نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 28 آذر

پیشنهاد پوتین به اوکراین: میلیاردها دلار وام، گاز به یک سوم بها!

کدخبر: ۵۴۲۶۹۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
پیشنهاد پوتین به اوکراین: میلیاردها دلار وام، گاز به یک سوم بها!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

28 آذر 1352؛ قیمت عمده و خرده‌فروشی برنج و حبوبات اعلام شد

قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی برنج و حبوبات از طرف هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف امروز اعلام شد. صورت خرده‌فروشی نرخ‌های اعلام‌شده به واحد کیلو به قرار زیر است:

برنج:

برنج نیم‌دانه 16 ریال، چمپا 20 ریال، صدری ماشینی مصباح 32 ریال، درجه سه 39 ریال، درجه دو 41.5 ریال، سیاه درجه دو 48 ریال و سیاه درجه یک 50 ریال.

حبوبات:

نخود درجه یک پاک کرده 27 ریال، نخود درجه دو 25 ریال، نخود درجه سه 22.5 ریال، لوبیا سفید درجه یک 28 ریال، درجه دو 24 ریال، لوبیا چشم بلبلی درجه یک 34.5 ریال، لوبیا قرمز 39 ریال، ماش داخلی 22.40 ریال، عدس شهری درجه یک 40 ریال.

28 آذر 1362؛ جزئیات طرح جدید توزیع سیمان اعلام شد

با طرح جدید توزیع سیمان به‌زودی مشکل کمبود سیمان برطرف خواهد شد. حواله سیمان متقاضیانی که کارهای ساختمانی آنها تمام شده و نیازی به سیمان ندارند، باطل خواهد شد.

به متقاضیان در هر مترمربع حداکثر 1.5 تا 2 کیسه سیمان تحویل می شود.

مسوول واحد توزیع مصالح ساختمانی با اشاره به سوابق توزیع آزاد سیمان گفت: توزیع سیمان از سال 1352 تحت‌کنترل دولت درآمد. در سال 1358 با توجه به راکد شدن کارهای عمرانی و رکود کارخانجات، توزیع سیمان آزاد اعلام شد.

بعد از مدتی چون کمبود مشاهده شد، شرکت گسترش خدمات بازرگانی با توزیع 6 قلم آهن‌آلات و سیمان، مرکز توزیع مصالح ساختمانی را به‌وجود آورد. از اواخر مهرماه سال جاری کمیته‌ای مامور شد تا طرحی برای توزیع سیمان تهیه کند و از جمع‌بندی آنها طرحی تهیه شد که از تاریخ 62.9.20 به مرحله اجرا درآمد که مامور و مجری این طرح وزارت بازرگانی می‌باشد.

در بخش خصوصی، توزیع سیمان به این ترتیب است که متقاضی ابتدا باید مجوز ساختمانی را به عامل عمده‌فروشی تحویل داده و پس از بازدید از محل موردنظر و تایید آن، سرپرست منطقه آن را به تعاونی مصالح‌فروشان تحویل داده و تعاونی مدارک مذکور را به واحد توزیع ارجاع کرده و  این واحد پس از بررسی، طی حداکثر 15 روز حواله سیمان را صادر و تحویل متقاضی خواهد داد.

وی یادآور شد که برای هر مترمربع ساختمان حداکثر 1.5 تا 2 کیسه سیمان داده خواهد شد و با توجه به مجوز ساختمانی هیچ‌گونه محدودیتی در توزیع آن وجود ندارد همچنین قیمت آن هر تن 3400 ریال است.

ازسوی دیگر به متقاضیانی که دارای برگه از بنیاد شهید و بنیاد مسکن هستند با توجه به ضوابط حداکثر 10 کیسه سیمان داده خواهد شد.

28 آذر 1372؛ هاشمی‌رفسنجانی: افزایش قیمت ارز به‌زودی مهار می‌شود

اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در اجتماع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به تلاش‌های دنیای استکباری برای ضربه زدن به انقلاب اشاره کرد و گفت: دنیای استکباری که با حضور گسترده مردم در صحنه‌های انقلاب مایوس و درمانده شده است، اکنون تلاش دارد با کاهش قیمت نفت، ایران اسلامی را تحت‌فشار قرار دهد.

وی افزود: اگر حتی قیمت نفت به بشکه‌ای 10 دلار نیز برسد، مشکلی برای کشور به‌وجود نخواهد آمد.

رئیس‌جمهوری در این نشست در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره علت افزایش قیمت دلار گفت: افزایش قیمت دلار صرفا یک حالت روانی است که در پی شایعه‌پراکنی‌ها و  بورس‌بازی‌ها شکل گرفته است و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده این افزایش قیمت به زودی مهار می شود و این مساله نگران‌کننده‌ای نیست.

هاشمی رفسنجانی در زمینه کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: به‌رغم آنکه قیمت هر بشکه نفت در برنامه ما 20 دلار تعیین شده بود و اکنون هر بشکه نفت به 12 دلار رسیده است ولی این کاهش قیمت مهم و شکننده نیست.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در زمینه همکاری اقتصادی ایران و آمریکا گفت: همکاری اقتصادی دو کشور تا حد محدودی جریان دارد و این همکاری اقتصادی از مسائل سیاسی جداست.

28 آذر 1392؛ پیشنهاد پوتین به اوکراین: میلیاردها دلار وام، گاز به یک سوم بها

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در گامی که از آن به عنوان تلاش برای جلوگیری از نزدیکی اوکراین به اتحادیه اروپا یاد شده است، پیشنهاد سرمایه‌گذاری کلان و فروش گاز روسیه به یک سوم بها به آن کشور را داده است.

مسکو می‌خواهد با ورود به اقتصاد بحران‌زده اوکراین و سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری ازجمله سهام دولتی آن کشور را بخرد. روسیه در ضمن حاضر است گاز خود را به بهای نزدیک به 22 سنت در هر مترمکعب بفروشد که تقریبا یک سوم بهای اصلی آن است.

ناظران بسته پیشنهادی مسکو را یکی از کلان‌ترین‌ها در تاریخ روسیه عنوان کرده‌اند.

آنچه که به گفته رئیس‌جمهوری روسیه «شرط و شروطی ندارد» جزئیات این بسته پیشنهادی کلان 26 آذرماه پس از دیدار ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری اوکراین و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو بیان شد.

یانوکوویچ پس از دیدار با پوتین گفت: تجارت با روسیه ما را از رفتن به هر راه دیگری بازمی‌دارد.

پوتین نیز گفته است بدون تردید اوکراین هم‌پیمان استراتژیک ما است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید