نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4 بهمن

آغاز دور جدید همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا

کدخبر: ۵۵۰۶۴۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
آغاز دور جدید همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم بهمن 1352؛ نیکسون: جلوی سودجویی شرکت‌های نفتی را می‌گیریم

ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور آمریکا پیام مخصوصی به مناسبت بحران نفتی برای کنگره فرستاد و وعده داد که با سودجویی‌های احتمالی شرکت‌های بزرگ نفتی و بهره‌برداری آنها از بحران جاری انرژی مبارزه خواهد کرد.

در پیام نیکسون پیشنهاد شده که برای محدود کردن سودها و امتیازات مالیاتی و مزایای ویژه دیگری که شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکایی در خارج از ایالات‌متحده از آنها برخوردارند، محدود شود.

نیکسون در پیام خود گفته است که نباید اجازه داده شود عده‌ای معدود به حساب فداکاری‌های اکثریت مردم سودهای سرشار به‌دست آورند و هدف دولت وی حمایت از آمریکاییان متوسط الحال در برابر گزندهای بحران نفتی است.

شرکت «اگزون» که اولین شرکت نفتی بزرگ آمریکایی است اعلام کرد که در سال 1973 منابع آن نزدیک به 60 درصد در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است.

راکفلر در ایران بانک تاسیس می‌کند

دیوید راکفلر، میلیاردر سرمایه‌دار معروف آمریکایی و رئیس بانک چیس مانهاتان در پایان یک دیدار 24 ساعته از تهران و توافق با مقامات بانکی کشور به سرمایه‌گذاری در تاسیس یک بانک جدید در ایران از تهران عزیمت کرد.

بانک جدید با سرمایه اولیه 200 میلیون تومان تاسیس می‌شود و براساس توافق‌های اصولی و کلی که برای ایجاد این بانک به‌ عمل آمده 35 درصد از سهام این بانک متعلق به بانک صادرات ایران و 35 درصد از سهام را چیس مانهاتان تامین می‌کند و قسمتی از 30 درصد بقیه سهام را بانک‌های تخصصی ایران ازجمله بانک توسعه صنعتی و معدنی خریداری خواهند کرد و بقیه سهام آن به مردم عرضه می‌شود.

اساسنامه این بانک براساس توافق اصولی که صورت گرفته، در دست تدوین و تنظیم است تا پس از تایید بانک مرکزی و تصویب شورای پول و اعتبار و تادیه 50 درصد از سرمایه اولیه، مقدمات تاسیس آن فراهم شود.

نرخ ارزها تلفنی به متقاضیان داده می‌شود

آزاد شدن معاملات ارز و هجوم معامله‌گران به بانک‌ها موجب شد که بانک ملی ایران برای آنکه بتواند نرخ روز ارز را دائما به اطلاع متقاضیان برساند، شماره تلفن 312765 را به این امر اختصاص داده است. این شماره که روی پنج خط آزاد دیگر منتقل می‌شود در تمام 24 ساعت آخرین نرخ رسمی و آزاد ارز را که در نوار ضبط شده بازگو می‌کند.

بانک ملی امروز نرخ رسمی ین ژاپن را پس از یک هفته در 22.70 ریال  اعلام کرد. آخرین یکصد ین ژاپن 22.80 ریال بود.

در نرخ رسمی ثبت سفارش کالاها که همه روزه به وسیله بانک مرکزی ایران اعلام می‌شود، نسبت به نرخ دیروز نوسان محسوسی پیش نیامد. وضع نرخ ارزها در بازار غیررسمی مثل دیروز بود، منتهی معاملات همچنان روی دلار تمرکز دارد. قیمت طلا و مسکوکات در بازار تغییری نداشت.

امروز گفته شد، با تقویت «ریال» این ارز در شیخ‌نشین‌های خلیج فارس موقعیت خاصی پیدا کرده است و همه روزه بر متقاضیان مبادلات ارزی ریال افزوده می‌شود و معاملات مطلوبی روی ریال با دلار در بازارهای پولی منطقه در پیش است.

چهارم بهمن 1362؛ فروشگاه قدس مسوول توزیع کالاهای سهمیه‌بندی عروسی و عزا

روابط عمومی وزارت بازرگانی اعلام کرد: به اطلاع کلیه شهروندان عزیز تهرانی که نیاز به کالاهای سهمیه‌بندی‌شده جهت مراسم عروسی و عزاداری دارند، می‌رساند: به‌دنبال هماهنگی‌هایی که از طرف اداره‌کل بازرگانی استان تهران و واحد توزیع مواد غذایی وزارت بازرگانی صورت گرفته است، از اول بهمن‌ماه سال‌جاری فروشگاه زنجیره‌ای قدس شعبه خیابان هلال‌احمر واقع در چهار راه عباسی آمادگی تامین کالاهای موردنیاز این‌گونه متقاضیان را دارد. لازم به تذکر است جهت دریافت سهمیه ارائه مدارک زیر الزامی است.

الف – مدارک موردنیاز جهت تحویل سهمیه عروسی

1- اصل شناسنامه زوجین

2- برگ آزمایش خون که بیش از 15 روز از تاریخ صدور آن نگذشته باشد یا سند ازدواج

3- فتوکپی شناسنامه داماد

4- دفترچه ستاد بسیج اقتصادی خانواده داماد یا عروس

ب – مدارک موردنیاز برای تحویل سهمیه عزاداری:

1- اصل شناسنامه متوفی

2- گواهی فوت که بیش از یک ماه از تاریخ صدور آن نگذشته باشد.

ضمنا حواله‌هایی که توسط سازمان قند و شکر در این مورد صادر گردیده، فقط تا روز پنج شنبه 62.11.6 دارای اعتبار می‌باشد.

چهارم بهمن 1372؛ ایران آماده است در کاهش تولید نفت پیشقدم شود

دیدار دو روزه بشارتی، وزیر کشور از قطر دیشب پایان یافت.

وزیر کشور اعلام کرد: در ملاقات خود با امیر قطر مسائل سیاسی منطقه ممانعت از قاچاق مواد مخدر، موضوعات مربوط به کاهش قیمت نفت و نیز توجه این کشور حاشیه خلیج فارس نسبت به برادرکشی در افغانستان مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: به مقامات قطری گفته شد که در مورد کاهش قیم نفت و دفاع از قیمت‌های نفت، ‌ایران آمادگی دارد نسبت به کاهش تولید پیشقدم شود.

وی افزود: همه کشورهای خاورمیانه از کاهش قیمت نفت نگران هستند.

چهارم بهمن 1382؛ آغاز دور جدید همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا

شرکت رئیس‌جمهوری ایران در مجمع اقتصاد جهانی «داووس» و دیدار با مقام‌های اقتصادی و نیز مسوولان شرکت‌های بزرگ جهان، سفر وزیر بازرگانی کشورمان به پاریس و امضای یادداشت تفاهم تجاری و بازرگانی با دولتمردان فرانسه و نیز سفر رئیس‌جمهور اتریش در راس هیات بلندپایه اقتصادی به تهران، نوید حرکت‌های جدیدی در راستای خیزش اقتصادی و برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان را می‌دهد که بی‌شک، استمرار چنین حرکت‌هایی به رشد و بهبود وضعیت اقتصادی ایران خواهد انجامید.

ازسویی، جمهوری اسلامی ایران و فرانسه به‌منظور گسترش مناسبات بازرگانی و همکاری‌های متقابل اقتصادی، توافقنامه‌ای درخصوص همکاری‌های تجاری دوجانبه به امضا رساندند.

«فرانسوا لوس» وزیر تجارت خارجی فرانسه و محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پایان مذاکرات رسمی خود در پاریس با تاکید بر ضرورت گسترش و ارتقای همکاری‌های بازرگانی دوجانبه، یادداشت تفاهم همکاری‌های تجاری تهران و پاریس را در محل وزارت تجارت خارجی به امضا رساندند.

در این یادداشت تفاهم دو طرف گسترش بیشتر روابط بازرگانی و اقتصادی دوجانبه و همچنین پیشبرد راهکارهای عملی برای افزایش صادرات ایران به فرانسه را مدنظر قرار داده‌اند.

در یادداشت تفاهم‌ یادشده بر آمادگی تهران و پاریس در ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف ترابری، هوافضا، ارتباطات، فناوری‌های پیشرفته، مسکن و شهرسازی، گردشگری و هتلداری، کشاورزی و ماهیگیری، پزشکی و صنایع دارویی، ساخت نیروگاه‌های برق و بخش انرژی و نفت تاکید شده است.

در این یادداشت تفاهم، طرف فرانسوی حمایت خود را از عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرده است.

همچنین قرارداد همکاری شرکت ایرانی «عصر دانش افزار» و شرکت فرانسوی الکاتل در زمینه توسعه تجهیزات ارائه خدمات اینترنتی (ADSL) در پاریس به امضا رسید.

Untitled

سفیر آلمان: تولید بنز در ایران حتمی است

سفیر کشور آلمان در ایران ضمن بازدید از غرفه ایران‌خودرو در دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو و قطعات وابسته کیش اعلام کرد: ظرفیت و پتانسیل بالقوه بالایی در صنایع خودروسازی ایران وجود دارد و تولید محصولات بنز در ایران حتمی است.

بارون پاول فون مالتزان، سفیر آلمان گفت: ظرفیت و تیراژ تولید خودروسازان ایرانی در سال‌های اخیر به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است که این امر نشانگر توان صنعت خودروی ایران است.

فون مالتزان با مثبت تلقی کردن همکاری دو شرکت ایدم و چرخشگر با شرکت‌های آلمانی گفت: نتایج و دستاوردهای این همکاری مشترک به خوبی هویداست. وی اظهار تمایل کرد که این همکاری تنها به بخش قطعه‌سازی منتهی نشود و در زمینه تولید خودرو نیز همکاری مشترک وجود داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید