نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23 آذر

لایحه رسیدگی به اموال مسوولان نهایی می‌شود

کدخبر: ۵۴۱۴۸۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
لایحه رسیدگی به اموال مسوولان نهایی می‌شود

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 آذر 1362؛ الزام تولیدکنندگان و فروشندگان به نصب برچسب قیمت

فروشندگان یا تولیدکنندگان کالا موظف به نصب تابلو و برچسب قیمت در داخل محل کسب و روی کالا و محصولات خود می‌باشند.

روابط عمومی کمیته امور صنفی ملی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با توجه به بخشنامه نخست‌وزیر به شماره 62072 مورخ 62.8.28 در مورد آگاهی عمومی از قیمت‌های تثبیتی و همچنین به دنبال اطلاعیه‌های قبلی این کمیته براساس بندهای 3 و 4 ماده 14 قانون نظام صنفیف هر فرد صنفی اعم از فروشنده یا تولیدکننده مکلف است تابلو و برچسب قیمت را بر روی کالا و محصولات خود نصب نمایند و ارزش واحد کالا و یا محصول و یا خدمت و دستمزد را به‌طور روشن و مقطوع مشخص نمایند. همچنین صورت حساب فروش که شامل تاریخ، مبلغ دریافتی، نوع کار و مشخصات کالا و یا خدمت انجام‌شده را به مشتری ارائه دهند.

23 آذر 1372؛ چند صرافی به دلیل «تخلف» تعطیل شدند

ارزش برابری انواع ارز در مقابل ریال، صبح امروز (سه‌شنبه) توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کاهش یافت و نسبت به دیروز هر «دلار» آمریکا 5 ریال، «پوند» انگلیس 13 ریال و «مارک» آلمان یک ریال در سیستم بانکی کشور ارزان‌تر فروخته شد.

عصر دیروز نرخ فروش دلار در بازار آزاد تا 2250 ریال بالا رفت، اما به دلیل نبود خریدار پس از ساعتی مجددا افت کرد و بین 2200 تا 2215 ریال، خرید و فروش می‌شد. اما صبح امروز به دلیل نوسانات شدید چند روز اخیر، خرید و فروش چند ارز معتبر از جمله دلار، مارک و پوند در بازار آزاد با رکود مواجه شود و خریداری برای دلار به نرخ 2225، پوند به نرخ 3140 ریال و مارک به قیمت 1285 ریال پیدا نمی‌شد.

این رکود در صرافی‌ها بیشتر از حاشیه خیابان بود و با توجه به اینکه در چند روز اخیر بانک مرکزی تعدادی از صرافی‌های مجاز را به دلیل «تخلف» تعطیل کرده است. صرافان هیچ تمایلی برای خرید و فروش ارز نشان نمی‌دادند.

هزینه 4.5 میلیارد دلاری برای احداث خط لوله گاز ایران به پاکستان

معاون ویژه نخست‌وزیر پاکستان میزان هزینه برآوردشده برای احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان را بین 4 تا 4.5 میلیارد دلار اعلام کرد.

«شاهد حسن خان» گفت: پاکستان پیشنهاد کرده است که این طرح به صورت منطقه‌ای انجام و قطر و عمان نیز در آن سهیم شوند.

وی طول لوله‌کشی طرح انتقال گاز از ایران به پاکستان را 1170 مایل اعلام کرد و گفت: 710 مایل از این لوله کشی قرار است از «کنگان» ایران به منطقه «پیشین» پاکستان منتقل شود، در ایران خواهد بود.

وی در بخش اقتصادی میزان گاز موردنیاز این کشور در 20 تا 25 سال آینده را 1.6 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: این رقم علاوه‌بر نیاز پیش‌بینی شده‌ای است که از طریق منابع داخلی تامین می‌شود.

23 آذر 1382؛ لایحه رسیدگی به اموال مسوولان نهایی می‌شود

مسوول دفتر اجرای اصل 42 قانون اساسی گفت: تدوین لایحه رسیدگی به دارایی و اموال مسوولان در مراحل نهایی است و ظرف 3 ماه آینده تقدیم رئیس قوه قضائیه خواهد شد.

مهدی امیری گفت: تدوین لایحه از زمانی شروع شد که شاخص‌های کلی در مورد چگونگی اجرای اصل 142 قانون اساسی تهیه و به رئیس قوه قضائیه ارائه شد.

وی درخصوص بررسی اموال مسوولان به روش خوداظهاری که در آن مشمولان اصلی 142 قانون اساسی در ابتدا و انتهای خدمت خود دارایی‌های خود، همسر و فرزندانشان را از طریق پر کردن دفترچه‌هایی که به آنها داده شده تکمیل و اظهار می‌کند، گفت: اظهارنامه‌هایی که برای این منظور برای مشمولان این اصل ارسال شده بود، همگی برگشته و در حال حاضر مشغول مرور اطلاعاتی هستیم که از ناحیه آنها عرضه شده است.

امیری افزود: در بررسی اظهارنامه‌های ارسال‌شده نتیجه قابل عرضه، به این معنا که رسیدگی به دارایی‌ فلان شخص خاتمه پیدا کرده، حاصل نگردیده زیرا هنوز فرآیند رسیدگی کامل نشده است.

23 آذر 1392؛ بدهی بابک زنجانی به نفت حدود 2.5 میلیارد یورو است

در شرایطی که وزیر نفت ایران گفته بود، بابک زنجانی 2 میلیارد دلار پول نفت کشور را بازنگردانده، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی میزان این قلم از بدهی های زنجانی را 2 میلیارد و 400 میلیون یورو معادل نزدیک به 3.5 میلیارد دلار عنوان کرد.

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 گفت که بدهی بابک زنجانی در پرونده او در کمیسیون اصل 90 «به طور قطع» مشخص است و زنجانی «باید این بدهی را پرداخت کند.»

پورمختار همچنین از حضور بابک زنجانی در جلسه هفته گذشته کمیسیون اصل 90 مجلس خبر داد و افزود: در این جلسه به زنجانی گفتیم که تعارفی نداریم و لازم است که نسبت به تسویه حساب و تعیین تکلیف این بدهی اقدام شود.

اجرای یکسان‌سازی ارزی پس از فاز دوم هدفمندی

رئیس کل بانک مرکزی زمان اجرای «سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز» در سال آینده را بعد از «اجرای فاز دوم هدفمندی» عنوان کرد.

ولی‌ا... سیف با اشاره به روند باثبات بازار ارز و مسیر کاهشی تورم در چند ماه اخیر، مهم‌ترین جهت‌گیری بانک مرکزی را «ایجاد تعادل در اقتصاد» و «مقابله با رکود تورمی» عنوان کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به «فسادآور بودن نظام چندنرخی ارز» به ضرورت یکسان‌سازی نرخ ارز اشاره و افزود: پیش‌نیاز یکسان سازی نرخ ارز، ثبات اقتصادی است. سیف، تجربه یکسان‌سازی نرخ ارز در اوایل دهه 80 را «بسیار موفقیت‌آمیز» خواند؛ چراکه تمام آثار جانبی آن مورد کنترل قرار گرفته بود.

به گفته وی، برای اجرای مجدد یکسان‌سازی، تیم مرتبطی در بانک مرکزی شروع به فعالیت کرده تا براساس روند شاخص‌های اقتصادی و پیش‌بینی‌هایی که وجود دارد، در نیمه دوم سال 93 یکسا‌ن‌سازی اجرا شود.

سیف با اشاره به اینکه در بودجه پیش‌بینی‌های لازم بابت یکسان‌سازی نرخ ارز با تورم 40 درصدی کنونی، می‌تواند بسیار مشکل و شکننده باشد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه فاز دوم هدفمندی در سال 1393 و پیش از یکسان‌سازی نرخ ارز عملیاتی می‌شود، این موضوع را در راستای ایجاد ثبات در اقتصاد کشور خواند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید