیف کرد.

دکتر آموزگار گفت: کشورهای باختری که از تحریم شدن به وسیله اعراب آسیب دیده‌اند، پیشنهاد کرده‌اند که نفت خام آن را تا چهار برابر قیمت کنونی آن خریداری کنند و اگر ما غیرمنطقی فکر می‌کردیم قیمت‌های اعلام‌شده نفت خود را 200 درصد افزایش می‌دادیم.

 

30 آبان 1362؛ واحدهای تولیدی دولتی و خصوصی برای بررسی قیمت‌ها مدارک ارسال کنند

روابط عمومی ستاد بسیج اقتصادی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، پیرو بخشنامه شماره 29086 مورخ 62.7.27 بدین وسیله به اطلاع واحدهای تولیدی بخش خصوصی می‌رساند مفاد بخشنامه فوق درباره ضرورت ارسال مدارک جهت بررسی قیمت‌ها به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اختصاص به واحدهای تولیدی تحت پوشش دولت نداشته بلکه کلیه واحدهای تولیدی اعم از بخش دولتی و خصوصی که دارای پروانه تاسیس و بهره‌برداری از وزارت صنایع می‌باشند ملزم به ارائه مدارک به شرح بخشنامه مزبور خواهند بود.

30 آبان 1392؛ سناریوهای مختلف دولت برای قیمت دلار

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال درباره قیمت در نظر گرفته شده برای دلار و پیش‌بینی قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال 93 کل کشور از وجود چند سناریو در این رابطه خبر داد.

محمدباقر نوبخت افزود: در هر یک از این سناریوها نحوه تعیین قیمت دلار مورد بررسی قرار گرفته و مشخص می‌کند نرخ تورم و رشد اقتصادی پس از اجرای آن سناریو به چه شکل خواهد بود. این سناریوها روزهای آینده در هیات وزیران به بحث گذاشته خواهد شد و در نهایت یکی از آنها به تصویب می‌رسد که در این صورت بنده به طور مشخص در این باره سخن خواهم گفت و شرح می‌دهم که اجرای آن سناریو در بودجه 93 چه تاثیری بر شاخص‌های اقتصاد کلان ما خواهد گذاشت.

وی گفت: قطعا لایحه بودجه باید منعکس‌کننده همه این اعداد و ارقام (قیمت دلار و نفت) باشد، نه‌تنها این موضوع بلکه آثار این ارقام بر اقتصاد کلان کشور، رشد اقتصادی، نرخ تورم، بیکاری و تمامی شاخص‌ها نیز باید بررسی شود.

نوبخت همچنین با بیان اینکه دولت تصمیماتی در مورد قیمت شیر و چگونگی توزیع آن به‌ویژه بین دانش‌آموزان اتخاذ کرده است، گفت: پس از نهایی شدن این تصمیمات اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی تاکید کرد: دولت با هر گونه افزایش قیمت غیرمنطقی که وجه گرانی دارد به شدت مخالف است و برای تثبیت قیمت اقدام خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید