شوک ریزشی نرخ دلار هرات به تهران

بورل، ترمز نرخ دلار را کشید/ قیمت طلا 18 عیار ریخت

کدخبر: ۵۴۳۱۰۸
اقتصادنیوز : معامله گران معتقد بودند امروز شوک کاهشی نرخ دلار در هرات و سلیمانیه در کنار توییت بورل درباره برجام باعث شد ترمز صعودی اسکناس آمریکایی در تهران کشیده شود. گفته می شود نرخ دلار امروز در تهران بر مدار نزول قرار گرفته است.
بورل، ترمز نرخ دلار را کشید/ قیمت طلا 18 عیار ریخت

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار امروز سه شنبه 29 آذر ماه در هرات با گپ مثبت باز شد اما از نیمه روز به بعد ورق در بازار ارز هرات برگشت و اسکناس آمریکایی عقب  نشینی کرد. در سلیمانیه هم نرخ دلار یک کانال پایین‌آمد. نرخ حواله درهم نیز امروز اندکی افت کرد.

شوک کاهشی نرخ دلار در هرات به تهران 

معامله گران معتقد بودند شوک کاهشی نرخ دلار در هرات و سلیمانیه باعث شد ترمز اسکناس آمریکایی در تهران کشیده شود. گفته می شود نرخ دلار امروز در تهران بر مدار نزول قرار گرفته است. 

زمان قطعی واریز مرحله دوم سود سهام عدالت/ مبلغ واریزی

خبر مهم درباره سهمیه بنزین دی ماه

بورل، ترمز نرخ دلار را کشید

از سوی دیگر امروز حسین امیر عبداللهیان وزیرامورخارجه کشورمان با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در منطقه بحرالمیت اردن دیدار کرد. در این دیدار علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات ایران و ۱+۴ ایران نیز حضور داشتند.

جورف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در توئیتر پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران نوشت: توافق کردیم که باید ارتباطات را باز نگه داریم و برجام را بر اساس مذاکرات وین احیا کنیم. عده ای از معامله گران علت کاهشی شدن نرخ دلار را ناشی از این دیدار و توئیت بورل می دانستند. زیرا بورل قبلا در رابطه با احیای برجام اظهار ناامیدی کرده بود. این دسته از بازیگران ارزی می گفتند بورل نرخ دلار  را پایین کشید. 

یک بیانیه سیاسی در بازار دلار 

البته دیدار بورل و امیر عبدالهیان در حالی است که نمایندگان کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان در سازمان ملل بعد از نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ بیانیه‌ای مشترک علیه ایران صادر کردند.

آنها در این این بیانیه‌ خواستار توقف فعالیت‌های موشکی و عقب‌گرد برنامه هسته‌ای ایران شدند.سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم  در تازه ترین اظهارنظر خود گفت، در حال حاضر گفت‌وگو با ایران در زمینه احیای برجام در دستور کار قرار ندارد.

اظهارات ضد و نقیض برجامی

از سوی دیگر در حالی که امیرعبدالهیان گفته آماده جمع بندی مذاکرات وین هستیم ، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم در واکنش به خبر اعلام آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات مدعی شد که آخرین امید جمعی برای اجرای کامل برجام از دست رفته است.

وی ادعا کرد که «اولین باری نبود که رهبران ایران به توافقی که روی میز بود و مورد تأیید همه بود، پشت کردند. اما این آخرین مورد امید جمعی ما را برای بازگشت سریع و متقابل به اجرای کامل برجام از بین برد.»

از طرفی هم جوبایدن گفت برجام مرده اما نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

عده ای از معامله گران عصر امروز با اشاره به اظهارات رابرت مالی و جو بایدن درباره برجام می گفتند این احتمال وجود دارد که نرخ دلار دوباره صعودی شود.

اظهارات خاندوزی درباره نرخ دلار 

معامله گران معتقدند یکی از دلایل افزایش قیمت دلار در چند وقت اخیر به افزایش سطح انتظارات تورمی برمی گردد این درحالی است که سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری خود گفت: نرخ رشد تورم از ۴۲.۸ درصد در مهر سال گذشته به ۳۴.۳ درصد در مهر ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

خاندوزی در ادامه  افزود:  نوسانات ارزی که در آبان و آذر شاهد آن بودیم با بنیان‌های بازار ارز کشور یعنی منابع و مصارف آن و با بنیان‌های اقتصادی کشور ما هیچ سازگار نیست و آقای رئیسی و ستاد اقتصادی دولت هم به طور جد از بانک مرکزی خواسته اند که این بی‌ثباتی‌ها را مهار کند و بانک مرکزی هم ایده مدیریت ارزی خودش را و هم تیم مدیریت ارزی خود را نیازمند تغییر می‌دید که انجام شد و امیدواریم با این تغییرات شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم.

نرخ دلار توافقی آب شد

در بازار رسمی هم نرخ دلار توافقی امروز ریزش قابل توجهی را ثبت کرد. قیمت دلار توافقی روز گذشته در محدوده 36 هزار و 238 تومان بسته شد اما در بازار امروز در محدوده 34 هزار و 954 تومان به کار خود پایان داد. به عبارت دیگر نرخ دلار توافقی امروز بیش از 1 هزار و 280 تومان آب رفت. 

در بازار متشکل ارزی هم قیمت دلار امروز نوسان محدودی را ثبت کرد و  در محدوده 36 هزار و 250 تومان به فروش رسید. 

قیمت اونس طلا خیز برداشت

قیمت اونس طلا ظهر امروز وارد کانال 1800 دلار شد و  در زمان نوشتن این گزارش در محدوده 1807 دلار معامله شد. قیمت طلای جهانی عصر دیروز 1789 دلار بود. 

قیمت طلا 18 عیار ریخت 

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار عصر امروز با 1 میلیون و 725 هزارو 500 تومان مبادله شد.این قیمت در مقایسه با روز قبل 36 هزار و 900 تومان ارزان تر بود.کاهش قیمت طلا در بازار داخلی امروز در حالی رقم خورد که دیروز  32 هزار و 500 تومان و روز یکشنبه 13 هزار و 200 تومان افزایش را ثبت کرده بود. 

قیمت سکه رسمی بالا کشید  

گفته می شود قیمت سکه رسمی امروز در مقایسه با دیروز افزایشی بوده است. فلز گران بهای داخلی امروز در محدوده 18 میلیون و 790 هزار تومان به فروش رسید.. این قیمت در مقایسه با عصر دیروز 160 هزار تومان بالاتر بود. 

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید