نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 12 آذر

ایران به‌دنبال افزایش معقول قیمت نفت است

کدخبر: ۵۳۸۷۵۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران به‌دنبال افزایش معقول قیمت نفت است

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 آذر 1352؛ بنزین تمام شد

در ایالات مختلف آمریکا تدابیری اتخاذ شده است تا به مسافران اتومبیل‌های سواری که بنزین آنها در وسط جاده تمام می‌شود، کمک کنند.

اعلان‌هایی تهیه شده که روزهای یکشنبه و تعطیل و همچنین در برخی از ساعت‌های عادی در جایگاه‌های بنزین نصب می‌شود. بر روی این اعلان‌ نوشته شده است: «بنزین تمام است!»

جرج شولتز، وزیر خزانه‌داری آمریکا به هموطنان خود هشدار داد که منتظر گران‌تر شدن قیمت فرآورده‌های نفتی باشند.

ضمنا قرار  است ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا امروز تشکیل یک «مافوق آژانس» ملی را برای چاره‌جویی جهت رفع بحران سوخت و انرژی در آمریکا اعلام کند.

ریاست این آژانس را ویلیام سیمون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا به عهده خواهد داشت.

شولتز از فکر بالا بردن قیمت فرآورده‌های نفتی به‌عنوان راه‌حلی که می‌تواند جایگزین جیره‌بندی نفت شود به شدت طرفداری کرد.

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی انتشار یافته که نشان می‌دهد نیکسون در اندیشه امکان جیره‌بندی کردن بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی است.

 

12 آذر 1362؛ قطعنامه پیشنهادی ایران برای جلوگیری از خودفروشی و فحشا در دنیا

اکبر هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نمازجمعه گفت: «مساله قابل‌توجه دیگری هم داشتیم که قابل بحث است. ابتکاری است که ایران در سازمان ملل کرد و موفق شد. ما این مورد را اولین گام به طرف اصلاح اخلاقی دنیا می‌دانیم. یکی از حرکت‌های بسیار موثر ایران این بود که پیشنهاد کرد که مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر بکند و از دولت‌های عضو بخواهد که با فحشا و منکرات مبارزه بکنند و جلو اینکه بخشی از مردم و زنان دنیا که انسان‌های شریف و قابل توجهی می‌توانند باشند، اینها تبدیل بشوند به وسیله عیاشی برای مردم عیاش دنیا، گرفته بشود و خودفروشی‌ها و ترویج فحشا و کثافت‌کاری‌ها در دنیا جلویش گرفته بشود.»

این قطعنامه با همکاری 6 کشور اسلامی به کمیسیون اجتماعی سازمان ملل رفت و با بیش از 100 رای موافق تصویب شد و انشاء‌ا... در مجمع عمومی سازمان ملل هم رای مناسب خواهد داشت. گرچه کشورهای مستکبر تقریبا همه کشورهای غربی مثل آمریکا، فرانسه، آلمان، بلژیک، اتریش، انگلستان، کانادا، اسرائیل، سوئد، سوئیس، نروژ، دانمارک و فنلاند و این تیپ کشورها مخالفت کرده‌اند و یا رای ممتنع داده است.

خب آنها بدهند آنها اصلا زندگی‌شان این است اما خوشبختانه آنچنان زمینه‌ای در دنیا وجود دارد که یک چنین قطعنامه‌ای به تصویب می‌رسد که انشاء‌ا... می‌تواند برای آینده‌ای اخلاق اسلامی در دنیا میدان درست بکند و راه را برای یک حرکت صحیح انسانی باز کند.

ایران به دنبال افزایش معقول قیمت نفت است

و اما مساله اوپک، اطلاع دارید که هفته آینده اوپک جلسه دارد و در مورد نفت و تعیین دبیرکل اوپک تصمیم‌گیری خواهد شد.

چیزی که بنده می‌خواهم امروز رویش تکیه کنم و این حرف را بیشتر برای کشورهای اسلامی و عربی عرض می‌کنم و با ملت‌ها این حرف‌ها را می‌زنم تا دولت‌ها، این است که یک خیانتی که در چند ماه پیش به مردم محروم منطقه نفت‌خیز شده و خدمتی که به استکبار جهانی شده است، باید جبران شود.

یادتان است که در جلسه اواخر سال قبل، اوپک با کارگردانی عربستان سعودی و بعضی از شیوخ دیگر خلیج فارس 5 دلار قیمت نفت را پایین آوردند؛ یعنی از هر بشکه 34 دلار آن را به 29 دلار رساندند و این خیانت با هیچ منطقی قابل‌قبول نیست.

یک محاسبه سرانگشتی بکنید، تقریبا روزی 20 میلیون بشکه، اوپک نفت می‌دهد به دنیا. اسمش 17 میلیون و نیم است، ولی نوعا بیشتر می‌دهند که 20 میلیون بشکه است. 20 میلیون ضربدر 5 دلار می‌شود 100 میلیون دلار در روز، 3 میلیارد دلار در ماه و 36 میلیارد دلار در سال می‌شود.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در ظرف یک سال رهبران عربستان سعودی، خادم حرمین شریف و قارن‌های خلیج فارس کسانی که روی ذخایر مردم سلطه پیدا کرده‌اند. اینها آمدند 36 میلیارد دلار پول این مردم را ریختند در جیب سرمایه‌داران دنیای غرب.

به چه منطقی؟ یک بهانه داشتند، می‌گفتند که بازار کشش ندارد و از این حرف‌ها. خوب ما می‌دانیم برعکس این است. یعنی اگر این آقایان می‌آمدند به جای مثلا 18 میلیون بشکه، 15 میلیون بشکه می‌فروختند به همان قیمت قبلی همین مقدار پول که حالا می‌گیریم، می‌گرفتند با 15 میلیون بشکه. وقتی که یک سال، روزی 3 میلیون بشکه نمی‌رفت دربازار، بازار چقدر تشنه نفت می‌شد؟ چقدر انبارها خالی می‌شد؟ و امروز دیگر هیچ کشور نفت‌خیزی التماس نمی‌کرد مشتری بیاورد.

عربستان امروز به جای 5 میلیون بشکه، 6 میلیون و اندی بشکه نفت صادر می‌کند. ببینید چه جنایت بزرگی را این‌ها مرتکب شده‌اند و چه خدمت عظیمی را به اربابانشان کرده‌اند، برای چه؟ چرا آدم باید این‌جوری باشد؟ چطور ما بپذیریم کسانی که در کعبه مقدسه حاکم هستند کسانی که در مدینه منوره حاکم هستند، کسانیکه در جزیره‌العرب حکومت می‌کنند ما چه جور بپذیریم که اینها این جنایت بزرگ را به مردم بکنند و سرشان را هم بگیرند بالا.

ما پیشنهادمان این است: از وزیر محترم نفت‌مان می‌خواهیم که در اجلاس آینده اوپک از قول این ملت مستضعف از طرف همه ملل محروم منطقه آنها حرف بزند و بگوید که بیایید آن جنایتی که کرده‌اید، جبران بکنید. حداقلش این است که قیمت نفت را برگردانید به همان 34 دلار قبلی (تکبیر حضار)

بنابراین هیچ دلیلی برای آن ظلم و جنایت نمی‌بینیم و تاکید می‌کنیم که از کشورهای دوست مثل الجزایر و لیبی و کسان دیگری که حاضرند با ما در این راه همکاری بکنند، می‌خواهیم با ما همکاری کنند. حداقل در این اجلاسیه قیمت نفت را به آن مبلغ برسانند.

ما تحقیقا اجازه نمی‌دهیم در آینده این گونه غارتگران جهانی منابع ثروت نفت مردم را به این شکل غارت کنند. امروز اگر کاری از دستمان برنیاید و اگر شما بخواهید این سیاست توطئه‌آمیز را ادامه بدهید بالاخره روزی خواهد رسید که ما این قدرت را داشته باشیم و اجازه ندهیم که از این خلیج فارس نفت ارزان برود به جیب کشورهای استعمارگر (تکبیر حضار).

بنابراین موضع ما مشخص است در اوپک، موضع ما درباره قیمت نفت، بالا رفتن معقول قیمت نفت است و فعلا حداقل در سطح اولیه‌اش است تا برسیم به آینده که محاسبات را بتوانیم انجام بدهیم.

12 آذر 1382؛ سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه به دولت ابلاغ شد

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی نامه‌ای خطاب به آقای خاتمی رئیس‌جمهور، براساس اصل 110 قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه را که در چارچوب سند چشم‌انداز 20 ساله کشور می‌باشد، ابلاغ کردند.

در بخشی از این نامه آمده است: «... در پی ابلاغ سند چشم‌انداز بیست ساله که به حول و قوه الهی و توجهات حضرت بقیه‌ا... ارواحنافداه خواهد توانست مسیر توسعه و سازندگی کشور را در جهت هدف‌های والای جمهوری اسلامی نمایان و مشخص سازد، اینک سیاست‌های کلی برنامه چهارم که نخستین برنامه دوران 20 ساله است برابر اصل 110 قانون اساسی ابلاغ می‌گردد.

در بخش اقتصادی سیاست کلی برنامه چهارم توسعه آمده است:

- تحقق رشد اقتصادی پیوسته، باثبات و پرشتاب متناسب با اهداف چشم‌انداز.

- ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری

- تلاش برای دستیابی به اقتصاد متنوع و متکی بر منابع دانش و آگاهی، سرمایه انسانی و فناوری نوین

- ایجاد سازوکار مناسب برای رشد بهره‌وری عوامل تولید.

- تامین امنیت غذایی کشور با تکیه بر تولید از منابع داخلی و تاکید بر خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی.

- مهار آب‌هایی که ازکشور خارج می‌شود و اولویت استفاده از منابع آب‌های مشترک.

- حمایت از تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و نیازمند.

- حرکت در جهت تبدیل درآمد نفت و گاز به دارایی‌های مولد به‌منظور پایدارسازی فرآیند توسعه و تخصیص و بهره‌برداری بهینه از منابع.

خط تولید پراید در سوریه راه‌اندازی می‌شود

قرار است خط تولید پراید در سوریه راه‌اندازی شود و سی‌کی‌دی به آن کشور صادر خواهد شد.

سیدحسین امیری، قائم‌مقام شرکت خودروسازی سایپا گفت: تا زمانی که تقاضا در داخل بیش از تولید باشد، صادرات در اولویت دوم قرار خواهد گرفت.  

وی افزود: سایپا در سال‌جاری به کشورهای همجوار صادرات داشته و در صدد راه‌اندازی خط تولید پراید در کشور سوریه است. قائم‌مقام سایپا عنوان کرد: برای اقتصادی شدن باید تیراژ را بالا برد.

12 آذر 1392؛ اوکراین در بحران

بیش از صدها هزار نفری که روز یکشنبه در کی‌یف، پایتخت اوکراین گردهم آمدند یک خواسته مشترک داشتند و آن استعفای دولت و رئیس‌جمهور دیکتاتور یانوکوویچ بود. مخالفان سر باز زدن یانوکوویچ از امضای توافقنامه نزدیکی با اتحادیه اروپا راتبعیت وی از کاخ کرملین و سیاست‌های مسکو و بی‌توجهی به خواست مردم اوکراین می‌دانند.

ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق مشت‌زنی و از رهبران مخالفان، شخص رئیس‌جمهوری را در استفاده پلیس از زور و سرکوب معترضان مسوول می‌داند.

پس از چند روز ناآرامی و اعتراض در پایتخت اوکراین، قرار بود بین دولت و رهبران اپوزیسیون مذاکراتی انجام شود.

اوکراین که دومین کشور بزرگ اروپا است؛ در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 مستقل شد و از آن زمان میان نزدیک‌تر شدن به اروپای غربی و آشتی با روسیه در نوسان بوده است.

رهبران اپوزیسیون از تمام اوکراینی‌ها خواسته‌اند تا با چادر زدن در میدان استقلال کی‌یف آن را تسخیر کنند. از این دوشنبه آنان می‌خواهند دولت را کاملا از حرکت بازدارند.

خواست صدها هزار معترض که این روزها به خیابان‌های اوکراین سرازیر می شوند، خروج کی‌یف از نفوذ تاریخی کاخ کرملین و حرکت به سوی ادغام در اتحادیه اروپا است.

 

لغو پیمان‌سپاری ارزی

رئیس‌کل بانک مرکزی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به مصوبات ستاد تدابیر ویژه گفت: پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان کالا منتفی می‌شود و براساس قانون نیز صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند که این معافیت به زودی ابلاغ می‌شود.

به اعتقاد سیف، وظیفه بانک مرکزی ساماندهی فعالیت‌های بازار غیرمتشکل پولی است که در این باره بانک در پی اصلاح نارسایی‌ها است.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در این مدت زمانی آیا از پول‌های بلوکه‌شده ایران مبالغی وارد کشور شده است یا خیر؟ اظهار کرد: کارگروهی در شرف تشکیل شدن است که از هفته آینده کار خود را آغاز می‌کند.

ارائه لایحه جداگانه برای فاز دوم هدفمندی

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بررسی‌ها برای چگونگی ادامه هدفمندی از هم‌اکنون در کارگروه‌هایی آغاز شده است، گفت: آنچه قرار است در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود با وجود اینکه برخی از ابعاد آن در بودجه سال 93 لحاظ خواهد شد، اما در لایحه‌ای جداگانه در زمان اجرا به مجلس تقدیم می‌شود، چون ابتدا باید سیاست‌گذاری‌های دولت برای سازوکارهای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تعیین شود.

مسعود نیلی در مورد تغییر قیمت بنزین تا پایان سال نیز گفت: این تغییرات باید در فاز دوم هدفمندی یارانه ها لحاظ شود و اکنون قیمت مشخصی ندارم، اما افزایش 38 درصدی فعلا تا پایان سال اجرا نمی‌شود و هر تغییر قیمتی منوط به اجرای فاز دوم خواهد بود. این در حالی است که اعلام هر نرخی تا پیش از قطعی شدن آن بر رفتار مردم تاثیرگذار است.

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در شرایط منحصربه‌فردی قرار دارد، گفت: رکود تورمی مهم‌ترین مساله فعلی و اشتغال چالش‌ جدی پیش‌روی اقتصاد ایران در کوتاه‌مدت خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید