نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 7 بهمن

تعرفه واردات خودرو به 130 درصد کاهش یافت

کدخبر: ۵۵۱۳۴۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تعرفه واردات خودرو به 130 درصد کاهش یافت

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم بهمن 1352؛ یک کارخانه بزرگ شیر پاستوریزه تاسیس می‌شود

10 شرکت بزرگ لبنیات‌سازی جهان، اوایل هفته آینده جزئیات پیشنهادهای خود را در زمینه تاسیس یک کارخانه بزرگ شیر پاستوریزه در تهران که محصول روزانه آن 500 میلیون تن شیر در روز خواهد بود، تسلیم می‌کنند.

هزینه احداث این کارخانه که در نوع خود بزرگ‌ترین کارخانه شیر پاستوریزه ایران به شمار خواهد رفت هنوز دقیقا روشن نیست. قبلا گفته می‌شد که هزینه اجرای این پروژه بالغ‌بر 7 میلیون دلار است، ولی با تغییراتی که در گستردگی بیشتر کارخانه موردنظر است، گمان می‌رود که در این برآورد تجدیدنظر شود.

اگرچه گفته می‌شود که از میان شرکت‌های پیشنهادکننده، پنج کمپانی آمریکایی پیشنهادهای خود را پس گرفته‌اند، ولی با این حال هنوز برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های لبنیات‌سازی جهان از قبیل آلفا لاوان (سوئد)، پاسه (دانمارک) و چند شرکت بریتانیایی و هلندی در مناقصه مربوط به احداث کارخانه شرکت می‌کنند. محل احداث کارخانه قبلا انتخاب شده و یک زمین سه هکتاری در کنار جاده است.

هفتم بهمن 1372؛ ایران از ظرفیت مخازن نفتی آفریقای جنوبی استفاده می‌کند

یک هیات عالیرتبه نفتی ایران به سرپرستی دکتر حجت‌ا... غنیمی‌فرد، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران طی هفته گذشته از آفریقای جنوبی دیدن کرد.

این هیات ضمن دیدار با قائم مقام کنگره ملی آفریقا، وزیر امور معادن و انرژی و همچنین شرکت‌های نفتی آفریقای جنوبی، مواضع ایران را در پشتیبانی از تامین نفت موردنیاز این کشور در آینده تشریح کرد.

این هیات که از مخازن نفتی متعلق به سازمان «sff» در شهر ساحلی «سالدان‌ها» دیدار داشت، ضمن ملاقات با مقامات نفتی آفریقای جنوبی در شهرهای کیپ تاون و ژوهانسبورگ اعلام کرد که به دنبال لغو تحریم نفتی سازمان ملل متحد علیه آفریقای جنوبی پس از رفع نژادپرستی در آن کشور، جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای آغاز روابط دوجانبه در ابعاد مختلف فنی، تکنولوژی، آموزشی و تجاری با صنعت نفت آفریقای جنوبی را دارد.

براساس پیشنهاد مقامات سازمان sff قرار است ایران پس از بررسی‌های لازم از قسمتی از ظرفیت مخازن آفریقای جنوبی در آینده نزدیک استفاده کند.

هفتم بهمن 1382؛ تعرفه واردات خودرو به 130 درصد کاهش یافت

مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنایع گفت: تعرفه پایه واردات خودرو در سال آینده به 130 درصد کاهش می‌یابد.

نعمت‌بخش افزود: تولید ملی به این معنی نیست که همه چیز را خودمان بسازیم بلکه باید کالاهایی تولید کنیم که تولید آن اقتصادی باشد.

وی ادامه داد: سال آینده تعرفه واردات خودرو کاهش یافته و این عدد حدود 130 درصد پیش‌ّبینی شده است.

حداقل تعرفه واردات خودرو امسال ازسوی نهادهای مربوطه 170 درصد تعیین شده بود که انتقاد کارشناسان اقتصادی را به همراه داشت.

برنامه‌های دولت برای ادامه روند اصلاح ساختار اقتصادی کشور

با استفاده از تجربیات سه برنامه توسعه‌ای، در لایحه برنامه پنجساله چهارم توسعه به گونه‌ای تدوین شده است که دولت روند اصلاحات ساختار اقتصادی کشور را ادامه دهند.

طهماسب مظاهری افزود: با توجه به این موضوع، در برنامه پنجساله چهارم توسعه حداقل رشد شاخص‌های عمده اقتصادی پیش‌بینی شده که به تعابیری بسیار جاه‌طلبانه است؛ اما دستیابی به این ارقام نسبتا بالا که حداقل خوانده می‌شود (مثل رشد اقتصادی 8 درصد، ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی، رساندن نرخ تورم به زیر 10 درصد) اگرچه بلندپروازنه، لیکن یک «ضرورت» است.

بنزین؛ 80 تومان

محسن صفایی فراهانی گفت: کمیسیون تلفیق بودجه سال آینده، قیمت هر لیتر بنزین در سال 83 را 80 تومان تعیین کرد.

مخبر کمیسیون تلفیق گفت: یک سوم قیمت هر لیتر بنزین در سال آینده به شهرداری‌ها و دو سوم باقی مانده آن به درآمدهای عمومی واریز می‌شود.

مخبر کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در سال آینده به دولت مجوز داده‌اند تا سقف 9.3 میلیارد دلار را در قالب قراردادهای تامین مالی پروژه‌ها و یا مشارکت تضمین کند.

صفایی فراهانی گفت: از این میزان (9.3 میلیارد دلار) مبلغ 3.9 میلیارد دلار به طرح‌هایی اختصاص می‌یابد که بازپرداخت آنها از محل همان طرح عملی باشد (مانند پتروشیمی).

هفتم بهمن 1392؛ بی‌تفاوتی فروشنده‌ها به وام مسکن

عده‌ای از فروشنده‌ها در بازار فروش واحدهای مسکونی با وجود اینکه مبلغ وام خرید مسکن افزایش یافته است، قیمت از پیش تعیین‌شده فروش واحدهای خود را تغییر ندادند؛ بلکه با فروش شرایطی قصد دارند هرچه سریع‌تر واحدشان را به فروش برسانند.

Untitled

چراغ سبز برای فروش سهام خودروسازان

رئیس‌جمهور ایران در حالی با استفاده از تریبون اجلاس داووس، خارجی‌ها را برای سهیم شدن در خودروسازی کشور دعوت کرد که بسیاری از کارشناسان، این اقدام حسن روحانی را نقطه عطفی در صنعت و بازار خودرو ایران دانسته و از آن به عنوان فصلی جدید در «جاده مخصوص» یاد می‌کنند.

محمدرضا نجفی منش، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به اقدام مثبت رئیس‌جمهور در دعوت از خارجی‌ها برای شراکت در خودروسازی ایران می‌گوید: البته این موضوع پیش‌تر نیز در سند توسعه 1404 کشور دیده شده، همان‌جا که مسوولان وقت بر لزوم جوینت شدن خودروسازان ایرانی با خارجی‌ها تاکید کرده‌اند. با این حساب، شراکت با خودروسازان خارجی حرف جدیدی نیست، اما اینکه از زبان رئیس‌جمهور و در اجلالی بزرگ و رسمی بیان شده، نکته بسیار مثبتی است.

نجفی‌منش با تاکید بر اینکه اظهارات رئیس‌جمهور می‌تواند به معنای فروش سهام خودروسازان ایرانی به خارجی‌ها باشد، می‌گوید: البته نباید در این کار عجله کرد، چون مملکت است همه چیز خراب شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید