در نیمه سال؛

افزایش 95 درصدی سود خالص این نماد بورسی

کدخبر: ۵۳۸۹۲۷
شرکت محصولات کاغذی لطیف که در دوازده ماهه سال 1400 تنها 84 میلیارد تومان سود خالص به ثبت رسانده بود، در صورت های مالی شش ماهه خود نشان داد که افزایش نرخ محصولاتش در بورس کالا کمک شایانی به سودآوری این مجموعه کرده است. لطیف در شش ماهه سال جاری 75 میلیارد تومان سود خالص به دست آورده که 50 میلیارد تومان آن مربوط به فصل تابستان است.
 افزایش 95 درصدی سود خالص این نماد بورسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، شرکت محصولات کاغذی لطیف که در بازار اول فرابورس تهران با نماد لطیف شناخته می‌شود در صورت های مالی شش ماهه خود از افزایش قابل توجه درآمد ها و سودآوری این شرکت پرده برداری کرد. این شرکت در مجمع عمومی سالیانه خود 341 تومان سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم کرد. سهام لطیف از نماد های صنعت محصولات کاغذی به شمار می‌رود. نمادهای اصلی و متوقف نشده این صنعت در حال حاضر چکاپا، چکارن، چکاوه و لطیف هستند. این صنعت به عنوان یکی از صنایع خرد بازار محصوب می شود و اکثر سفته بازان بازار که با اسم نوسانگیر نیز شناخته می شوند، در مقاطع زمانی که خبری از سمت سوی این صنعت به گوش می رسد، وارد معاملات این نماد ها می شوند. به همین دلیل ریسک دیگری که سهام های این صنعت علاوه بر مابقی ریسک ها دارند، از حجم معاملات اندک آن ها سرچشمه می گیرد و به عنوان ریسک نقدشوندگی شناخته می شود. ریسک نقد شوندگی تمام اوراق سهام را در بازار بورس تهران به دلیل وجود دامنه حد نوسان دربر می گیرد اما می توان میزان آن را در صنایع کوچک مثل محصولات کاغذی بیشتر دانست. با این حال افزایش ریسک همیشه با افزایش بازده مورد انتظار همراه است و افرادی که در سهام این شرکت ها سرمایه گذاری می کنند توقع دست یابی به سود های بیشتری را دارند و در واقع افرادی ریسک پذیر هستند.

 

فروش ماهانه لطیف از ابتدای سال 1400

لطیف در سال 1400 فروش خود را به 485 میلیارد تومان رساند و متوسط فروش ماهانه 40.4 میلیارد تومانی داشت. در هشت ماهه سال جاری متوسط فروش ماهانه لطیف با 40 درصد افزایش به 56 میلیارد تومان در ماه رسید. این مجموعه تا انتهای آبان ماه امسال 451 میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش 312 میلیارد تومانی هشت ماهه ابتدایی سال قبل افزایش 44 درصدی داشته است.

فروش ماهانه لطیف09.07

در مقایسه ماه به ماه فروش لطیف شاهدیم که این مجموعه در تیر و مرداد ماه سال جاری با افزایش 111 درصدی و 132 درصدی به نسبت ماه مشابه در سال قبل بیشترین افزایش فروش ماهانه را داشته است. شرکت محصولات کاغذی لطیف در مرداد ماه با 73 میلیارد تومان فروش بیشترین فروش ماهانه را در سال جاری تا انتهای آبان ماه داشته است. پس از مرداد ماه نیز لطیف در آبان ماه با 67 میلیارد تومان فروش نشان داد که عملکرد نیمه دوم سال این شرکت دست کمی از شش ماهه اول نخواهد داشت.

عملکرد مالی شرکت محصولات کاغذی لطیف

شرکت محصولات کاغذی لطیف در شش ماهه سال جاری فروش 328 میلیارد تومانی داشته است. فروش لطیف در مدت مشابه سال قبل تنها 219 میلیارد تومان بوده که نشان دهنده رشد 50 درصدی درآمدزایی این شرکت دارد. بهای تمام شده درآمد های عملیاتی این مجموعه با افزایش 37 درصدی به 229 میلیارد تومان رسیده است. حاشیه سود ناخالص لطیف به دلیل افزایش کمتر بهای تمام شده به نسبت درآمد های عملیاتی با رشد مناسبی همراه شده است. شرکت محصولات کاغذی لطیف در شش ماهه ابتدایی سال قبل حاشیه سود ناخالص 23.4 درصدی داشت که در شش ماهه سال جاری با 7 درصد افزایش به 30.4 درصد رسیده است.

عملکرد مالی شش ماهه لطیف09.07

سود ناخالص لطیف در شش ماهه ابتدایی سال 1400 نزدیک به 51 میلیارد تومان بوده که در شش ماهه سال جاری با افزایش 95 درصدی به 100 میلیارد تومان رسیده است. در میان نکات مثبت صورت سود و زیان شش ماهه امسال لطیف یک لکه قرمز به خوبی خودنمایی می کند. هزینه های عملیاتی این شرکت در شش ماهه سال قبل تنها 10 میلیارد تومان بوده که در شش ماهه امسال با افزایش 106 درصدی به 21 میلیارد تومان رسیده و باعث شده تا سود عملیاتی این شرکت 93 درصد بالاتر از سود عملیاتی شش ماهه سال قبل باشد. شرکت محصولات کاغذی لطیف هزینه مالی به خصوصی را متحمل نمی شود و سایر درآمد ها و هزینه های غیر عملیاتی و هزینه مالیات برای این مجموعه سود خالص را کاهش می دهند که طبق روال معمول این شرکت درآمد های غیر عملیاتی بر هزینه های آن چیرگی دارند و برایندی مثبت می سازند. در نهایت سود خالص شش ماهه امسال لطیف با 95 درصد افزایش از 39 میلیارد تومان شش ماهه سال قبل به 75 میلیارد تومان رسیده که برای این مجموعه عملکردی مناسب محسوب می شود.

شرکت لطیف در اطلاعیه ای که در خصوص شفاف سازی صورت های مالی شش ماهه خود منتشر کرده دلیل اصلی افزایش درآمد های عملیاتی این مجموعه را افزایش نرخ فروش محصولات لطیف در بورس کالا به دلیل رقابت در بازار دانسته و عنوان کرده که این شرکت در سال جاری از نظر مقدار 16 درصد افزایش تولید و 10 درصد افزایش فروش داشته است. در ارتباط با بهای تمام شده درآمد های عملیاتی افزایش کمتر آن به نسبت درآمد ها را بابت مدیریت مناسب بهای تمام شده و سیاست های تأمین آخال دانسته است.

سودآوری لطیف09.07

عملکرد فصلی لطیف در از ابتدای سال 99 نشان می دهد که این شرکت در فصول طی شده تا انتهای بهار امسال روندی صعودی با شیب کم را در درآمد های عملیاتی فصلی خود دنبال کرده است. با این حال درآمد های عملیاتی فصل تابستان این مجموعه سقف این کانال صعودی را شکست و سطح درآمدزایی لطیف را یک پله بالاتر برد. حاشیه سود خالص لطیف در فصول سال 99 به نست سال 1400 بالاتر بود. در تابستان امسال حاشیه سود فصلی این شرکت دوباره به میزان سال 99 بازگشته و این شرکت توانسته است با فروش بالای خود سود خالص تابستان را به 50 میلیارد تومان برساند در حالی که سود خالص تابستان سال قبل لطیف تنها 23 میلیارد تومان بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    کارگزاری مفید