نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 14 بهمن

دستور رئیس‌جمهور برای برچیدن زمینه‌های رانت

کدخبر: ۵۵۲۹۳۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
دستور رئیس‌جمهور برای برچیدن زمینه‌های رانت

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

14 بهمن 1372؛ مکان‌های توزیع پیاز و سیب‌زمینی ارزان‌قیمت در تهران اعلام شد

سازمان مرکزی تعاون روستایی میادین، محل‌های توزیع پیاز ارزان‌قیمت و سیب‌زمینی را در تهران اعلام کرد.

میادین پیروزی، بهمن، صادقیه، شهید لواسانی و قزل‌قلعه و همچنین محل‌های بازار روز نوبخت، اقدسیه، آزادگان، کرمان و مجیدیه این محصولات را به مردم عرضه می‌کنند.

نرخ هر کیلو پیاز 450 ریال و هر کیلو سیب‌زمینی 150 ریال است.

14 بهمن 1382؛ سهامداران نیم میلیارد تومان ضرر کردند

هر وقت فضای سیاسی پرتنش شد بحث‌های اقتصادی فروکش کرد و ضررهای اقتصادی بیشتر شد.

شاید مفهوم این جمعه عبدا... رمضان‌زاده، سخنگوی دولت برای فعالان بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگر قابل لمس می‌نمود. روز یکشنبه وقتی نمایندگان مجلس ششم جلوی تریبون هیات رئیسه پارلمان به صف شدند تا نامه استعفای خود را به شکلی نمادین ارائه کنند، تاثیر آن به سرعت بر شاخص‌های بورس تهران مشاهده شد.

بالا گرفتن بحران ردصلاحیت‌ها و کشمکش به‌وجود آمده در عرصه سیاست موجب شد در حیاط خلوت اقتصاد معادل 5 میلیارد ریال از ارزش دارایی‌های سهامداران در بورس تهران از کف بیرون رود.

گزارش‌های دریافتی حاکی است: در روز یکشنبه همزمان با افت 5 میلیارد ریالی ارزش بازار سهام تهران، حجم مبادلات نیز نسبت به روز شنبه 15.6 درصد افت نشان می‌داد.

فرودگاه امام به بهره‌برداری رسید

بهره‌برداری از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) روز یکشنبه (12 بهمن) با حضور سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهوری آغاز شد.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در حالی به بهره‌برداری رسید که بیش از 12 پرواز آزمایشی از طریق این فرودگاه انجام شده بود.

براساس گزارش‌های منتشر شده ظرفیت پذیرش مرحله اول این فرودگاه سالانه 6 تا 6.5 میلیون نفر است که در فاز دوم به حدود 15 میلیون مسافر در سال افزایش می‌یابد. برای ساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی که در زمینی به وسعت 13.5 هزار هکتار احداث شده است، تاکنون بالغ‌بر 2600 میلیارد ریال و حدود 60 میلیون دلار هزینه شده است.

هزینه ساخت این فرودگاه که 75 درصد آن طی پنج سال گذشته ساخته شده است، با قیمت‌های فعلی ازسوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی معادل چهار هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

حکم دیوان عدالت تاسیس بانک سرمایه و دانش را به تعویق انداخت

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان کشور اعلام کرد: تلاش برای تاسیس بانک ویژه فرهنگیان با نام بانک «سرمایه و دانش» در حال انجام است.

مهدی حاجی افزود: به‌رغم تلاش‌های صورت‌گرفته ازسوی وزیر آموزش و پرورش و این صندوق، بانک مرکزی هنوز موافقت اصولی برای ایجاد این بانک را صادر نکرده است.

وی گفت: اساسنامه این بانک تهیه و تصویب شده و اعضای هیات‌مدیره آن نیز تعیین شده‌اند اما ابطال آیین‌نامه تاسیس بانک خصوصی از سوی دیوان عدالت اداری، صدور موافقت اصولی برای تاسیس این بانک را به تعویق انداخته است.

وی اظهار کرد: بعد از تصویب اساسنامه، تعیین نام برای این بانک درخواست شده بود که پس از بررسی‌های لازم اسم بانک «سرمایه و دانش» تعیین شد.

Untitled

 

14 بهمن 1392؛ دستور رئیس‌جمهور برای برچیدن زمینه‌های رانت

رئیس‌جمهور در نامه‌ای به معاون اول خود، خواستار «برچیده شدن زمینه‌های تولید و توزیع رانت در کشور» شد. حدود یک ماه پیش نیز روحانی در نامه‌ای  مشابه، خواهان «شناسایی و مجازات» آن دسته از افرادی شده بود که با «تبانی و سوء‌استفاده از امتیازات خاص» زمینه ویژه‌خواری را فراهم کرده‌اند.

در نامه اول، روحانی از معاون اول خود خواسته بود که موارد سوء‌استفاده از شرایط تحریم، مورد رسیدگی قرار گرفته و گزارش مربوط به این موضوع ظرف یک ماه به او ارائه شود، تا اینکه یک هفته پیش، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور بدون ورود به جزئیات عنوان کرد که «گزارش مربوط به ویژه‌خواری» به روحانی ارائه شده است. حال رئیس‌جمهور دردستور دیگری، از معاون اول خود خواسته است که نسبت به شناسایی «گلوگاه‌های فساد» اقدام شود تا شرایطی به‌وجود آید که «توزیع رانت در کشور» متوقف شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید