نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 5 بهمن

رئیس‌جمهور: بازگشایی سفارت آمریکا در تهران غیرممکن نیست

کدخبر: ۵۵۰۹۶۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
رئیس‌جمهور: بازگشایی سفارت آمریکا در تهران غیرممکن نیست

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم بهمن 1372؛ تولید بنزین بدون سرب در پالایشگاه شازند اراک

روزانه چهار میلیون و 160 هزار لیتر بنزین بدون سرب در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شود.

رئیس پالایشگاه شازند اراک گفت: این پالایشگاه تنها پالایشگاه کشور است که می‌تواند بنزین با درجه آرام‌سوزی 100 را تولید کند که مصرف آن نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش آلودگی هوا دارد.

وی با بیان اینکه با نصب تجهیزات نوین در پالایشگاه شازند عملیات تزریق سرب به بنزین برای تنظیم درجه آرام‌سوزی انجام نمی‌شود، گفت: پالایشگاه شازند قادر است مازاد «پلات فرمیت» خود را به پالایشگاه‌های دیگر کشور ارسال کند.

همچنین در پالایشگاه شازند اراک روزانه 18 میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی پالایش شده از قبیل گاز مایع، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، نفتای سبک و سنگین، قیر، گوگرد، سوخت جت و انواع حلال‌ها تولید می‌شود.

پنجم بهمن 1382؛ 10 مدل تویوتا در ایران

مدیر فروش شرکت تویوتا اعلام کرد: 10 خودرو از طرف تویوتا به موسسه استاندارد ایران معرفی شده‌اند. به ما اعلام شده است که در سال 83 واردات خودرو خواهیم داشت و ما در حال برنامه‌ریزی‌های لازم هستیم.

شربیانی افزود: حدود 10 خودرو از طرف شرکت تویوتا به موسسه استاندارد ایران معرفی شده است که از قیمت 9 هزار دلار تا خودروهای لوکس مانند لکسوس با قیمت 40 هزار دلار را شامل می‌شود.

مدیر فروش شرکت تویوتا ادامه داد: تمام موازین قانونی در حال انجام است و مدارک موردنیاز سازمان‌های دولتی نیز به آنها تحویل داده شده است، البته بررسی مدارک زمان‌بر است.

وی در پاسخ به این سوال که گواهی از شرکت مادر دارید؟ گفت: بله، مگر بدون مدرک می‌شود در ایران فعالیت کرد؟

مدیر فروش شرکت تویوتا درخصوص کاهش عوارض خودرو گفت: سالی 20 درصد کاهش خواهد یافت که این عمل که قرار بود 10 سال پیش انجام شود، در عرض پنج سال سبب تحول در بازار خودروی ایران می‌شود با رقابتی شدن فضای بازار خودرو سطح کیفی خودروهای داخل نیز افزایش می‌یابد.

شربیانی گفت: تویوتا فعلا برنامه‌ای برای تولید خودرو در ایران ندارد.

صادرات گاز ایران به شدت افزایش می‌یابد

مذاکره با یک کنسرسیوم بین‌المللی به‌منظور صادرات «LNG» برای چند سال آینده در جریان است.

دکتر هادی نژادحسینیان، معاون بین‌المللی وزارت نفت گفت: مذاکره با کویت به‌منظور صادرات گاز ایران از طریق خط لوله به این کشور تا دو ماه آینده به نتیجه می‌رسد.

وی افزود: به منظور توسعه صادرات گاز ایران از طریق خط لوله، مذاکرات مهمی با کشورهای همسایه ازجمله امارات عربی متحده، کویت و پاکستان انجام گرفته است.

هادی نژادحسینیان با بیان اینکه بحث صادرات گاز ایران به پاکستان حدود 10 سال است که ادامه دارد، افزود: مشکلات سیاسی پاکستان مانع از به نتیجه رسیدن این مذاکرات شده است، درحالی‌که ارزان‌ترین و اجرایی‌ترین راه برای انتقال گاز به پاکستان تنها از طریق ایران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست وزارت نفت پس از پیروزی انقلاب تاکنون تامین گاز برای مصارف داخلی و مصارف صنعتی و تامین سوخت نیروگاه‌ها بوده است، افزود: با بهره‌برداری از فازهای 2 و 3 پارس جنوبی و اجرای 10 فاز دیگر این میدان، صادرات گاز کشور به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

افزایش مانده حساب ذخیره ارزی ایران

مانده حساب ذخیره ارزی تا پایان آذر امسال 6.1 میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری به 7.3 میلیارد دلار بالغ شود.

دکتر محمد جعفر مجرد، معاون ارزی بانک مرکزی به تشریح عملکرد حساب ذخیره ارزی پرداخت و گفت: از ابتدای سال 79 یعنی زمان تشکیل حساب ذخیره ارزی تا پایان سال 81 مازاد درآمدهای حاصل از صادرات نفت به 13.3 میلیارد دلار رسید.

از ابتدای سال 82 تا پایان آذرماه امسال معادل 2.9 میلیارد دلار اضافه شده است.

همچنین از سال 79 تا پایان 81 معادل 5.9 میلیارد دلار و از ابتدای سال 82 تا پایان آذرماه مبلغ 5 میلیارد دلار از این حساب برداشت شده است.

وی در مورد ترکیب ذخایر ارزی بانک مرکزی اطمینان داد مدیریت ریسک در این بانک نوسانات نرخ ارزهای معتبر را زیر نظر دارد و زیان بانک مرکزی ناشی از کاهش قیمت دلار صحت ندارد.

وی افزود: حدود 2 میلیارد دلار امسال به ذخایر ارزی کشور افزوده شده است.

پنجم بهمن 1392؛ رئیس‌جمهور: بازگشایی سفارت آمریکا در تهران غیرممکن نیست

تنها دو روز پس از اجرای مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماتیک دولت یازدهم که به تعلیق و کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شد، حسن روحانی عازم داووس، مرتفع‌ترین شهر اروپا شد تا فاز دوم دیپلماسی خود یعنی دیپلماسی فشرده اقتصادی را پیگیری کند، تلاشی که بیشتر تمرکز آن شرکت‌های بزرگ نفتی و تشوق آنان برای حضور در بازار ایران بود. رئیس‌جمهوری ایران که برخی رسانه‌های خارجی او را «ستاره داووس» توصیف کرده‌اند، نخستین سخنران مجمع جهانی اقتصاد بود.

روحانی «همه‌ شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های نفتی را دعوت کرد تا در ایران سرمایه‌گذاری کنند.» رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که درهای اقتصاد ایران به روی جهان باز است. او گفت که ایران طی سه دهه آینده به جمع 10 اقتصاد بزرگ جهان خواهد پیوست.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: با اجرای توافق ژنو، روابط ایران و اروپا به حالت عادی بازخواهد گشت. با اجرای توافق‌نامه فصل جدیدی از تعاملات ایران و آمریکا آغاز شده است. رئیس دولت یازدهم تاکید کرد که بازگشایی سفارت ایالات‌متحده در تهران امری غیرممکن نیست.

روحانی اولین سخنران نشست سران سیاسی و اقتصادی جهان بعد از خوشامدگویی کلاوس شواب، موسس مجمع جهانی اقتصاد بود.

روحانی همچنین در حاشیه اجلاس داووس با بعضی از مدیران حوزه انرژی دیدار کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: تعاملات ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته، وارد مرحله جدیدی شده است و برای اولین بار، سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای با هم مذاکره، تبادل‌نظر و حتی اتخاذ تصمیم کرده‌اند.

روحانی تاکید کرد: توافقنامه موقت ژنو «شالوده و بنیاد توافق جامع و نهایی» خواهد بود که به گفته او «زمینه‌ای برای توافق و تعاملات بعدی است.»

روحانی همچنین در گفت‌و‌گو با شبکه «ار.تی.اس» سوئیس گفت: بازگشایی سفارت آمریکا در تهران امری غیرممکن نیست. وی در پاسخ به این پرسش که «آیا امکان بازگشایی سفارت آمریکا در تهران» وجود دارد؟ گفت: ایران و آمریکا گذشته‌های بسیار سخت و مشکلی با یکدیگر داشته‌اند اما هیچ چیز در دنیا ناممکن نیست و برای رسیدن به اهداف بلند باید کار و تلاش فراوانی انجام داد. به هر حال هیچ دشمنی و دوستی تا ابد باقی نخواهد ماند.

آمادگی ایران برای فروش سهام خودروسازان ایران به خارجی‌ها

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که برای شرکت در اجلاس داووس به سوئیس سفر کرده بود، در جریان سخنرانی خود تلویحا از آمادگی ایران برای فروش سهام خودروسازان به شرکت‌های خارجی خبر داده است.

وی در اظهارات خود با اشاره به اهمیت صنعت خودرو و پیشرفت‌های قطعه‌سازان ایرانی گفته که ایران می‌خواهد با ارائه پیشنهادهای جذاب، شرکت‌های خارجی را در مالکیت خودروسازی‌های داخلی شریک کند.

به گفته روحانی، با توجه به بازار رو به گسترش خودرو در ایران و همچنین در منطقه، ایران به طور جدی از خودروسازان بزرگ دنیا برای بهره‌گیری از این فرصت دعوت می‌کند. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرده که برنامه استراتژیک دولت برای صنعت خودرو، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک با خودروسازان عمده بین‌المللی، تلاش برای کسب سهم در بازار کشورهای همجوار، ارتقای تکنولوژیک صعت خودرو و صنعت قطعه‌سازی، اتصال صنعت قطعه به زنجیره تولید خودرو در سطح بین‌المللی و افزایش سهم ایران در صادرات جهانی قطعات و نهایتا تبدیل ایران به یک بازیگر مهم در بازار جهانی قطعات خودرو است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید