نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 بهمن

کابل قرارداد هیرمند را محترم می‌شمارد

کدخبر: ۵۵۱۸۷۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کابل قرارداد هیرمند را محترم می‌شمارد

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود. 

دهم بهمن 1352؛ کابل قرارداد هیرمند را محترم می‌شمارد

وحید عبدا... قائم‌مقام وزارت خارجه افغانستان در پایان یک دیدار 24 ساعته و گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر و وزیر خارجه و اطمینان کامل به علاقه‌مندی متقابل ایران به تحکیم و توسعه روابط با افغانستان بامداد امروز تهران را به سوی کابل ترک گفت.

یک مقام عالیرتبه سیاسی و نزدیک به مذاکرات ایران و افغانستان گفت: مذاکرات دیروز اغلب محدوده مسائل موردعلاقه ایران و افغانستان و موضوعات دوجانبه را در بر گرفت.

در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع هیرمند و قرارداد منعقده میان دو کشور در ایام حکومت سابق افغانستان که کابل باید نظر رسمی خود را درباره آن اعلام دارد در مذاکرات مطرح شد، منابع وزارت خارجه گفتند مذاکرات دیروز بیشتر جنبه کلی داشت و فرصتی برای وارد شدن به جزئیات باقی نماند.

معذلک از لحن این منابع و همچنین سفیر افغانستان در تهران چنین برمی‌آید که کابل همچنان در یک تنگنای سیاسی در شرایط حاضر آمادگی اظهارنظر رسمی درباره قراردادی که اسفند گذشته میان دو کشور به امضا رسید و از تصویب قانونی و توشیح نیز گذشت، ندارد.

رهبران جدید افغان در عین حال شواهدی به‌دست نمی‌دهند که مخالف قرارداد منعقده‌اند و این برداشت را به‌خصوص این حقیقت تقویت می‌بخشد که پرزیدنت داود به هنگام نخست‌وزیری افغانستان در ایام رژیم سابق کابل، 15 سال قبل همواره خواستار پایان دادن به مساله هیرمند در روابط افغانستان با ایران بود.

نسبت به این گزارش که کابل خواستار تجدیدنظر در بعضی از مواد قرارداد منعقده است، هنوز در تهران و کابل اظهارنظری نشده است.

رشد ملی ایران امسال رکورد می‌شکند

شاهنشاه آریامهر در مصاحبه‌ای با خبرنگار تلویزیون تجارتی انگلستان فرمودند: ایران ظرف بیست و پنج سال آینده در جرگه پنج کشور پررونق و مرفه جهان قرار خواهد گرفت.

خبرگزاری انگلیسی پرسید: آیا ایران توانسته است به دولت انگلستان اطمینان دهد که قسمت اعظم پولی را که ما بابت نفت به ایران می‌پردازیم در صنایع انگلیس سرمایه‌گذاری خواهد کرد؟ شاهنشاه فرمودند: حتما زیرا من تصور می‌کنم که کشور ما ظرف 10 سال آینده آنچنان خواهد شد که اکنون شما هستید. این را فقط من نمی‌گویم، بلکه بنا به اظهار اشخاص دیگر ظرف 35 سال آینده ایران در جرگه پنج کشور پررونق و مرفه جهان قرار خواهد گرفت.

خبرنگار تلویزیون تجارتی انگلستان پرسید: اعلیحضرتا اجازه دهید مطلب را  چنین عنوان کنم بیشتر مردم انگلیس که بعضی از آنها سردشان است و بعضی دیگر بی‌بضاعت و فقیرند، از خود خواهند پرسید چه چیزی اعلیحضرت و بدون شک سران کشورهای عربی تولیدکننده نفت را علیه ما برمی‌انگیزد؟ آیا لطمه دیدن اقتصادی انگلستان به نفع شماست؟

شاهنشاه فرمودند: چرا باید کشورهای تولیدکننده نفت با شما مخالف باشند؟ در درجه اول باید گفت تنها اقتصاد انگلیس مطرح نیست. اگر می‌خواهید مطالبی بگویید باید درباره اقتصاد جهانی باشد. مقصد ما مخالفت با اقتصاد جهانی نیست. ما فقط از منافع ناچیز خود دفاع می‌کنیم. حقیقت این است که ما در مدتی مدید استثمار شده‌ایم. من این را می‌توانم بگویم وآنگهی شما چرا نمی گویید هنگامی که قیمت گندم سه برابر شده تولیدکنندگان گندم علیه ما که ناچار بودیم آن را بخریم، قیام کرده‌اند؟ و همچنین سویا و یا محصولات پولاد یا فرآورده‌های پتروشیمی که در بعضی موارد قیمت آنها تا سی برابر بالا رفته است. بنابراین آیا می‌توان گفت هنگامی که شما قیمت این اجناس را بالا بردید، علیه ما قیام کرده‌اید؟ شاهنشاه افزودند: قیمت آنچه ما از شما خریداری می‌کنیم حتی اسلحه قیمتی نیست که شما دو ماه پیش برای آن مطالبه می‌کردید. قیمت‌ها افزایش می‌یابد آیا این ضدیت شما با ماست؟

10 بهمن 1362؛ کشف 2500 کیلو تخم‌مرغ احتکارشده

توسط جان بر کفان کمیته انقلاب اسلامی کازرون در دی‌ماه گذشته 9 کیلو تریاک کشف شد.

در دو روز گذشته نیز توسط همین برادران 2500 کیلو تخم‌مرغ احتکارشده و مقداری لوازم یدکی موتور سیکلت، ظروف ملامین، باطری، شیر خشک و پنیر در کازرون کشف شد. کالای کشف‌شده برای توزیع بین مردم در اختیار عاملین توزیع قرار گرفت.

10 بهمن 1392؛ توافق ژنو در جایی سری نگهداری می‌شود

راس لتینن، نماینده کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از علنی نشدن جزئیات توافق ژنو گفت: اگر توافق ژنو این قدر برای صلح و دیپلماسی در جهان مفید است، چرا باید مخفی نگه داشته شود؟ اگر دولت به حصول این توافق افتخار می‌کند، پس باید آن را علنی کند.

این نماینده مجلس نمایندگان آمریکا علاوه‌بر آنکه اعلام کرد، متن توافقنامه اخیر ایران و گروه 1+5 در جای بسیار سری نگهداری می‌شود و در مخروطی از سکوت دفن شده است، می‌گوید که حتی نمایندگان کنگره نیز برای دیدن این توافق باید به مکانی فوق‌سری بروند.

او این سند محرمانه را «عجیب» خواند و از اینکه باراک  اوباما همچنان آن را در هزار توی سکوت نگهداری می‌کند، ابراز تعجب کرد.

«تدپو» نماینده جمهوری‌خواه کنگره نیز کاخ سفید را به خاطر پنهان کردن جزئیات توافق هسته‌ای از افکار عمومی آمریکا به باد انتقاد گرفت و گفت: نمی‌فهمم چرا توافق نباید علنی شود.

Untitled

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید