سه برنامه دولت برای کنترل تورم از زبان خاندوزی

کدخبر: ۵۴۷۱۲۲
اقتصادنیوز: وزیر اقتصاد سه برنامه دولت برای کنترل تورم را تشریح کرد که گفت: یکی از این اقدامات در شبکه بانکی انجام شد و دولت کنترل خلق پول بی‌ضابطه بانک‌ها را شروع کرد.
سه برنامه دولت برای کنترل تورم از زبان خاندوزی
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری آنا، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در گفتگوی ویژه خبری با مردم در خصوص آخرین تصمیمات ارزی دولت اظهارداشت: سیاست ستاد اقتصادی دولت در حوزه ارز ایجاد ثبات در بازار ارز است.

روایت خاندوزی از دلایل افزایش قیمت دلار و نقش دلالان ارزی+فیلم

وی افزود: برنامه دولت تثبیت به معنای میخکوب کردن نرخ ارز نیست بلکه بدنبال ثبات بخشی به بازار و مدیریت نرخ حول سامانه نیماست.

 

تأمین۸۰ درصد بازار ارز کشور از سامانه‌های نیما و سنا

خاندوزی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد بازار ارز کشور مادر سامانه نیما و سنا تامین می‌شود، بیان کرد: یعنی حواله واردات کالا‌های مختلف یا نیاز‌های اسکناس ارز بیش از ۸۰ درصد نیاز ارزی کشور است.  

وزیر اقتصاد گفت: بخشی از نیاز ارزی در سامانه نیما و بازار متشکل تامین نمی‌شود که از مبادی غیررسمی ارز آن تأمین می‌شود.  

وی افزود: یک درصد دیگری هم باقی می‌ماند که خرید و فروش‌ها در بازار‌های فردایی ارز است که مجموع این دو عدد یعنی ارز قاچاق و قمار‌هایی که به صورت کاغذی انجام می‌شود ۱۵ تا ۱۶ درصد است.

 

دستور کار جدید دولت و بانک مرکزی تدابیر جدید با تیم جدید است

خاندوزی با تأکید بر اینکه کمبود درهم در بازار این را تلقی ایجاد کرد که کشور ارز کم دارد، اظهار داشت: واقعیت این است که دستور کار جدید دولت و بانک مرکزی اجرای تدابیر جدیدی است با تیم جدید.

وزیر اقتصاد گفت: به عبارت دیگر بنای دولت و بانک مرکزی این است که تقاضا‌های ارز را مدیریت کند.

وی در همین رابطه ادامه داد: بخشی از مشکلی که به وجود آمد بود در آبان و آذر اشتباه در تخصیص ارز در یکی از زیرمجموعه‌های بانک مرکزی بود و موجب شد واردات برای کالا‌هایی که با درهم باید وارد می‌شود محدودیت ایجادشود و این القا شودکه گویا کشور ارز کم دارد.

 

باید بین گلایه‌های مردم و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم

خاندوزی با تأکید بر اینکه ما باید بین گلایه‌های مردم از شرایط اقتصادی و هجمه‌های غیرمنصفانه تمایز قائل شویم، افزود: من هم به عنوان یک شهروند که خودم خرید می‌کنم و در بین مردم حضور دارم و در معرض سوال و جواب مردم هستم، افراد زیادی از وضعیت خودشان می‌گویند، گلایه‌های به حق و کاملا درست را بیان می‌کنند. قیمت مسکن و ارز و گوشت برای مردم است و دولت تلاش می‌کند این مسائل را مدیریت کند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: در همان ۶ ماه اول دولت سیزدهم تورم نقطه به نقطه ما ۲۴-۲۵ درصد کاهش یافت، تورم اعلامی بانک مرکزی ۲۹.۵ درصد کاهش یافت و این نشان می‌دهد از عدد ۱۰-۱۵ درصدی هم که من اعلام کردم اگر دولت جدید کاری نکند تورم ۱۰-۱۵ درصد پایین می‌آید، پایین آمده بود.

 

یک جریانی است که می‌خواهد اثبات کند نمی‌توانید اقتصاد ایران را اداره کنید

وی افزود: یک جریانی است که می‌خواهد اثبات کند که شما غیر از اینکه مسایل خارجی خود را حل کنید نمی‌توانید اقتصاد ایران را اداره کنید.

خاندوزی همچنین بیان داشت: علت برخی هجمه‌ها علیه دولت این است که دولت عزمش را جزم کرده در جهت حمایت از تولید و بخش واقعی اقتصاد، مقابل ویژه خواری بایستد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه اگر دولت برنامه‌ای نداشت تولید بنگاه‌های صنعتی ۱۰.۲ درصد افزایش و تورم تولیدکننده نصف نمی‌شد، ادامه داد: واقعاً دولتی که برنامه‌ای در اقتصاد نداشته باشد می‌تواند برای اولین بار قریب به ۲۰۰ هزار مجوز کسب و کار را برای مردم خودش بدون کاغذ و رفت و آمد صادر کند؟ اگر دولت برنامه نداشت، سرمایه گذاری خارجی که از ۲.۵ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار می‌رسید.

 

اگر دولت برنامه نداشت آیا نرخ بیکاری و استقراض دولت از بانک مرکزی کاهش پیدا می‌کرد؟

وی افزود: اگر دولت برنامه نداشت نرخ بیکاری به ۸.۹ درصد در تابستان امسال کاهش پیدا می‌کرد و تولید بنگاه‌های بزرگ از عدد منفی در تابستان سال گذشته به مثبت ۱۰.۲ درصد در تابستان امسال می‌رسید؟ اگر دولت برنامه نداشت آیا این میزان کاهش استقراض از بانک مرکزی و کنترل خلق پول شبکه بانکی محقق می‌شد؟  

خاندوزی اظهار کرد: می‌گفتند باید بترسیم از ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران، اما وقتی تورم تولیدکننده (تورم پیش رو) وقتی از ۸۳ درصد به ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند،  تاکید می‌کنم این عدد خوب نیست نشان می‌دهد وضعیت رو به بهبود است.

 

سه برنامه دولت برای کنترل تورم

وزیر اقتصاد گفت: دولت برای کنترل تورم اول از سیاست خودکنترلی استفاده کرد یعنی به جای اینکه استقراض کنیم و از جیب مردم بذل و بخشش کنیم،  با سخت گیری در هزینه کرد، از وزارتخانه ها شروع کرد. در بسیاری موارد وزرا شاکی هستند که سازمان برنامه و نهادهای تخصیص اعتبار اینقدر سخت می گیرند. سال گذشته دولت قبل در ماه های اول ۵۴ هزارمیلیارد تومان استقراض کرد، امسال دولت سیزدهم مجموع تنخواهی که از بانک مرکزی استفاده کرد ۷-۸ هزار میلیارد تومان بود که همان را هم اخیرا به خزانه برگرداندیم و تسویه کردیم؛ پس دولت سیزدهم اصلاح را اول از خودش شروع کرده است. 

وی افزود: اقدام دوم، در شبکه بانکی انجام شد و دولت کنترل خلق پول بی ضابطه بانک ها را شروع کرد. فعالان اقتصادی می گویند چرا اینقدر دچار مضیقه هستیم؛ عمدتا به این خاطر است که دولت کنترل هایی را روی بانک هایی که وضعیت نامناسبی دارند، در حال انجام دارد.

خاندوری اظهار کرد: اقدام سوم، کمک به کاهش نوسانات بازار ارز است. برخی در شبکه های اجتماعی می گویند خود دولت باعث و بانی افزایش نرخ ارز است. یک ایده قدیمی از ۱۰۰ سال گذشته داریم که هر اتفاقی می افتد می گویند کار خودشان است. اما در پاسخ باید گفت دولت ارز خود را در شبکه غیررسمی عرضه نمی کند که افزایش نرخ به نفع دولت باشد؛ بلکه حتما به نفع دولت است که برای تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی ثبات ایجاد کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید