نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 دی

تعرفه جدید واردات خودرو تعیین شد

کدخبر: ۵۴۴۹۷۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تعرفه جدید واردات خودرو تعیین شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم دی 1352؛ امضا قرارداد دومین کارخانه ذوب آهن گازی

دومین کارخانه ذوب آهن گازی ایران به ظرفیت یک میلیون تن، در اصفهان و در نزدیکی ذوب‌آهن آریامهر ایجاد می شود.

قرارداد خرید ماشین و تاسیسات و همچنین قرارداد خرید خدمات فنی مربوط به دومین کارخانه ذوب‌آهن گازی ایران صبح امروز در شرکت ملی صنایع فولاد ایران به وسیله آقای دکتر رضا امین، مدیرعامل شرکت ملی صنایع فولاد ایران و آقایان استینگل و لارنس نمایندگان «سوئیندل درسلر» آمریکایی و شرکت «فیرواسپنجا» مکزیکی به امضا رسید.

دکتر امین پس از امضای قرارداد گفت: این کارخانه که در آن از روش «هایل» استفاده می شود به ظرفیت یک میلیون تن در سال و حوالی اصفهان ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: به این ترتیب شرکت ملی صنایع فولاد ایران در اجرای اوامر شاهنشاه آریامهر گام موثر دیگری برای رسیدن به هدفی که از طرف معظم له برای پایان برنامه ششم یعنی تولید سالانه 15 میلیون تن فولاد تعیین شده برداشت.

امین افزود: ماشین آلات و تاسیسات این کارخانه از شرکت آمریکایی و خدمات فنی از شرکت مکزیکی خریداری می‌شود و باید یادآور شوم که آن قسمت از ماشین آلات و تاسیسات فنی موردنیاز این کارخانه که در داخل ساخته می‌شود از داخل تامین خواهد شد.

سنگ آهن موردنیاز هم از معادن داخلی و ازجمله معادن سنگ آهن کرمان تهیه و تامین می‌گردد. هزینه تامین ساختمانی و تجهیزات فنی و ماشین‌آلات حدود 3500 میلیون ریال است.

هشتم دی 1372؛ اعلام برنامه دولت برای کاهش عوارض دوران انتقال اقتصادی

وزیر بازرگانی اوضاع اقتصادی کشور را در حال گذر و انتقال به یک وضع جدید دانست.

یحیی آل اسحاق افزود: دولت در صدد است تا با توزیع کالاهای اساسی موردنیاز عموم و تسهیل در واردات کالاهای عمومی مثل مواد غذایی به مقدار نیاز عوارض این دوران گذار کم کند.

آل اسحاق افزود: در بودجه امسال یک میلیارد تومان برای تاسیس صندوق ضمانت صادرات و کارهای تبلیغاتی و آموزشی امر صادرات اختصاص یافته است.

وی گفت: ما معتقد هستیم مبالغی را که در برنامه دوم برای صادرات اختصاص داده اند، قطعا قابل وصول است و ما انتظار چند برابر آن را داریم.

هشتم دی 1382؛ قیمت مسکن در تهران 18 درصد کاهش یافت

رکود بازار مسکن در روزهای اخیر در بالاترین وضعیت خود طی سال‌جاری قرار گرفت.

مصطفی قلی خسروی گفت: در حال حاضر در بسیاری از نقاط تهران قیمت مسکن بین 10 تا 18 درصد کاهش نشان داده است و به نظر می‌رسد این روند تا پایان سال جاری ادامه یابد.

وی گفت:  به طور میانگین روزانه بین 10 تا 15 نفر از اعضای اتحادیه مشاورین املاک درخواست انصراف و انحلال دفاتر مشاوره مسکن را می‌دهند و علت اصلی آن از فقدان خرید و فروش در بازار مسکن است.

وی افزود: در حال حاضر یک رکود انتظاری در بازار مسکن به وجود آمده است و بسیاری از فروشندگان و خریداران در انتظار روشن شدن وضعیت قیمت مسکن هستند، ولی با توجه به روند به‌وجودآمده افزایش قیمت مسکن بعید به‌نظر می‌رسد.

آشتی نهایی چین با سرمایه‌داری

پارلمان چین قرار است سه ماه دیگر با اصلاح قانون اساسی این کشور مواردی در آن بگنجاند که دفاع از مالکیت خصوصی را قانونی کند.

چین از دو دهه پیش تاکنون به صورت تدریجی، پاره‌ای مکانیسم‌های بازار آزاد را پذیرفته و اقتصاد خود را به آن سو برده است، اما این کار صرفا در چارچوب مصلحت‌سنجی‌های حزب کمونیست انجام شده و صورت قانونی نیافته است.

قرار است در چارچوب اصلاحیه قانون اساسی چین نظریه «3 نمایندگی» جیانگ زمین،‌ رئیس‌جمهور پیشین  چین شکل قانونی به خود بگیرد.

براساس این نظریه که جیانگ زمین سال گذشته در کنگره شانزدهم حزب کمونسیت آن را مطرح کرد، کمونیستها می‌بایست 3 پدیده را نمایندگی کنند:

اول: همه شهروندان چین به ویژه تهیدستان، دوم؛ فرهنگ نوین چین، سوم بهره‌وری در چین با تاکید بر طبقه متوسط بالنده این کشور

ترجمان سیاسی - اقتصادی نظریه جیانگ زمین این است که رهبران چین می‌خواهند نقش خود را به عنوان یک حزب ایدئولوژیک محض که صرفا حامی طبقات کارگر و کشاورز است، کنار بگذارند و به عنوان حزب حاکم در چارچوب ارائه برنامه، رفاه همه قشرهای اجتماعی به ویژه طبقه متوسط را که شاکله جوامع سرمایه داری است، تامین کنند.

درآمد 650 میلیارد تومانی دولت از واردات خودرو

در سال 1383 دولت از محل اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی ناشی از واردات خودرو 6475 میلیارد ریال درآمد خواهد داشت.

این درآمد در لایحه بودجه سال 1383 پیش‌بینی شده است، در صورتی که علیرغم  تصویب قانون واردات خودرو در سال جاری هیچ خودرویی تاکنون وارد نشده و تا پایان سال نیز وارد نخواهد شد و بالطبع دولت درآمدی از این محل نداشته و نخواهد داشت.

علاوه بر 6475 میلیارد ریالی که از محل حقوق گمرکی و سود بازرگانی در سال آینده نصیب دولت می‌شود حدود 692 میلیارد ریال دیگر از محل شماره گذاری خودروهای وارداتی، دولت درآمد خواهد داشت.

هشتم دی 1392؛ 100 شرکت برتر جهان در 2023

شرکت مشاوره بازرگانی ارنست اند یانگ فهرستی از 100 شرکت برتر جهان در سال 2013 را منتشر کرده که در صدر آن، شرکت آمریکایی اپل قرار گرفته است. ارزش اپل نزدیک به 890 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مقام دوم را شرکت آمریکایی اکسون موبیل با ارزش 434 میلیارد و 400 میلیون دلار به خود اختصاص داده است.

در فهرست برترهای جهان نام 47 شرکت آمریکایی، 11 شرکت  بریتانیایی و 9 شرکت چینی به چشم می‌خورد. آلمان با 6 شرکت در رده چهارم جا گرفته است.

در میان شرکت‌های آلمانی، فولکس واگن مقام نخست را از آن خود کرده است. این شرکت در رده 51 جهانی قرار دارد.

دیگر شرکت‌های برتر آلمانی به ترتیب عبارتند از: زیمنس (رده 53)، شرکت داروسازی بایر (رده 58)، شرکت اس ای پی (رده 63)، شرکت بی ای اس اف (رده 73) و دایملر بنز (رده 88)

دستور روحانی برای شناسایی ویژه‌خواران

رئیس‌جمهوری طی دستوری به معاون اول خود، خواستار اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی شد که با تبانی و سوء‌استفاده از امتیازات خاص،‌ زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند.

حسن روحانی در این دستور مکتوب خطاب به اسحاق جهانگیری نوشته است: «از آنجا که مبارزه با مفاسد اقتصادی، لازمه پیشرفت و عدالت است و دولت تدبیر و امید، برای خروج اقتصاد کشور از رکود و ایجاد رونق اقتصادی، تامین امنیت برای فعالیت سالم اقتصادی را در اولویت کار خود قرار داده، مقتضی است اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی که با تبانی و سوء‌استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواری و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند در اولویت کار قرار گیرد.

انتظار 10 درصد کاهش زمستانی قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه سرعت تغییر شرایط بازار و نوسان قیمت مسکن به شدت کاهش پیدا کرده و وضعیت بازار ملک بعد از پایداری نیمه اول امسال، هم اکنون پایدار شده است، گفت: متعاملین مسکن در فصل زمستان سال جاری بدون آنکه تعجیل کنند، می توانند به دقت و با وقت کافی نسبت به انجام معامله اقدام کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین محتمل‌ترین سناریو برای فصل جاری را کاهش 10 درصدی قیمت مسکن به عنوان سومین موج کاهش در طول سال جاری اعلام کرد و افزود: تجربه جهش قیمت مسکن در زمستان سال گذشته به همراه ذهنیتی که اغلب متعاملین و همچنین فعالان بازار مسکن در مورد افزایش قیمت‌ها در ماه‌های منتهی به پایان سال یا به اصطلاح عامیانه شب عید دارند، برای زمستان امسال در بازار مسکن پیش بینی نمی‌شود.

تعرفه جدید واردات خودرو تعیین شد

تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور هزار سی‌سی 40 درصد تعیین شد و به ازای هر 500 سی سی افزایش حجم موتور تعرفه موتور 10 درصد افزایش می‌یابد.

کارگروه بررسی تعرفه واردات خودرو پیشنهاد خود را در زمینه تعرفه واردات خودرو برای سال آینده به شورای سیاستگذاری خود ارائه کرد.

 این کارگروه زیرمجموعه شورای سیاستگذاری خودرو بوده و در صورت تصویب پیشنهاد ارائه‌شده در این شورا، ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به کمیسیون ماده یک ارائه خواهد شد.

بنابراین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور هزار سی سی 40 درصد، 1000 تا 1500 سی سی 50 درصد، 1500 تا 2000 سی سی 60 درصد، 2000 تا 2500 سی سی 70 درصد، 2500 تا 3000 سی سی 80 درصد و 3000 سی سی به بالا 90 درصد خواهد بود. در صورت تایید کمیسیون ماده یک این تعرفه‌ها از ابتدای سال آینده اجرایی خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی