رصد بازار مسکن؛

شگردهای عجیب دلالان برای تخلیه ملک؛ مراقب باشید!

کدخبر: ۵۳۸۰۲۱
بسته حمایتی سران قوا برای مستأجران آب نداشت اما برای برخی نان داشت و شغل تازه‌ای با عنوان «مستأجر تخلیه کن» ایجاد کرد.
شگردهای عجیب دلالان برای تخلیه ملک؛ مراقب باشید!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، سیاست های حاکمیتی برای مهار نرخ اجاره تأثیر چندانی بر سرعت رشد نرخ اجاره بها نداشت. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم ماهانه اجاره آبان ماه در کل کشور برابر با 3.7 درصد ثبت شده و دومین رکورد را در میان گروه های اصلی این ماه داشته است.

 بررسی های آماری از وضعیت اجاره کشور در ده سال گذشته نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای 39.1 درصدی اعلام شده از سوی مرکز آمار در این بخش، از ابتدای سال 1391 تاکنون (مقطعی که آمارهای آن در دسترس است) سابقه نداشته و همچنان شیب صعودی به خود گرفته است.

فوری/ افزایش ۵۰ درصدی یارانه این افراد

حمایت ویژه روس ها از ایران پیش از بازی با آمریکا+ عکس

رشد بالای قیمت اجاره در عین حال تورم بخش مسکن را نیز به بالاترین سطح یک دهه ارتقا داده که نشان از بیشترین رشد قیمت‌ها در این حوزه داشته است. در کنار رکوردزنی بخش اجاره، تورم بهداشت و درمان نیز به سطح بالایی رسیده است. برخی معتقدند رشد قیمت ها در مسکن با فاصله ای مشخص، حالا به شاخه اجاره رسیده و علامتی از بیشترین فشار قیمتی سالانه بر مستأجران است.

بررسی فایل‌های اجاره در هفته نخست آذر ماه هم نشان از افزایش فایل‌های قرمز می‌دهد. به نظر می آید مالکانی که نوبت اجاره املاک شان رسیده تلاش می کنند افزایش هزینه های زندگی را در نرخ پیشنهادی اجاره شان جبران کنند. در این میان برخی مستأجران براساس بسته حمایتی در برابر تخلیه ملک مقاومت کرده و گاهی کار به شکایت هم می رسد  که ممکن است 3 تا 6 ماه تخلیه ملک زمان ببرد. عده‌ای از این فرصت استفاده کرده و چند ماهی است شغل خانه تخلیه کن نیز به لیست مشاغل اضافه شده است. تهیه قولنامه برای فروش صوری خانه، ازدواج فرزند، تهیه مجوز تعمیرات و... برخی شگردهایی است که برای تخلیه  ملک به کار می‌برند.

اولین روایت سردار حاجی‌زاده از آمار جانباختگان اعتراضات اخیر

براساس بسته سیاستی تعیین افزایش سقف تمدید قراردادهای اجاره‌بها همه قراردادهای اجاره واحدهای مسکونی در سال ۱۴۰۱ پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه به صورت خودکار و به مدت یک سال و حداکثر با نرخ‌های زیر نسبت به قرادادهای موجود تمدید می‌شود.

 

66666

درخصوص موارد استثناء شده از تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها به 6 مورد اشاره شده بود. ازجمله درصورتی که مالک، ملک یا واحد مورد اجاره را به فروش رسانیده باشد و قرارداد فروش را در سامانه ثبت معاملات املاک ثبت کرده و کد رهگیری دریافت کرده باشد و همچنین علاوه بر این اطلاعات ملک را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده باشد. اگر مالک برای تخریب، بازسازی یا تعمیر نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذی‌ربط اقدام کرده باشد.

 در صورتی که مستأجر در دوره اجاره قبلی با تشخصیص مرجع قضایی (شورای حل اختلاف) نسبت به انجام به موقع تکالیف اقدام نکرده باشد. عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره‌بها معادل درصدهای مصوب توسط مستاجر.

 در صورتی که فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره بر اساس تشخیص مرجع قضایی نیاز داشته باشد.

 در صورتی که مالک فقط دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر مورد نظر باشد و نیاز به سکونت وی در آن ملک به تایید مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) رسیده باشد. در مواردی که مالک دارای چند واحد مسکونی در همان شهر باشد فقط می‌تواند تقاضای سکونت خود را برای یکی از واحدهای مسکونی در اختیار ارائه کرده و رای مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) فقط برای همان واحد مسکونی موردتقاضا صادر خواهد شد.

تبصره یک نیز چنین مقرر می کند: ملاک رسیدگی و بررسی حقوقی اختلافات اجاره بین موجر و مستاجر در مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) اطلاعات ثبت شده در سامانه کد رهگیری و املاک و اسکان است.

در تبصره ۲ نیز تاکید شده است: مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) مکلفند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به بررسی موارد اختلاف و صدور رای اقدام کنند.

 

محله

  متراژ(مترمربع)  

رهن (تومان )

  اجاره (تومان)  

شهرک غرب

200

500میلیون

50میلیون

ستارخان ،حبیب الله

100

550میلیون

-

بلوار فردوس

74

150میلیون

9میلیون

ولیعصر، زرتشت غربی

75

100میلیون

15 میلیون

جهان آرا

27

430میلیون

-

خواجه نظام

60

350میلیون

-

نظام آباد

82

300میلیون

5میلیون

صادقیه

110

یک میلیارد و 100میلیون

-

طرشت

98

500میلیون

7 میلیارد

اشرفی اصفهانی

110

800میلیون

 

شهران  

80

500میلیون

6میلیون

 
 
 
 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید