بوی پلیسی شدن بازار می آید!

افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو

کدخبر: ۵۳۸۲۷۳
بررسی قیمت خودروها در بازار از رشد افسارگسیخته آنها حکایت دارد. قیمت خودروها در بازار در شرایطی روند صعودی به خود گرفته است که خبری از حضور مشتری در بازار نیست.
افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران ،بررسی قیمت خودروها در بازار از رشد افسارگسیخته آنها حکایت دارد. این در شرایطی است که همزمان عرضه برخی خودروها در بورس کالا با افت تقاضا روبرو بوده است. قیمت خودروها در بازار در شرایطی روند صعودی به خود گرفته است که خبری از حضور مشتری در بازار نیست. بنابراین می توان گفت قیمت خودرو روی کاغذ رشد می کند. فعالان بازار به طور مشخص به دلیل رشد قیمت خودرو اشاره نمی کنند. برخی دلیل این مساله عرضه کم شرکت های خودروساز عنوان می کنند این در حالیست که برخی دیگر از معامله گران بازار معتقدند رشد قیمت ها به نوعی از نوسان بازار ارز و بازار سکه تبعیت کرده است. این دسته از فعالان بازار تاکید می کنند ورود پلیس به بازار ارز منجر به کاهش داد و ستد در این بازار شده اما دارندگان خودرو معتقدند نمودار نرخ ارز می تواند روبه بالا حرکت کند بنابراین قیمت خودرو می تواند با اهرم نرخ ارز به روند صعودی خود ادامه دهد. آنها به فتح قله قیمتی جدید توسط سکه اشاره می کنند و می گویند حباب حدود دو میلیون تومانی قیمت سکه را می توان به عنوان نشانه ای برای تداوم روند صعودی نرخ ارز مورد توجه قرار داد.

با توجه به حضور پلیس در بازار ارز این گمانه مطرح می شود که همین اتفاق در بازار خودرو نیز بیفتد. پیش در سال های 97 و 98 که قیمت خودروها به صورت لحظه ای افزایش می یافت پلیس با همکاری سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و همچنین ستاد تنظیم بازار به بازار خودرو ورود کرد و علاوه بر توقیف خودروهایی که در پارکینگ ها دپو شده بودند برای برخی از فعالان بازار خودرو پرونده قضایی تشکیل دادند. حال نیز از بازار خودرو بوی پلیسی شدن به مشام می رسد.

در حالی نمودار قیمت ها در بازار خودرو قد می کشد که همزمان شرکت های خودروساز برخی محصولات خود را از مسیر بورس کالا عرضه می کنند. مدیران بورسی می گویند فروش خودرو روی تابلوی بورس کالا می تواند بساط دلالی را در بازار جمع کند. اتفاقی که البته نیفتاده و شاهد هستیم که قیمت خودرو در بازار روند صعودی دارد. به نظر می رسد آنچه بر قیمت خودرو در چند روز اخیر بیش از پیش اثرگذار بوده تفکر تورم انتظاری است. البته این تفکر بیش از اینکه در طرف تقاضا باشد در طرف عرضه است و دارندگان خودرو به نوعی به استقبال رشد قیمت ها در آینده  و اتکت قیمتی روی خودروهای خود را تغییر می دهند. اما طرف تقاضا همچنان امید به کاهش قیمت ها دارد و چشم انتظار ورود خودرو به بازار است. بخشی از متقاضیان معتقدند واردات خودرو می تواند فیتیله قیمتی خودرو برای محصولات پرتقاضا را در بازار پایین بکشد.

بررسی قیمت ها در بازار خودرو نشان می دهد فروشندگان پژو 207 با گیربکس دستی را با قیمتی حدود 455 میلیون تومان عرضه کرده اند که به نسبت روز گذشته حدود سه میلیون تومان رشد قیمت را به خود دیده است. هایما نیز با رشد سه میلیون تومان به نسبت 7 آذرماه 1401 با قیمت یک میلیارد و 115 میلیون تومان در بازار حاضر بود. تارا دنده ای را می توان رکورددار رشد قیمت قلمداد کرد این خود در هشتم آذرماه امسال به نسبت هفتم آذرماه 10 میلیون تومان قیمت خود را بالا برد و متقاضیان باید برای در اختیار گرفتن آن 514 میلیون تومان پرداخت کنند. کوییک معمولی با رشد سه میلیون تومانی در بازه زمانی مورد بررسی حدود 230 میلیون تومان قیمت خورد. از بازار شاهین هم خبر می رسد این خودرو امروز به سبت دیروز رشد 8 میلیون تومانی قیمت را به خود دیده و فروشندگان اتکت قیمتی 393 میلیون تومان را روی آن نصب کرده اند. تنها دنا با گیربکس اتوماتیک با همان قیمت روز گذشته خود یعنی 586 میلیون تومان در بازار حضور دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید