نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4 آذر

کانادا خواستار توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با ایران شد!

کدخبر: ۵۳۷۰۲۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کانادا خواستار توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با ایران شد!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

توییت مهم مرندی پس از صدور قطعنامه علیه ایران

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم آذر 1352؛ معاملات ارز متوقف شد

معاملات ارز به دنبال جریانات اخیر پولی و اعلام تصمیم بانک ملی ایران مبنی‌بر کاهش نرخ خرید و فروش ارزهای اروپایی در بازار آزاد متوقف شد و معاملات طلا نیز در بازار جریان عادی خود را از دست داده و پس از آن مظنه آن در بورس لندن به هر اونس 93.20 دلار تنزل کرد.

معاملات عمدهای روی طلا صورت نگرفته و این بدان جهت است که بازار آزاد به انتظار تنزل مجدد قیمت طلاست. قیمت طلا در تهران بین 102 تا 103 تومان در هر مثقال است و پهلوی طلا به 182 تومان و نیمه پهلوی به 91 تومان و ربع پهلوی به 46 تومان رسیده است.

در بازار آزاد ارزها ظرف چند روز گذشته ارزهای اروپایی بیش از همه تحت فشار قرار گرفتند؛ به‌طوری‌که قیمت مارک آلمان غربی برای اولین بار در طول سال به پایین‌تر از 27 ریال و در حد 26.80 تا 27 ریال ثابت مانده است.

آمریکا با بحران بزرگ نفت روبرو شد

کارل آلبرت، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد درحالیکه آمریکا با بحران بزرگ انرژی روبرو شده نیکسون می‌کوشد مردم این کشور را در مورد دلایل واقعی و درجه وخامت بحران سوخت و انرژی گمراه کند و با پیروی از این روش از برداشتن قدم‌هایی که بتوانند از وقوع یک رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا پیشگیری کنند، کوتاهی کرده است.

کارل آلبرت طی یک بیانیه 7 هزار کلمه‌ای که در واشنگتن انتشار یافته اعلام خطر کرده است که آمریکا با بحرانی در ابعاد عظیم روبرو است و نیکسون یکبار دیگر ترجیح داده است که در این مورد با مردم آمریکا صادق و رو راست نباشد.

آلبرت در سخنان مفصل خود نیکسون را متهم کرده است که به آمریکاییان بیش از آنچه که بتوان سوخت و انرژی به آنها تحویل داد – وعده داده است و اقدامات که تاکنون برای صرفه‌جوی در مصرف سوخت و انرژی در آمریکا به عمل آورده بیش از آنکه واقعی و موثر باشد – ظاهرسازی است.

چهارم آذر 1372؛ کانادا خواستار توسعه روابط اقتصادی و سیاسی با ایران شد

«مک لنان» سفیر جدید کانادا در تهران با حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرد: اتاوا خواستار توسعه و گسترش روابط با ایران اسلامی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی است.

وی در این دیدار ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات خود با مقامات ایرانی، گزارشی از این مذاکرات را به اطلاع رساند.

دکتر حبیبی نیز با اشاره به روابط دوستانه ایران و کانادا از توسعه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و پارلمانی دو کشور استقبال کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده است روابط خود را با کشورهای دوست گسترش دهد.

وی لزوم فعالیت کمیسیون مشترک ایران و کانادا را مورد تاکید قرار داد و تشکیل این کمیسیون را عاملی در جهت تقویت و توسعه روابط دو کشور ذکر کرد.

چهارم آذر 1382؛ بانک شهروند در تهران تاسیس می‌شود

شهردار تهران گفت: بانک شهروند بعد از طی مراحل اداری به زودی در تهران تاسیس می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به درخواست شهرداری مبنی‌بر تاسیس این بانک افزود: مقدمات آن فراهم شده است و با مطالعات و امکان‌سنجی صورت‌گرفته امیدواریم بعد از مراحل اداری، شاهد افتتاح این بانک باشیم.

وی کسب درآمد پایدار و سالم را از اهداف شهرداری دانست و گفت: یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد پایدار و سالم، استفاده از منابع خود شهرداری است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: شهرداری تهران چرخش مالی بسیار دارد و مسوولان باید به شهرداری اجازه بدهند که از منابع خود در یک بانک استفاده کند.

وی تاسیس بانک شهرداری را پشتوانه طرح‌های عمرانی شهرداری دانست و گفت: بانک شهرداری می تواند محل تسهیل امور شهری باشد، چون شهرداری برای تاسیس هر خیابان ده‌ها ملک مردم را خراب می‌کند که با بانک شهرداری، مردم می‌توانند به سرعت صاحب‌خانه شوند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: همچنین با تاسیس بانک شهرداری وضعیت مسکن و اشتغال در تهران ساماندهی می‌شود.  

روزانه 24 میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود

در حال حاضر با افزایش ذخیره‌سازی و با کاهش طبیعی مصرف در نیمه دوم سال، بحران بنزین کنترل شده است.

سیدناصر سجادی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام این خبر افزود: تا پایان سال‌جاری روزانه 56 میلیون لیتر مصرف بنزین خواهیم داشت که در مقایسه با مصرف 29 میلیون لیتری در سال 1372 این مقدار افزایش چشمگیری یافته است.

وی گفت: احداث پالایشگاه در برنامه سوم توسعه، توسط بخش خصوصی یا با مشارکت شرکت‌های خارجی در نظر گرفته شده بود، ولی به‌دلیل عدم استقبال از سوی بخش خصوصی در طول برنامه سوم هیچ پالایشگاهی در کشور احداث نشده و به همین دلیل میزان واردات بنزین افزایش یافت.

سجادی یادآور شد: میزان واردات بنزین روزانه 16 میلیون لیتر است که این مقدار در سال آِنده مطابق پیش‌بینی‌های کارشناسی به 24 میلیون لیتر خواهد رسید.

چهارم آذر 1392؛ توافق هسته‌ای در ژنو

سرانجام پس از یک دهه مذاکرات فشرده، پیچیده و زمانبر هسته‌ای، عطر توافق هسته‌ای ژنو 3 در فضای خوش و بش هتل اینترکنتیننتال به مشام رسید؛ توافقی که می تواند  نقطه عطفی در پرونده هسته ای ایران باشد و به فضای جدیدی از تعامل با غرب و همسایگان بینجامد.

این پیروزی از این حیث تاریخی و بزرگ محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر فشار اسرائیل و برخی دولت های عربی برای منحرف کردن مسیر گفت و گوها به بیشترین حد خود رسیده بود.

بنابراین توافق هسته ای شکل گرفت در ژنو می تواند فضای جدیدی را به نفع ایران در نظام بین الملل شکل دهد و به بخشی از مهم ترین هدفش که رفع کامل تحریم‌هاست، بینجامد.

وزیران خارج گره 1+5 و ایران پس از سه دور مذاکره فشرده در شهر ژنو سوئیس که آخرین دور آن بامداد دیروز یکشنبه پس از چهار روز مذاکره فشرده به پایان رسید.

در بخشی از توافقنامه که با عنوان «برنامه مشترک برای اقدام» امضا شده آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه‌حل جامع مورد توافق و بلندمدت است، به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز باقی خواهد ماند. ایران اعلام می‌کند تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی یا گسترش سلاح هسته‌ای نیست.

راه‌حل جامع مذکور مبتنی‌بر این اقدامات اولیه بوده و به یک گام نهایی منجر خواهد شد که دوره زمانی آن مورد توافق قرار گرفته و به رفع نگرانی‌ها می‌انجامد.

این راه‌حل جامع، ایران را قادر می‌سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز براساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود.

این راه‌حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز براساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود.

این راه‌حل جامع به مثابه یک مجموعه منسجم خواهد بود که هیچ بخشی از آن مورد توافق قرار نمی‌گیرد مگر آنکه در مورد تمامی بخش‌های آن توافق حاصل شود. این راه‌حل جامع شامل یک فرآیند متقابل و قدم به قدم است و به رفع همه‌جانبه تمامی تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های یک‌جانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد.

4.3 میلیارد دلار از دارایی بلوکه‌شده ایران در آمریکا آزاد شد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و انگلیس از آزادسازی 4 میلیارد و 300 میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران پس از توافق هسته‌ای اخیر ایران و گروه 1+5 در ژنو خبر داد.

سید علی نقی خاموشی از آزادسازی این میزان از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران نزد آمریکا در فاز نخست خبر داد و گفت: این اقدام پس از توافق اخیر هسته‌ای ایران با 1+5 و در پاسخ به اعتمادسازی ایران صورت گرفت.

براساس بخشی از توافقنامه ایران و قدرت‌های بزرگ، قرار است که دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشورهای دنیا آزاد شود؛ موضوعی که ازسوی وزیر امور خارجه آمریکا نیز مطرح شده است.

در این میان، ارقام متفاوتی برای دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های خارج مطرح می‌شود.

برخی سخن از 45 میلیارد دلار به میان می‌آورند و برخی دیگر می‌گویند که ایران 60 میلیارد دلار پول بدون دسترسی در بانک‌های خارجی دارد.

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی رقم دارایی‌های بلوکه‌شده را 60 میلیارد دلار عنوان و اعلام کرده است که تحریم‌های بین‌المللی، دسترسی به این منابع را محدود کرده است. به گفته وی هم‌اکنون بیش از 60 میلیارد دلار سرمایه ایران در بانک‌های خارجی بلوکه‌شده و دسترسی به آنها وجود ندارد.

این رقم در حالی عنوان می‌شود که علی لاریجانی، رئیس مجلس میزان دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در چین را 22 میلیارد دلار عنوان می‌کند.

تا چند روز پیش از انجام توافق میان ایران و 1+5 یک مقام ارشد آمریکا اعلام کرد که برای باز پس گرفتن 12 میلیارد دلار دارایی بلوکه‌شده ایران با کنگره رایزنی می‌کند. وی به روزنامه نیویورک‌تایمز گفته است که طرحی برای آزادسازی بخشی از دارایی‌های مسدودشده ایران در آمریکا ارائه شده است.

«ژنو» اسلامبول را تکان داد

توافقات حاصل‌شده بین ایران و کشورهای 1+5 بازار داخلی را تکان داد.

دلار آمریکا کار خود را با کاهش 55 تومانی شروع کرد و در ادامه روز افت بیشتری را نیز متحمل شد.

قیمت متوسط درج‌شده بر تابلوهایی بازار تهران دیروز 2950 تومان بود.

این قیمت از اولین روزهای مهرماه در بازار دیده نشده بود. کاهش شدید قیمت دلار باعث شد که مبادلات واقعی در صبح دیروز به حداقل برسد و مردم به پرسیدن قیمت اکتفا کنند تا اینکه پس از گذشت ساعاتی از روز کاری صرافان خرید و فروش دلار را متوقف کردند تا راجع به موقعیت جدید اطمینان بیشتری کسب کنند. البته قیمت سکه در آخرین ساعات کاری دیروز به 845 هزار تومان نیز رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید