نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 آذر

زمزم پیشتاز رقابت با نوشابه‌های آمریکایی است!

کدخبر: ۵۳۷۶۷۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
زمزم پیشتاز رقابت با نوشابه‌های آمریکایی است!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم آذر 1352؛ بانک سرمایه‌گذاری با مشارکت اعراب و انگلیس در ایران تاسیس می‌شود

در پایان اولین کنفرانس سرمایه گذاری ایران و انگلیس قراردادهای متعددی برای اجرای طرح های مشترک در زمینه های مختلف صنعتی، بین موسسات دو کشور به امضا رسید که مجموع سرمایه گذاری اولیه آنها بالغ‌بر 250 میلیون لیره (40 میلیارد ریال) می‌گردد.

بانک انگلیسی «مرگان گرنسل» طی نامه‌ای آمادگی خود را برای تاسیس یک بانک سرمایه‌گذاری در چارچوب مقررات قانونی پولی و بانکی کشور با سرمایه 100 میلیون دلار در ایران اعلام داشت 40 درصد از سهام این بانک از طرف «مرگان گرنسل» و شرکت «لویدز» و «لویدز بانک» لندن و چند موسسه مالی دیگر انگلیسی از یک طرف و برخی موسسات عربی در بحرین، اردن، کویت، لبنان، تونس و اتحادیه امارات عربی تعهد شده است، 60 درصد بقیه سهام برای بخش خصوصی و دولتی ایران تعهد شده است.

این بانک در اجرای برنامه‌های توسعه صنعتی در ایران و کشورهای عربی فعالیت خواهد کرد.

هشتم آذر 1372؛ اعتراف وزیر کار روسیه به کاهش سطح زندگی مردم

وزیر کار روسیه با اشاره به کاهش شدید سطح زندگی مردم این کشور گفت: در دو سال اخیر قیمت انواع کالاها و مواد غذایی 200 برابر افزایش یافته است، در حالی که درآمد مردم حداکثر 67 برابر افزایش نشان می‌دهد.

«گنادی ملیکیان» با اشاره به رشد بیکاری در روسیه، نسبت به پیامدهای بد آن بر روی روند اصلاحات اقتصادی این کشور ابراز نگرانی کرد.

وزیر کار روسیه گفت: هم‌اکنون 35 درصد مردم روسیه در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و خانواده‌های دارای فرزند و حقوق‌بگیر بیشتر از دیگر خانواده‌ها در اعماق فرو می‌روند.

وی کاهش تولید را یکی از مشکلات عمده اقتصادی روسیه خواند و افزود: این روند که از سال 1988 میلیادی شروع شده بود، در دو سال اخیر و پس از فروپاشی شوروی به شدت افزایش یافت.

هشتم آذر 1382؛ جزئیات تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی

نورالدین پیرموذن، مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت که این هفته با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارت رفاه و تامین اجتماعی تشکیل و فروشنده و خریدار خدماتی درمانی از یکدیگر متمایز می‌شود.

نماینده مردم اردبیل گفت: تشکل این وزارتخانه، حاصل قریب به سه سال بحث و کار کارشناسی برای اجرای اصل 29 قانون اساسی و درنتیجه تشکیل آن، برای نخستین بار در کشور، فروشنده و خریدار خدمات درمانی از یکدیگر جدا می‌شوند.

مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: تاکنون وزارت بهداشت هم فروشنده درمان در بیمارستان‌های دولتی بود و هم خریدار درمان از طریق سازمان‌های تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی.

پیرموذن گفت: با جدا شدن سازمان تامین اجتماعی، سازمان بهزیستی، هلال احمر و سازمان بیمه خدمات درمانی از وزارت بهداشت، این وزارتخانه فرصت مناسب و بهتری پیدا خواهد کرد که به وظایف اولیه و اصلی خود در تامین و گسترش بهداشت و سلامت مردم بپردازد.

زمزم پیشتاز رقابت با نوشابه‌های آمریکایی است

روزنامه «اونیره» ارگان شورای اسقفی کاتولیک ایتالیا با اشاره به عرضه گسترده نوشابه‌های شرکت ایرانی «زمزم» در خاورمیانه و اروپا نوشت: زمزم پیشگام رقابت با نوشابه‌های آمریکایی است.

اونیره می‌نویسد: هرچند زمزم از سال 1954 با هدف رقابت با نوشابه‌های آمریکایی فعالیت خود را آغاز کرد و با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979، این چالش شکلی گسترده یافت.

این روزنامه می‌افزاید: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حذف نشانه‌های آمریکایی از ایران، تولیدات زمزم به نماد نوشابه ملی تبدیل شد و اکنون با فروش سالانه 162 میلیون دلار به یک قدرت در بازار خاورمیانه تبدیل شده است.

به نوشته اونیره، نوشابه‌های شرکت زمزم که تولید سالانه آن به 2.5 میلیارد بطری می‌رسد در کشور دانمارک نیز عرضه می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید