گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلا؛

فرغون از دلار جلو زد!/ سکه دوباره ریزش کرد

کدخبر: ۵۵۱۰۹۹
عده ای از معامله گران امروز با اشاره به گزارش پایگاه خبری سنا می گفتند در 5 سال گذشته فرغون،موتور سیکلت و کولر آبی بیشتر از دلار بازدهی داشته است.
فرغون از دلار جلو زد!/ سکه دوباره ریزش کرد

به گزارش اقتصادنیوز، تب قیمت دلار از اواخر هفته گذشته تحت تاثیر احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست گروه های ترویستی اتحادیه اروپا زیاد شد و بازار با هجوم خریدارن روبرو شد. با این حال با کم رنگ شدن این طرح و اظهارات مقامات سیاسی بازار تا حدودی رنگ آرامش به خود دید . 

در روزهای اخیر تصمیمات جدید نهاد سیاستگذار در حال اجرایی شدن است. به عنوان مثال دلار توافقی روز گذشته حذف شد. قیمت یورو از سایت سامانه بازار متشکل ارزی غیب شد. 

اثر توئیت فرزین در بازار دلار 

محمد رضا فرزین،سکاندار بانک مرکزی دیروز در توئیتی اعلام کرد بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند.او تاکید کرد که بانک مرکزی از این به بعد به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.

فرزین همچنین در توئیت جدید خود هدف از حذف دلار توافقی و سیاست های جدید این بانک اعلام کرد: بانک مرکزی با حذف دلار توافقی به دنبال برچیدن رانت به وجود آمده بوده است.

آن طور که رئیس جدید بانک مرکزی نوشته از این به بعد تمامی صرافی‌ها بدون انجام ثبت‌نام، ارز خود را دریافت کنید؛ به نرخ تابلو، بدون صف.

دیروز در معاملات پشت خطی فشار فروش زیاد شد.در بازار امروز هم این اتفاق افتاد و کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید قرار بگیرد. 

 گروسی بازار دلار را محتاط کرد

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد. گروسی مدعی شده که از برجام چیزی غیر از یک «پوسته خالی» نمانده است.او گفته شاید بعد از این سفر، «پیشرفت‌هایی» در این زمینه حاصل شود. 

چراغ سبز گروسی به تهران در کنار اقدامات اخیر نهاد سیاستگذار موجب خروج موقت عده ای از معامله گران از بازار ارز شده است.

قیمت دلار در بازار رسمی 

بررسی های به عمل آمده از بازار رسمی هم نشان می دهد که قیمت دلار صرافی ملی برای فرس  امروز در کانال 41 هزار تومان معامله شده بود. صرافی ملی امروز قیمت یورو را نزد اما صبح امروز  قیمت خرید دلار آمریکا 41 هزار و 986  و قیمت فروش دلار آمریکا 42 هزار و 411 ( چهل و دو هزار و چهارصد و یازده تومان) اعلام کرد.

سایت بازار متشکل ارزی امروز هم مانند روز گذشته فقط نرخ دلار را اعلام کرد.قیمت بسته شده اسکناس امریکایی در این سایت روز گذشته 42 هزار و 886 تومان بود و در بازار امروز تا 42 هزار و 64 تومان پایین آمد و در نیمه ظهر امروز قیمت دلار در سایت مذکور از کانال 42 هزار تومان عقب نشینی کرد و با 41 هزار و 953 تومان مبادله شد. این قیمت در مقایسه با دیروز 933 تومان آب رفته بود.

دلار سهمیه به کجا رسید؟ 

طبق خبرها از  قرار بود از روز سه شنبه مردم تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن از صرافی‌ها ارز به نرخ بازار متشکل ارزی بخرند. این سهمیه که سالانه یکبار است. شنیده ها از هسته مرکزی بازار نشان می دهد با غیب شدن ناگهانی قیمت ها مردم همچنان دلار سهمیه ای هم با مشکل  روبرو شدند.برخی از متقاضیان دلار سهمیه ای می گفتند سامانه صرافی ها مختل شده و 5000 دلار را نتوانسته اند دریافت کنند. 

 

فرغون از دلار جلو زد!

نکته مهم بازار امروز این بود که عده ای از معامله گران می گفتند سیستم صرافی ملی در حال احیای شدن است و جو انداخته بودند بازار میره زیر صرافی. این دسته از بازیگران ارزی مدعی بودند همین جوسازی باعث شده بود معامله گران بیشتر دست به فروش بزنند. عده از معامله گران امروز با اشاره به گزارش پایگاه خبری سنا می گفتند در 5 سال گذشته فرغون،موتور سیکلت و کولر آبی بیشتر از دلار بازدهی داشته است. 

طلا اندکی نزولی شد

در بازار داخلی ایران قیمت طلا 18 عیار کاهشی شد. آن طور که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده قیمت طلا 18 عیار امروز تا 2 میلیون و 37 هزار و 600  تومان بالا رفته است. قیمت طلا 18 عیار ظهر امروز در زمان نگارش  این گزارش 2 میلیون و 21 هزار و 700 تومان بودکه در مقایسه با عصر دیروز نزدیک به 15  هزار تومان کاهش را نشان می دهد.

قیمت سکه 22 میلیون شد 

سایت اتحادیه امروز  همچنین اعلام کرده که قیمت سکه  امامی مانند روز گذشته ریزش کرده است. نرخ سکه روز دوشنبه کانال 25 میلیون تومان را از دست داد و در بازار سه شنبه کانال 24 میلیون تومان.

امروز سایت اتحادیه اعلام کرد کانال 23 میلیون تومان هم از دست رفت. 

قیمت فلز گران بهای داخلی امروز تا  محدوده 23  میلیون و 405  هزار تومان بالا رفت اما در ادامه معاملات از کانال یاد شده پایین آمد و بر روی 22 میلیون و 305 هزار تومان قرار گرفت. این قیمت در مقایسه با روز قبل نزدیک به 1 میلیون و 100 هزار تومان کاهش را نشان می دهد. در روز های گذشته قیمت سکه تا 25 میلیون و 500 هزار تومان هم بالا رفته بود. 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید