نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۲۹ دی

یکی از علل تورم، سیستم رباخواری است

کدخبر: ۵۴۹۶۵۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
یکی از علل تورم، سیستم رباخواری است

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 دی 1352؛  تلویزیون رنگی در تهران به کار می‌افتد

نخستین فرستنده تلویزیون رنگی ایران در تهران نصب و تا سال آینده شروع به کار می‌کند و این فرستنده قدرت خواد داشت برنامه‌های شبکه سراسری تلویزیون ملی ایران را به صورت رنگی پخش کند.

سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران طرحی تسلیم سازمان برنامه کرده است که براساس آن از اولین فرستنده تلویزیون رنگی کشور تا پایان سال 1354 بهره‌برداری می‌شود و شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، آبادان، بندرعباس، مشهد، زاهدان، تبریز، رضائیه، رشت و ساری زیرپوشش برنامه‌های رنگی تلویزیون قرار خواهند گرفت و دارندگان تلویزیون در این شهرها خواهند توانست برنامه تلویزیونی را از دو طریق سیاه و سفید و رنگی مشاهده کنند.

اعتبار موردنیاز طرح فرستنده رنگی تلویزیون ملی ایران حدود 500 میلیون ریال برآورد شده که در مراحل بهره‌برداری جهت تولید برنامه‌ها به صورت رنگی افزایش خواهد یافت.

29 دی 1362؛ یکی از علل تورم، سیستم رباخواری است

سیدمحمد موسوی خوئینی‌، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ناظر بر تهیه لایحه حذف بهره در کمیسیون ویژه مجلس بوده است، در سمینار بانکداری اسلامی گفت: رباخواری تعادل جامعه را از نظر پولی و مالی برهم می‌زند، اما رباخوار که عقل خود را نیز از دست می‌دهد، بهره گرفتن را برابر بیع و معامله‌ می‌داند و برای حفظ خود چنگ به اطراف می‌اندازد. بیع را خداوند وسیله برای گشودن برخی از گره‌ها در جامعه قرار داده است درحالیکه ربا وسیله‌ای است برای افزودن گره‌ها و دشوار کردن کارها.

رباخواران برای توجیه رباخواری حتی متخصصان نیرومندی را به خدمت می‌گیرند و ما اینک گام‌های نخست را برای مقابله با این پدیده برداشته‌ایم.

29 دی 1382؛ شرکت مادر تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی ایران تشکیل می‌شود

هیات وزیران با پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تشکیل شرکت مادر تخصصی سرمایه‌گذاری خارجی ایران موافقت کرد.

سرمایه اولیه این شرکت مبلغ 4 هزار میلیارد ریال شامل 400 هزار سهم 10 میلیون ریالی است.

مجمع عمومی شرکت سرمایه‌گذاری خارجی ایران را وزرای امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، صنایع و معادن، امور خارجه و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل می‌دهند.

ازجمله وظایف این شرکت، سرمایه‌گذاری و یا مشارکت در طرح‌های مختلف تولیدی، صنعتی، معدنی، بازرگانی، خدماتی و نیز مالی است.

موضع رسمی ایران در قبال آمریکا

دبیر شورای امنیت ملی گفت: در حال حاضر آنچه را که در موضوع روابط خود با آمریکا بر آن متمرکزیم، کاهش بحران است و این آمریکاست که باید قدمی به پیش گذارد، زیرا تهدیداتی که وجود دارد ازسوی ایران نیست بلکه در برخی اوقات ازسوی آمریکاست با علم به اینکه بهترین راه‌حل برای بهبود روابط آمریکا با ایران به کارگیری تهدید نیست.

حسن روحانی افزود: ما موضوع آمریکا را با اهمیت بسیار، نظارت و دنبال می‌کنیم و منتظر اقدام سازنده و موضع مثبتی ازسوی آمریکا جهت متوقف شدن تهدیداتش علیه ایران هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص توافقات تهران گفت: ما به تمام مواردی که در چارچوب این بیانیه وارد شده است، متعهد بوده‌ایم و هدف ما آن است که نگرانی برخی از کشورها را درباره موضوع فناوری هسته‌ای ایران برطرف کنیم. به همین دلیل است که داوطلبانه عملیات غنی‌سازی اورانیوم را به‌طور موقت از ماه نوامبر گذشته متوقف کردیم و این تصمیم در ماه‌های دیگر نیز به‌صورت داوطلبانه تمدید شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید