گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و سکه در آذر 1401

پادشاهی قیمت دلار‌ و سکه در آخرین ماه پاییز/ تاج طلا بر سر دلار!

کدخبر: ۵۴۳۷۱۶
اقتصادنیوز : در این گزارش به تحولات بازار ارز و سکه در آخرین ماه پاییز 1401 پرداخته شده است.
پادشاهی قیمت دلار‌ و سکه در آخرین ماه پاییز/ تاج طلا  بر سر دلار!

به گزارش اقتصادنیوز ، پاییز فصل شگفتی ها است، گفته می شود پاییز پادشاه فصل هاست ؛ در آخرین ماه فصل خزان، بازار ارز و سکه شاهد تاج گذاری طلا بر سر دلار و سکه بوده است.

افزایش 266 هزار تومانی قیمت طلا در یک ماه 

قیمت طلا 18 عیار از ابتدای آذر تا آخرین روز آذر تقریبا 266 هزار تومان گران شد . فلز زرد رنگ داخلی در اولین روز ماه مذکور در محدوده 1 میلیون و 501 هزار و 300 تومان به فروش رسید و در آخرین روز پاییز 1401 به 1میلیون و 767هزار و 700 تومان رسید.

ارقام عجیب و غریب قیمت دلار و سکه

قیمت  دلار و سکه هم در ماه مذکور ارقام عجیب و غریبی را ثبت کرد و چشم ها با شنیدن رکورد زنی های مداوم‌ از تعجب گرد می شد.

در هفته اول آذر ماه قیمت دلار در یک محدوده خاص معامله شد.فعالان بازار معتقد بودند ترس از تزریق عرضه توسط نهاد مرکزی بازارساز و اقدامات نهاد سیاستگذار در راستای تسهیل خرید و فروش ارز موجب شده بود بازیگران ارزی با احتیاط بیشتری اقدام به خرید و فروش دلار کنند.

معامله گران دلار نظاره گر بازار شدند 

از طرفی هم‌ سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران موجب شد معامله گران تصور کنند که به زودی خبرهایی در مورد آزادسازی ارزهای بلوکه شده منتشر‌ خواهد شد؛ البته از سوی دیگر  زمزمه های درباره احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان ماه نوامبر ،پیروزی طرفدران جو بایدن در مجلس سنا و نوسان محدود نرخ حواله درهم نیز باعث شد معامله گران دلار نظاره گر بازار شوند.

کوچ از بازار سکه به بازار دلار 

 با این حال در اولین روز آذر قیمت سکه یک رکورد تاریخی را در کارنامه خود ثبت کرد.با تداوم تصمیمات جدید بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ دلار، خرید و فروش اسکناس آمریکایی در تهران پر ریسک شد؛ بنابراین بازیگران ارزی از بازار دلار به بازار سکه کوچ کردند.

رکورد قیمت سکه جابجا شد/ چشم بازار دلار تیز شد

در ششمین روز ماه مذکور قیمت سکه در بورس کالا وارد کانال ۱۷ میلیون تومان شد و رکورد سکه امامی هم جابجا شد.پیشروی قیمت سکه در حالی اتفاق افتاد که بازار ارز گرفتار دلار های تقلبی شده بود و به همین  دلیل چشم معامله گران در خرید و فروش ها تیز تر شد و به تبع آن قیمت دلار نوسان محدودی را تجربه کرد.

جهش قیمت دلار توافقی 

در هفتمین روز آذر قیمت دلار و سکه صعودی شد و در بازار رسمی هم نرخ دلار توافقی به یک قدمی کانال جدید یعنی مرز ۳۴ هزار تومان رسید.قیمت دلار توافقی در آخرین روز های پاییز در کانال 36 هزار تومان معامله شد .

معامله گران مدعی بودند یکی از دلایل صعودی شدن نرخ دلار در تهران ناشی از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه بود. کنعانی گفته بود ایران با کمیته حقیقت یاب سازمان ملل درباره حوادث اخیر داخل ایران همکاری نخواهد کرد.

دلار درهم سکه

قیمت دلار و سکه رنج شد/افزایش تقاضای شرکت‌های تجار

بازار ارز و سکه هشتمین روز آذر را با آرامش نسبی سپری کرد.فعالان بازار می گفتند فشارعرضه توسط نهاد سیاسگذار موجب شده بود قیمت دلار و سکه رنج شود. نوسان محدود دلار در حالی بود که به طور سنتی بازار در ماه نهم سال و هفته اول دی‌ماه، در مواجهه با افزایش تقاضای شرکت‌های تجاری قرار می‌گیرد و در کنار این، گفته می‌شود که در آستانه ژانویه، تقاضای مسافرتی به کشورهای خارجی نیز بالا می‌رود.

سیگنال صالح آبادی به بازار ارز 

روز نهم آذر ماه علی صالح آبادی  رئیس کل بانک مرکزی گفت فروش‌های نفتی در ماه گذشته نسبت به ماه مهر افزایش خوبی داشته است و وضعیت منابع ارزی نیز رو به بهبود است.

تصمیم جدید بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار 

روز 8 آذر هم  بانک مرکزی از تصمیم جدید در جهت کنترل بیشتر نوسانات نرخ دلار رونمایی کرد. مصطفی قمری وفا در حساب توئیتری خود نوشت: با هدف تسهیل خرید و فروش ارز به صورت اسکناس در شبکه صرافی‌های عضو بازار متشکل، سقف مجاز صرافی‌ها برای دریافت روزانه ارز مورد نیاز از بانک، ۵۰ درصد افزایش یافت و از ۱۰۰ هزار یورو به ۱۵۰ هزار یورو رسید

دو روز قبل نیز بانک مرکزی اعلام کرده بود که سقف فروش ارز به صورت اسکناس در بازار توافقی، برای اشخاص دارای کارت بازرگانی از ۲ هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یافت.قیمت دلار  در روز فوق مسیر کاهش را دنبال کرد با این حال نرخ دلار در بازارهای همسایه امروز صعودی بود و نرخ حواله درهم نیز رشد محدودی را ثبت کرد. برخی از کارشناسان معتقدند که  اقدامات اخیر بانک مرکزی در راستای تسهیل خرید و فروش ارز  موجب احتیاط برخی خریداران و افت نرخ ارز شده است.

قیمت سکه در یک قدمی کانال جدید/ سکه یک رکورد جدید را ثبت کرد

در دهمین روز آذر قیمت دلار  به یک قدمی کانال جدید رسید و قیمت سکه یک رکورد جدید را ثبت کرد اما سرنوست قیمت دلار و سکه در دوازدهمین روز ماه جاری جور دیگر رقم خورد. خبر ممنوعیت خرید و فروش ارز در خیابان باعث شد محتاطانه تر رفتار کنند. البته در روز مذکور خرید ارز تا سقف 6 هزار یورو هم در چند بانک دولتی آغاز شده بود. قیمت دلار در این روز در تهران و بازارهای همسایه رنج بود.

رکورد سکه در بورس جابجا شد 

در 16 و 18 آذر ماه قیمت دلار در تهران رنح بود . بازار سکه هم شاهد رفت و ی برگشت قیمتی بود  اما رکورد قیمت سکه امامی روز شنبه 19 آذر ماه هم در بورس کالا جابجا شد و هم در بازار آزاد تهران.
فلز زرد رنگ داخلی در روز یاده شده در بورس کالا تا سطح 17 میلیون و 850 هزار تومان بالا رفت. قیمت سکه رفاهدر بورس کالا 17 میلیون و 770 هزار تومان بود.

ضربه صعودی سکه در بورس کالا به بازار سکه امامی

فعالان بازار معتقدند که ضربه صعودی سکه در بورس کالا به بازار سکه امامی موجب شد که هیجانان سکه بازان برای قرار گرفتن در موقعیت خرید بیشتر شود.

در بازار آزاد سکه بازان آرایش صعودی به خود گرفتند و سکه 395 هزار تومان گران شد و به 17 میلیون و765 هزار تومان رسید.  قیمت سکه در عصر نوزدهمین روز آذر در بازار یاد شده 17 میلیون و 700 هزار تومان بود که در مقایسه با دو روز قبل 330 هزار تومان رشد را نشان می دهد.

 فشارهای سیاسی علیه ایران تشدید شد

از سوی دیگر  موجی از فشارهای سیاسی علیه ایران تشدید شد، ایالات متحده، کانادا و انگلیس تحریم های جدیدی وضع کردند و اتحادیه اروپا  هم در حال تهیه بسته تحریمی جدیدی علیه ایران برای هفته پیش روست.

چین؛ بازار دلار ایران را بهم ریخت

شی جین پینگ، رییس جمهور چین  به عربستان سفر کرد. نتیجه این سفر دو بیانیه درباره ایران بود. با سفر مذکور گمانه زنی ها درباره اثرات احتمالی این سفر در بین معامله گران دلار تهران برجسته شد.

چین با اختلاف اولین مقصد صادرات ایران است و تغییر موضع اژدهای‌زرد در شرایط تحریمی و دوستی یوآن و ریال عربستان اگر به بازنگری در همکاری نفتی با ایران بینجامد برای صادارت نفت ایران نمی تواند خبر خوبی باشد. از نگاه برخی از مفسران این اتفاق ممکن است از این جهت که منابع ارزی را دچار اشکال کند برای قیمت در دلار تهران نگران کننده است.

دلایل صعودی شدن نرخ دلار و سکه در تهران

گفته شده در روز های پایانی آخرین ماه  پاییز دلار و سکه با قیمت های عجیب و غریبی معامله شد./برخی تحلیگران ارزی حضور چشم بادامی ها در عربستان و امارات و صدور ۲ بیانیه درباره ایران، جایگزینی نفت ایران با روسیه در بازارها ، توقف مذاکرات برجام ، کسری بودجه دولت، افت صادرات پتروشیمی به دلیل قطعی گاز ، افزایش تقاضا برای خرید ارز در روزهای پایانی سال 2022 ،افزایش نرخ تورم ، رشد پایه پولی وخروج سرمایه از کشور ، یکه تازی نرخ حواله درهم در کانال جدید و پیشروی نرخ دلار در بازار های مجاور ... را از جمله دلایل صعودی شدن نرخ دلار و سکه در تهران می دانستند . 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید