نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 بهمن

ترکیب سبد ارزی کشور به سمت «یورو» سوق می‌یابد

کدخبر: ۵۵۱۳۴۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ترکیب سبد ارزی کشور به سمت «یورو» سوق می‌یابد

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم بهمن 1352؛ هزینه حج عمره 6 هزار تومان شد

نرخ حج عمره و مسیر کاروان‌ها اعلام شد. حج عمره نیز تحت نظارت و سرپرستی سازمان اوقاف انجام خواهد گرفت و به هیچ کس و هیچ موسسه‌ای اجازه داده نخواهد شد که راسا اقدام به بردن زائر به کشور سعودی کند.

سازمان اوقاف دو مسیر برای گروه‌های حج عمره تعیین کرده است: مسیر اول عبارت خواهد بود از تهران-بیروت-دمشق-جده-بیروت-تهران. مسیر دوم نیز تهران-بیروت-دمشق-جده-قاهره- تهران خواهد بود.

منوچهر آزمون، معاون نخست‌وزیر و سرپرست سازمان اوقاف اعلام کرد: نرخ حج عمره برای مسیر اول 6 هزار تومان و برای مسیر دوم 6500 تومان تعیین شده است. مدت سفر حج عمره بین 12 تا 15 روز خواهد بود. اولین کاروان حج عمره 10 روز قبل از نوروز از تهران حرکت خواهد کرد.

بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان در بوشهر ساخته می‌شود

ایران و آلمان در احداث یک پالایشگاه 25 میلیون تنی به ارزش یک میلیارد دلار و همچنین یک کارخانه پتروشیمی یک میلیارد و دویست میلیون دلاری در بوشهر به توافق اصولی رسیدند.

این مطلب را هانس فریدریش، وزیر اقتصاد آلمان فدرال به دنبال شرفیابی به حضور شاهنشاه و مذاکرات با وزیران دارایی و اقتصاد ایران در سن موریتس اعلام داشت. پالایشگاه بوشهر بزرگ‌ترین پالایشگاه جهان به شمار خواهد رفت و عملیات ساختمانی آن تابستان آینده آغاز می‌گردد و بخشی از هزینه پالایشگاه از طریق فروش گاز  طبیعی ایران به آلمان غربی بازپرداخت خواهد شد.

ایران نفت خام پالایشگاه 25 میلیون تنی را تامین خواهد کرد و فرآورده‌های آن منحصرا به بازارهای آلمان صادر خواهد شد.

گاز ایران ممکن است از طریق خط لوله شوروی به آلمان صادر شود و یا اینکه به‌صورت گاز مایع به آلمان حمل گردد.

وزیر اقتصاد آلمان غربی گفت که در بازگشت به بن چهار موسسه آلمانی و همچنین شرکت‌های شل و بریتیش پترولیوم را که با موسسات یادشده همکاری دارند در جریان جزئیات مذاکرات خود با مقامات ایرانی قرار خواهد داد.

فریدریش یادآور شد: در آینده نزدیک یک هیات آلمانی برای مذاکره پیرامون ارسال گاز ایران به آلمان غربی از طریق شوروی به مسکو عزیمت خواهد کرد و گمان می‌رود که یک قرارداد 25 ساله در این زمینه به امضا برسد. این گاز از طریق خط لوله موجود بین ایران و شوروی به شوروی فرستاده می‌شود.

منابع آگاه خاطرنشان کردند که اگر پروژه ارسال گاز ایران به آلمان از طریق شوروی با مانعی مواجه گردد، این گاز از طریق احداث خط لوله‌ای در ترکیه ارسال خواهد شد.

هشتم بهمن 1362؛ یک هیات بازرگانی اقتصادی آلمان شرقی وارد تهران شد

یک هیات 12 نفری بازرگانی اقتصادی جمهوری دمکراتیک آلمان به ریاست «کلاوسی کیک» معاون بازرگانی خارجی آن کشور وارد تهران شد و ازسوی برادر خسرو تاج، معاون بازرگانی خارجی کشورمان مورد استقبال قرار گرفت.

این هیات که توسط معاون وزارت ماشین ابزار و مدیران کل وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع آلمان شرقی همراهی می‌شود، مدت یک هفته در کشورمان اقامت خواهد داشت و با مقامات ذیربط بازرگانی و اقتصادی کشورمان به‌منظور گسترش مناسبات بازرگانی و همکاری‌های صنعتی مذاکراتی انجام خواهد داد.

لازم به یادآوری است که مبادلات جمهوری اسلامی ایران با آلمان شرقی پس از انقلاب اسلامی به میزان قابل‌توجهی درزمینه جذب صنایع نساجی صنایع سیمان، فلزات، مواد شیمیایی و پرس‌های هیدرولیکی افزایش یافته است.

هشتم بهمن 1382؛ ایتالیا خواستار تسریع در مذاکرات همکاری‌های تجاری ایران و اروپا شد

دکتر روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار آقای فرانتینی، وزیر خارجه ایتالیا با وی، ضمن اشاره به شرایط خاص منطقه‌ای و بین‌المللی و ضرورت تقویت همکاری‌های ایران و اروپا گفت: روابط سنتی و تاریخی ایران و ایتالیا ایجاب می‌کند که روابط تهران – رم در ابعاد سیاسی-اقتصادی و فرهنگی گسترش یافته و با توجه به بهبود شرایط سرمایه‌گذاری در ایران شاهد سرمایه‌گذاری‌های ایتالیا در ایران باشیم. وی همکاری ایران و اروپا در موضوع هسته‌ای را آغاز مهمی برای اعتمادسازی جدید دانسته و اعلام کرد: تهران به تمام تعهدات خود در چارچوب بیانیه تهران عمل کرده است و انتظار دارد طرف مقابل به تعهدات خود عمل نماید:

فرانتینی، وزیر خارجه ایتالیا گفت: ایتالیا مایل است روابط خود را با تهران هرچه بیشتر گسترش دهد. ایتالیا مایل است مذاکرات توافقنامه همکاری‌های تجاری اروپا و ایران هرچه سریع‌تر آغاز شده و به نتیجه برسد. ایتالیا نسبت به ایران اعتماد دارد و از تمامی توانایی خود برای توسعه روابط ایران با اروپا استفاده خواهد کرد.

ترکیب سبد ارزی کشور به سمت «یورو» سوق می‌یابد

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: ترکیب سبد ارزی به سمت یورو سوق پیدا می‌کند.

دکتر محمد جعفر مجرد، معاون ارزی بانک مرکزی درباره درآمد نفتی و ارزش آن به دلار و احتمال تغییر ارزش درآمدهای ایران از این طریق به یورو توضیح داد: مفهوم سبد ارزی به این معنی است که ترکیبی از ارزها به‌ صورتی که ریسک نوسانات را پوشش دهند در کنار یکدیگر ارزش درآمدها را تشکیل دهند.

وی افزود: صحبت از سبد ارزی و ترکیب ارزی به معنای خنثی کردن نوسانات بین دلار و یورو است.

مجرد از تنظیم سیاست‌های ترکیب سبد ارزی قبل از تشکیل آن خبر داد و گفت: تقویت یورو در مقابل دلار باعث افزایش ارزش دو میلیارد دلاری برای دارایی‌‌های سبد ارزی بوده است. معاون ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه ترکیب سبد ارزی به صورت 40 درصد دلار و 60 درصد غیردلاری است، توضیح داد: میزان درصد یورو نسبت به این ارقام مشخص نیست.

تضمین سرمایه‌های خارجی در مقابل ملی شدن

در صورت اعطای اعتبار در قبال سرمایه‌گذاری در طرح‌ها ازسوی بانک‌های اتریش، دولت ایران سرمایه‌ها را در مقابل ملی شدن، تضمین خواهد کرد.

مهندس طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با هیات اتریشی با اشاره به اصلاحات اقتصادی انجام‌شده پس از جنگ تحمیلی گفت: بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی در اختیار دولت بود که پس از جنگ به‌دنبال اصلاحات اقتصادی، فعالیت بخش خصوصی تقویت شد.

مهندس مظاهری با تاکید بر لزوم تحولات در بخش اقتصادی و روابط کشور تصریح کرد: در حال حاضر بخش بزرگی از اعتباراتی که توسط بانک‌های اتریش تامین می‌شود، به‌صورت وام بوده و در بسیاری موارد نیازمند تضمین دولت و یا وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت طرح‌ها و پروژه‌های مذکور را تضمین خواهد کرد، گفت: دولت این نوع سرمایه‌ها را از ملی شدن مصون داشته و در صورت اعلام ملی دولت موظف به پرداخت غرامت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دولت ایران در سرمایه‌گذاری‌ها دخالت نداشته و در صورتی که محصول تولیدی قابل‌انتقال و صادرات نباشد، دولت خرید آن را تضمین خواهد کرد.

هشتم بهمن 1392؛ قیمت خودروهای داخلی در بازار

Untitled

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نگاهی به فرصت‌ها و تهدیدهای نواحی مرزی ایران

      اقتصادنیوز: ایران کشور بزرگ و پهناوری است که به جهت وضعیت جغرافیایی، اقلیم‌های متنوع و چشم‌اندازهای گوناگون دارد. این…

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید