واکنش وزارت اقتصاد به ردیف های هزار میلیاردی در بودجه

کدخبر: ۵۴۳۰۵۲
وزارت اقتصاد می‌گوید اگرچه در گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، «واگذاری دارایی‌های دولت» از عملکرد بودجه شش‌ماهه سال جاری صفر عنوان شده، اما دولت در ماه‌های اخیر تنها از محل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و بلوک 12 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس حدود 35 هزار میلیارد تومان کسب درآمد کرده است و ساز و کاری نیز برای واگذاری و مولدسازی دارایی‌های دولت و رفع موانع سال‌های گذشته در این زمینه در نظر گرفته شده است.
واکنش وزارت اقتصاد به ردیف های هزار میلیاردی در بودجه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ 1401/9/27 سایت اکوایران با عنوان «ردیف پوچ 100 هزار میلیاردی در بودجه» توضیح داد: در قانون بودجه 1401 مبلغ 71 هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری‌ سهام و بنگاه‌ها از طریق سازمان خصوصی‌سازی در نظر گرفته شده است که این رقم در بودجه 1400 مقدار 95 هزار میلیارد تومان بود که 18 هزار میلیارد تومان آن محقق شد.

بررسی عملکرد واگذاری‌ها در سال 1401 حاکی است از ابتدای سال تاکنون از محل واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس و بلوک 12 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مبلغ حدود 35 هزار میلیارد تومان عایدی نصیب دولت شده است.

استناد گزارش یادشده، گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به‌تازگی با مضمون پیشنهاداتی برای اصلاح بودجه‌ریزی است که در آن جزئیاتی از عملکرد منابع و مصارف بودجه 1401 در شش ماه نخست امسال منتشر شد.

بر این اساس منابع و مصارف کشور 1394 هزار میلیارد تومان برای کل سال جاری است که در نیمه نخست رقم 710 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که در منابع 518 هزار میلیارد تومان آن یعنی 73 درصد و در بخش مصارف 524 هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که گویای تحقق 74 درصدی است.

در منابع کشور، درآمدهای مالیاتی که برای کل سال 454 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده با رقم 230 هزار میلیارد تومان تحقق 99 درصدی داشته است؛ اما درآمدهای گمرکی با پیش‌بینی 55 هزار میلیارد تومان برای نیمه نخست سال تنها 17.6 هزار میلیارد تومان تحقق یافته که بدین ترتیب 32 درصد آن محقق شده است. در درآمد حاصل از نفت و میعانات نیز برای امسال رقم 491 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در نیمه امسال باید 250 هزار میلیارد تومان تامین می‌شد ولی 141 هزار میلیارد تومان یعنی 56 درصد محقق شده است.

با این حال در بخش واگذاری اوراق مالی با تحقق 120 درصدی مواجه هستیم؛ در حالی که برای کل سال 103 هزار میلیارد تومان و برای نیمه سال 52 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که 63 هزار میلیارد تومان اوراق به فروش رفته است. برخلاف آن واگذاری شرکت‌های دولتی به دلیل مهیا نشدن بسترهای لازم با کمترین رقم در حد صفر درصد محقق شده است و قرار بود در نیمه امسال 36 هزار میلیارد تومان ازاین محل تامین شود. در بخش سایر نیز با تحقق 78 درصدی با رقم 86 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای نیمه سال روبه‌رو هستیم.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان شده بود تحقق منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی و سایر واگذاری‌ها در چهارماهه سال 1401 تقریبا صفر بوده؛ این در حالی است که فقط از واگذاری بلوک 12 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بالغ بر 32 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد شد که البته مربوط به چهار ماهه نخست نبوده و نباید عملکرد سال جاری را بر مبنای واریزی چهار ماه نخست به خزانه محاسبه کرد.

علاوه بر این، به دلیل مشکلات ساختاری و ریشه‌ای در موضوع واگذاری و مولدسازی اموال دولتی شورای عالی هماهنگی سران قوا طی مصوبه‌ای که به تأیید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده هیات هفت‌نفره‌ای را با اختیارات ویژه مامور کرده که از آذرماه به دستگاه‌های دولتی و سازمان‌ها و واحدهای تابعه ابلاغ شده و وزارت اقتصاد دبیرخانه و مجری این مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت است.

این هیأت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و عضویت وزرای اقتصاد، کشور، راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، یک نماینده از طرف رئیس قوه قضاییه و یک نماینده از طرف رئیس مجلس تشکیل می‌شود و اختیارات آن شامل شناسایی، تصویب مازاد بودن و تصمیم‌گیری درباره انواع مدل‌های واگذاری است و پیش‌بینی می‌شود با شکل‌گیری و آغاز به کار این هیات، قفل مولدسازی دارایی‌های دولت شکسته شود.

به گزارش اکوایران، در گزارش مورد اشاره در توضیحات وزارت اقتصاد، با استناد به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده بود: مرکز پژوهش‌ها در گزارش اخیر خود با بررسی تطبیقی رقم پیش‌بینی قوانین بودجه‌ سنواتی در زمینه مولدسازی و واگذاری اموال دولت و همچنین میزان تحقق آن و عملکرد دولت، صراحتا از عدم توفیق دولت‌های رئیسی و روحانی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۱ گفته است. این موضوع نشان می‌دهد که با وجود اظهارات و شعارها در زمینه مولدسازی اموال و دارایی‌های دولت، این میزان پیش‌بینی برای این محل درآمدی، صرفا ابزاری در راستای تراز کردن بوجه‌های سالانه روی کاغذ بوده و دولت‌ها نتوانسته‌اند در عمل حتی به میزان ۵ درصد از پیش‌بینی بودجه را محقق سازند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید