سکه بورسی سکوی پرواز سکه امامی

شوک درمانی در بازار ارز/ بازدهی 9 درصدی دلار در هفته‌ای که گذشت

کدخبر: ۵۴۵۲۱۶
اقتصادنیوز:بازدهی مثبت بازار ارز در شرایطی که فشارهای تحریم تشدید شده به عنوان چراغ راهنمای پول های پارک شده عمل کرد و این بازار با هجوم پول های پارک شده مواجه شد.
شوک درمانی در بازار ارز/ بازدهی 9 درصدی دلار در هفته‌ای که گذشت

به گزارش اقتصادنیوز دلار تهران در این هفته بی محابا و بدون ترمز حرکت کرد در حالیکه بسیاری تصور می کردند دلار باید در مرز چهل هزار تومانی اصلاح کند ولی فلززرد به تحلیل ها هم پایبند نبود در هر روز تحلیلگران هشدار ریزش دادند ولی دلار رشد بیشتری کرد و توقف ناپذیر ادامه داد. بازارساز برای توقف دلار هرکاری از دستش برآمد انجام داد، معاون ارزی بانک مرکزی را تغییر دادند بازار رام نشد، حتی گوش بازار به بازداشت معامله گران ارزی هم بدهکار نبود و بدون ترس از بازارساز حرکت کرد آنچه که می توانست هجوم بی محابای خریداران به بازار ارز را توجیه کند بلای پول های پارک شده بود، ناآرامی هایی که در مهرماه به وقوع پیوست بر میزان سرمایه گذاری و خروج سرمایه از کشور اثر گذاشت.

در شرایطی که ریسک سرمایه گذاری افزایش پیدا کرده و تورم نیز به گونه ای حرکت میکند که خرید دارایی و نگهداری از آن سود بیشتری از تولید و دردسرهای تولید نصیب تولید کننده می کند، صاحبان سرمایه به بازارهای موازی غیر مولد روی آورده‌اند.

 بازدهی مثبت بازار ارز در شرایطی که فشارهای تحریم تشدید شده به عنوان چراغ راهنمای پول های پارک شده عمل کرد و این بازار با هجوم پول های پارک شده مواجه شد. در شرایطی که معامله گران و تحلیلگران از خرید ارز دست کشیدند هجوم این دست از معامله گران بازار ارز را تکان داد و در شرایطی که ریسک بالایی بر بازار حاکم بود سود بالای غیرقابل پیش بینی را نصیب دارندگان ارز و طلا کرد.

بیشترین عایدی در هفته گذشته نصیب دارندگان تمام سکه شد. دارندگان سکه امامی در این هفته گوی رقابت را از سایر رقبا ربودند و با افزایش ۱۸.۵ درصدی رکورد دار کسب بازدهی شدند. بازارساز با محدود کردن دامنه نوسان گواهی سکه سعی در کنترل بازار سکه داشت و از طرفی در هفته ای که گذشت شرکت بورس کالا در اطلاعیه ای اعلام کرد که بنا به درخواست بانک مرکزی هرفردی که بیش از صد سکه بورسی داشته باشد ممنوع الخرید می شود و بر محدودیت ها افزود. ولی در نهایت همین محدودیت ها باعث شد تا تقاضای سکه از بازار بورس هم به بازار آزاد وارد شود و با فشار بر بازار طلا بازدهی سکه امامی در این هفته بیشتر از رقبا شد.

ربع سکه ولی برای دومین هفته متوالی مقام اولی کسب بازدهی را واگذار کرد، افزایش حباب ربع سکه باعث کاهش هیجان خرید برای ربع سکه شده و کانال پنجاه درصدی حباب به مقاومت پیش روی خریداران تبدیل شده که با پیشروی حباب در کانال پنجاه درصدی در خرید احتیاط می کنند.

طلای آب شده هم در این هفته افزایش یافت ولی برخلاف هفته قبل که بیشترین بازدهی را کسب کرده بود با رشد ۸.۹ درصدی در این هفته کمترین بازدهی را در بازار ارز و طلا نصیب دارندگان کرد.

دلار که سوخت موتور افزایش قیمت ها را تامین می کند در این هفته برای رییس کل بانک مرکزی دردسرساز شد و احتمالا دلیل خداحافظی علی صالح آبادی از ساختمان شیشه ای میرداماد شد تا محمدرضا فرزین سکاندار جدید مهم ترین نهاد پولی کشور شود.

هرچند دلار تهران در هفته ای که گذشت بازدهی حدود ۹ درصدی داشت ولی شوک خبری مانند جابه جایی در مهم ترین نهاد پولی کشور باعث توقف روند صعودی دلار شد و گفته می شود دلار در معاملات پشت خطی یک کانال به عقب برگشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید