نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 بهمن

توافق ایران و آلمان برای اتمام پروژه نیروگاه اتمی بوشهر

کدخبر: ۵۵۱۳۴۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
توافق ایران و آلمان برای اتمام پروژه نیروگاه اتمی بوشهر

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم بهمن 1352؛ نظر دولت افغانستان درباره قرارداد هیرمند به اطلاع ایران رسید

فرستاده پرزیدنت داود، نظر دولت جدید کابل را پیرامون قرارداد هیرمند به اطلاع تهران می‌رساند. یک هیات افغان به زودی از ایران دیدن می‌کند.

وحید عبدا... قائم مقام وزرات خارجه افغانستان هنگام ورود به تهران گفت که دولت پرزیدنت محمد داود مشتاق و علاقه‌مند به توسعه هرچه بیشتر روابط و همکاری‌ها با ایران است.

وی اظهار کرد: در مذاکرات با مقامات تهران، حامل پیام مودت و دوستانه پرزیدنت داود برای شاهنشاه و دولت و ملت ایران است.

عبدا... نخستین شخصیت عالیرتبه سیاسی است که از هنگام استقرار رژیم جمهوریت در کابل، در ژوئیه گذشته از ایران دیدن می‌کند.

سفر قائم‌مقام وزارت خارجه افغانستان به ایران در ایامی صورت می‌گیرد که به عقیده منابع سیاسی تهران و کابل هیچ مشکلی در راه توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور وجود ندارد و تنها موضوعی که علاوه‌بر علاقه‌مندی به توسعه مناسبات با ایران، فرستاده پرزیدنت دارد محتملا در مذاکرات خود با مقامات تهران مطرح می‌کند، نظر دولت کابل به قراردادی است که در مورد سهم ایران از آب هیرمند در ایام حکومت سابق افغانستان میان دو کشور به امضا رسید.

این قرارداد که در اسفند سال گذشته همزمان با سفر هویدا به کابل به امضا رسید از تصویب قانونی و توشیح کابل و تهران گذشته، اما با استقرار رژیم جدید در کابل تاکنون مبادله نشده است.

آهن ایران این هفته به بازار عرضه می‌شود

قیمت محصولات کارخانه ذوب آهن ایران تعیین شد و شرکت ملی ذوب آهن عرضه محصولات ساخته‌شده خود را برای اولین بار از همین هفته به بازار شروع می‌کند. براساس جدول قیمت محصولات ذوب آهن که تا فردا رسما انتشار خواهد یافت، قیمت عمده فروشی ذوب آهن برای تیرآهن 14، بیست و پنج ریال – 16 بیست و چهار و نود – 18 بیست و چهار و هفتاد – 20 بیست و چهار و پنجاه تعیین شده است.

هزینه توزیع و سود فروشندگان نیز 1.5 ریال پیش‌بینی شده و هیچ فروشنده‌ای حق ندارد قیمت محصولات ذوب آهن را گران‌تر بفروشد.

مقامات شرکت ملی ذوب آهن ظرف روزهای گذشته با گروهی از واردکنندگان و بنکداران و خرده‌فروشان به گفت‌و‌گو نشستند.

ترن برقی در خیابان‌های تهران به کار می‌افتد

طرح ایجاد خطوط ترن برقی در تهران تسلیم سازمان برنامه شد و این طرح در کمیسیون عالی ترافیک مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس این طرح با ایجاد چند رشته ترن برقی «تک خطی» در خیابان‌های اصلی مشکل ترافیک تهران مرتفع می‌گردد و برای استفاده از آن باید سطح اکثر خیابان‌ها گسترش یابد.

یکی از کارشناسان امور ترافیک در این زمینه گفت: به‌دنبال تدوین طرح جامع حمل و نقل تهران اخیرا مهندسین فرانسوی طرحی به منظور استفاده از ترن برقی برای رفت و آمد مسافرین تهیه کرده‌اند که ترن برقی روی یک ریل تردد می‌کند و سوخت آن برق خواهد بود.

این مقام توضیح داد: خط مترو بیش از 15 میلیون تومان در هر کیلومتر هزینه دارد. مضافا به اینکه ایجاد ایستگاه‌های مترو نیز بر مجموع هزینه آن اضافه خواهد شد، درحالیکه کشیدن ترن برقی نیاز به این میزان هزینه ندارد، ولی در عوض دائر کردن خطوط ترن برقی با توجه به سطح موجود خیابان‌ها تا حدی مشکل است زیرا چنانچه در خیابان‌های تهران ترن برقی به کار افتد، راهی برای تردد دیگر وسایل نقلیه نخواهد بود.

نهم بهمن 1362؛ توافق ایران و آلمان برای اتمام پروژه نیروگاه اتمی بوشهر

با توافق میان دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت آلمانی «کرافت ورک اونیون» قرارداد جدید ادامه طرح ایجاد نیروگاه اتمی بوشهر به امضا رسید.

براساس این قرارداد که پس از چهار سال و نیم توقف، اجرای طرح واحد شماره یک این نیروگاه در نزدیکی بندر بوشهر به مرحله عمل درمی‌آید و کارشناسان ایرانی و آلمانی طی 6 ماه بررسی، میزان خسارات احتمالی به خاطر تعطیلی کار را تعیین و نسبت به تجهیز کارگاه‌های موردنیاز اقدام خواهند کرد.

مهندس منعم، مسوول اجرایی نیروگاه اتمی بوشهر گفت: قرارداد ایجاد این نیروگاه که دارای دو رآکتور اتمی هر کدام به قدرت تولیدی 1200 مگاوات برق است، در سال 53 به مبلغ 28 میلیارد تومان بین رژیم شاه و شرکت «کرافت ورک اونیون» بسته شد که تاکنون ازسوی ایران حدود 20 میلیارد تومان پرداخت شده و همین مقدار کار نیز صورت گرفته است.

وی افزود: عملیات احداث دو واحد این نیروگاه که از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های اتمی جهان محسوب می‌شوند، به‌طور متوسط 80 و 50 درصد انجام گردید و در حال حاضر برای ادامه کار کلیه قطعات مربوط به آنها در اختیار سازمان انرژی اتمی ایران است.

همچنین با تلاش مقام‌های کشور، سازمان توانست با شکایت به دادگاه بین‌المللی لاهه، حقوق ازدست‌رفته خود را به‌دست آورد و بیش از 35000 تن کالا و قطعات نیروگاه را که بعد از انقلاب توسط پیمانکار ضبط شده بود، بازپس‌ بگیرد که این کالاها در حال حمل به ایران می‌باشد و اولین محموله آن وارد شده است.

نهم بهمن 1382؛ درخواست تاسیس تعداد قابل‌توجهی از بانک‌های خصوصی در دست بررسی است

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: تعداد قابل‌توجهی از تقاضاهای مربوط به تاسیس بانک خصوصی در حال بررسی است.

اکبر کمیجانی افزود: دادن مجوز برای ورود بانک‌های خصوصی به صحنه بازارهای پولی و مالی از اقدامات بزرگ و موثر بانک مرکزی بوده است.

وی گفت: چهار بانک به‌طور فعال وجود دارند و ایجاد شعبه‌های جدید توسط همین چهار شعبه در تهران و استان‌های بزرگ نشان‌دهنده موفقیت بانک‌های خصوصی است.

کمیجانی افزود: ارزیابی ما از عملکرد بانک‌های خصوصی خوب بوده، ولی امیدواریم این روند همچنان ادامه پیدا کند. او گفت: هر چقدر گسترش عمل این بانک‌ها با شعب جدید بیشتر باشد، رقابت بین بانک‌های خصوصی و دولتی افزایش خواهد یافت.

نهم بهمن 1392؛ مدیرعامل رنو سال آینده در ایران

در روزهایی که تحریم‌ها علیه صنعت خودرو ایران لغو شد، گویا رنوی فرانسه بیش از دیگر خودروسازان دنیا بابت فعالیت در «جاده مخصوص» رغبت دارد. هفته پیش بود که کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو در حاشیه اجلاس داووس از تمایل این خودروساز فرانسوی برای بازگشت به «جاده مخصوص» خبر داد و حالا هم گفته می‌شود وی قصد سفر به ایران را دارد. به گفته یک منبع آگاه، مدیرعامل رنو قصد داشته در جریان همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران که آذرماه امسال در تهران برگزار شد به ایران سفر کند، اما مقدمات آن فراهم نیامده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید