نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 6 بهمن

اتحادیه اروپا برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی با ایران تلاش می‌کند

کدخبر: ۵۵۰۹۷۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اتحادیه اروپا برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی با ایران تلاش می‌کند

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم بهمن 1352؛ فروش کالاهای ارزان در فروشگاه‌های شرکت تعاونی شهری

31 نوع کالای مصرفی از بامداد امروز (6 بهمن) در فروشگاه‌های شرکت‌های تعاونی مصرف شهری با تخفیفی بیشتر از قیمت‌های تعیین‌شده شورای بررسی قیمت‌ها در اختیار مشتریان گذارده شد.

طبق بخشنامه مربوط به قیمت‌های جدید به جز دو رقم کالای قند و شکر که در انحصار دولت است و نرخ ثابت دارد، اقلام دیگری مانند برنج، روغن و حبوبات با تخفیفی از 2 تا 12 درصد در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین اقلام این کالاها تخفیف قیمت در فروش 5 نوع برنج به شرح زیر است: برنج دمسیاه از کیلویی 50 ریال به 48 ریال و درجه دو دمسیاه از 48 ریال به 45 ریال، صدری درجه یک از 44 ریال به 42 ریال و درجه دو از 42 ریال به 40 ریال و درجه سه از 38 ریال به 37 ریال تقلیل یافته است.

روغن نباتی در فروشگاه‌های تعاونی مصرف در هر قوطی دو پوندی (900 گرم) 3 ریال تقلیل یافته و روغن اختصاصی فروشگاه‌ها که از تخم پنبه خالص تهیه می‌شود نیز از 63 ریال به 62 ریال کاهش پیدا کرده است.

صادرات محصولات پتروشیمی و کاغذ انگلیس در مقابل دریافت نفت ایران

ایران و انگلیس پس از سه هفته گفت‌و‌گو که آخرین دور آن در سن موریتس در پیشگاه همایونی و با حضور وزیران دارایی و اقتصاد دو کشور صورت گرفت، موافقت به یک معامله 260 میلیون دلاری از مبادله کالاهای صنعتی انگلیس و نفت ایران نمودند. مدت این قرارداد یک سال است.

در این زمینه یک بیانیه رسمی انتشار پایان یافت و در آن گفته شده که موافقتنامه را هوشنگ انصاری، ‌وزیر اقتصاد و پیتر واکر، وزیرصنایع به دنبال شرفیابی به حضور شاهنشاه در سن موریتس امضا کردند.

براساس این توافق صنایع انگلیس در سال 1974 و اوایل سال 1975 تعدادی از فرآورده‌های خود من‌جمله محصولات پتروشیمی، الیاف مصنوعی، لاستیک مصنوعی، کاغذ تحریر، کاغذ روزنامه و آهن‌آلات جمعا به ارزش حدود 110 میلیون لیره به ایران صادر خواهند کرد. ایران نیز طی همین دوره معادل 5 میلیون تن نفت خام به انگلیس صادر می‌کند.

ششم بهمن 1372؛ نرخ کرایه فیلم‌های مجاز ویدئویی اعلام شد

نرخ کرایه نوارهای مجاز ویدئویی که از فردا در یک هزار فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی در سراسر کشور توزیع می‌شود، اعلام شد.

قیمت کرایه هر نوار ویدئویی برای مشترکان در یک شبانه‌روز 400 ریال و برای غیرمشترکان 500 ریال تعیین شده است.

همچنین نرخ کرایه نوار ویدئویی برای مدت یک هفته برای مشترکان 1000 ریال و برای غیرمشترکان 1300 ریال در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش، قیمت فروش هر عدد نوار ویدئویی 9000 ریال و قیمت اشتراک یکساله 3500 ریال در شهرستان‌ها و 5000 ریال در تهران تعیین شده است.

ششم بهمن 1382؛ اتحادیه اروپا برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی با ایران تلاش می‌کند

مذاکرات رسمی هیات‌های عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران و اتریش به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی و توماس کلستیل، روسای‌جمهوری دو کشور انجام شد.

رئیس‌جمهوری در این دیدار با اشاره به جایگاه اتریش و ایران در تاریخ و وجود پایه‌های محکم مدنی اظهار کرد: دو کشور دارای ظرفیت‌ها و زمینه‌‌های لازم برای گسترش مناسبات در همه زمینه‌ها هستند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است به چهارمین برنامه توسعه همه‌جانبه کشورمان اشاره کرد و گفت: روابط ما با اروپا براساس احترام متقابل، تفاهم، منطق و گفت‌و‌گو بوده است و معتقدیم بر این اساس می‌توان بسیاری  از سوء‌تفاهم‌ها را مرتفع کرد.

کلستیل، رئیس‌جمهوری اتریش نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد. تهران-وین با تکمیل گام‌های برداشته‌شده در مسیر توسعه روابط، از همه ظرفیت‌ها برای بهبود بیش از پیش مناسبات بهره گیرند.

حیات حساب ذخیره ارزی در خطر است

مسعود نیلی، اقتصاددان گفت: نگهداری منابع حساب ذخیره ارزی به‌صورت وجوه ارزی توجیه ندارد.

مسعود نیلی که در میزگرد «عملکرد حساب ذخیره ارزی» سخن می‌گفت، افزود: وقتی طرح یکسان‌سازی نرخ ارز اجرایی شد، می‌توان وجوه حساب ذخیره ارزی را به‌صورت ریالی نگهداری کرد.

وی خاطرنشان کرد: هیچ دلیلی ندارد در کشورهایی که به ریال معاملات آن صورت می‌گیرد، وام ارزی بدهیم.

نیلی گفت: برای حداقل کردن نوسانات قیمت نفت و افزایش صادرات باید در بلندمدت منابع حاصل از صادرات نفت خام به‌صورت سپرده یا دارایی‌های دیگر از کشور خارج شود.

وی با انتقاد از شیوه فعلی پرداخت وجوه از طریق حساب ذخیر ارزی گفت: با ثابت نگه داشتن نرخ ارز امکان وقوع حوادثی چون حوادث سال 74 در کشور وجود دارد.

وی گفت: نرخ ارز اگر بخواهد ثابت باشد در سال‌های آینده با بحران مواجه می‌شویم.

وی درخصوص دلایل این هشدار گفت: اکنون طرح‌های فراوانی در کشور آغاز شده و با توجه به پیش‌بینی افزایش ناگهانی قیمت ارز در سال‌های آینده دولت مجبور است مابه‌التفاوت افزایش نرخ ارز را پرداخت کند که این وضعیت به کسری بودجه و تورم زیاد منجر خواهد شد.

ایران قیمت انرژی را سال آینده شدیدا افزایش می‌دهد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: ایران برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته مصرف سوخت که چندین میلیارد دلار هزینه دارد قیمت انرژی را در سال آینده شدیدا افزایش می‌دهد.

محمد ستاری‌فر در مصاحبه با رویتر با تاکید بر این مطلب افزود: در تمامی جهان قیمت خودرو ارزان و سوخت گران است؛ ولی در ایران عکس این قضیه وجود دارد.

بنابراین گزارش فقدان یک سیستم امنیت اجتماعی موثر منجر به این شد که مقام‌های ایرانی نسبت به کاهش یارانه سوخت بی‌میلی نشان دهند و نتیجه اینکه 62 میلیون ایرانی یک لیتر بنزین را ارزان‌تر از یک بطری آب معدنی بخرند.

رویتر در ادامه گزارش داد، در بودجه سال 1383 قیمت بنزین با افزایش نسبتا کمی از 650 ریال به 800 ریال افزایش یافته است، ولی افزایش قیمت سوخت به 1800 ریال در قالب برنامه چهارم توسعه برای ایران در نظر گرفته شده است.

کمپرسی‌های بنز «آتگو» در ایران تولید می‌شود

تولید انبوه نسل جدید کامیون بنز «آتگو» در شرکت ایران‌خودرو دیزل آغاز شده است.

دکتر مسعود بهرامی، مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو دیزل افزود: براساس قراردادی که اخیرا بین شرکت ایران‌خودرو دیزل  شرکت دایملر کرایسلر آلمان امضا و مبادله شد تولید 7 هزار دستگاه از انواع کامیون‌های بنز «آتگو» پیش‌بینی شده است.

وی اظهار کرد: در این میان حدود 500 دستگاه کمپرسی بنز «آتگو» به‌تدریج تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

ششم بهمن 1392؛ افزایش فروش رنو به ایران

شرکت خودروسازی رنو فرانسه از افزایش 32 درصدی فروش خود به ایران در دسامبر 2013 خبر داد و اعلام کرد در 12 ماه سال 2013 بالغ‌بر 36 هزار دستگاه از محصولات خود را در بازار ایران به فروش رسانده است.

شرکت خودروسازی رنو فرانسه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، فروش این شرکت به ایران در آخرین ماه سال 2013 با رشد قابل توجه 32 درصدی نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.

فروش این خودروساز فرانسوی به ایران در نوامبر 2013 بالغ‌بر 1600 دستگاه بود. این رقم در ماه دسامبر به 2118 دستگاه افزایش یافته است.

فروش ماهانه رنو به ایران از اوت 2013 روندی صعودی در پیش گرفته و بیش از 2 برابر شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید