نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 16 بهمن

بازار اجاره مسکن کاهشی شد!

کدخبر: ۵۵۳۲۵۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
بازار اجاره مسکن کاهشی شد!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

16 بهمن 1352؛ پیکان 52 ظرف چند روز آینده به بازار می‌آید

پیکان مدل 53 تا چند روز دیگر به بازار عرضه می‌شود. در پیکان جوانان 53 تغییرات زیاد است و جلو این مدل از انواع پیکان، به کلی تغییر شکل یافته است.

تغییرات قسمت جلو شامل چراغ‌ها و پنجره آن می‌شود. بدین ترتیب که قسمت جلو پیکان جوانان چهار چراغه با پنجره جدید شده که زیبایی خاصی به آن داده است.

سپر پیکان جوانان مدل 53 پهن‌تر و از نظر ایمنی قدرت بیشتری دارد و شکل آن شبیه «سپر بنز» منتهی در پهنای کمتر می‌باشد و صندلی‌‌های جلو آن هم در دو مدل بلند و کوتاه پیش‌بینی شده و بدنه آن خط‌کشی و طرح تازه دارد.

در مدل‌های پیکان دولوکس و پیکان کار نیز تغییرات تازه‌ای از نظر ایمنی و دوام بیشتر صورت گرفته است و به همین جهت «ایزولاسیون» (عایق‌بندی) بدنه با ضخامت بیشتر از مدل‌های سابق است.

همچنین شیشه جلو اتومبیل، مشابه آخرین مدل اتومبیل‌های خارجی، از شیشه تمام طلق استفاده شده و درنتیجه هنگام تصادفات احتمالی ایمنی زیادی برای راننده و سرنشینان جلوی اتومبیل ایجاد می‌کند.

16 بهمن 1362؛ سیستم بانکی در رابطه تنگاتنگ با اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی است.

دکتر محسن نوربخش درباره نظام نوین بانکی گفت: ازجمله دستاوردهای اقتصادی انقلاب، نظام نوین بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب مجلس شورای اسلامی است. این را به عنوان یک دستاورد در نظر می‌گیریم چراکه برای اولین بار می‌رود تا قوانین و مقررات اسلامی در زمینه پولی و بانکی پیاده شود و این تجربه در یک کشور اسلامی چون ایران، می‌تواند در مورد صدور انقلاب نیز مفید واقع شود. به عبارت دیگر این تجربه کمک زیادی در معرفی نظام حکومتی ما به‌عنوان یک نظام کامل در جهان می‌کند.

در مورد چارچوب تغییرات نظام نوین بانکی با نظام گذشته شاید بتواند به چند مشخصه اصلی اشاره کرد. مساله اصلی که هم در اهداف قانون و هم در طراحی آن مورد توجه قرار گرفته این است که توسعه و رشد اقتصادی مبنای کار قرار گیرد. ما از این پس سیستم بانکی را در رابطه تنگاتنگ با اهداف اقتصادی جمهوری اسلامی می‌بینیم که دیگر بخش مجزا و مستقل از کل اقتصادی مملکت نخواهد بود.

در نظام گذشته سیستم بانکداری فارغ از اینکه کشور با چه مشکلات اقتصادی درگیر است و یا چه هدف‌هایی در زمینه اقتصاد پیگیری می‌شود تنها در فکر به‌دست آوردن سود بیشتر برای خود بود و اینکه بدون توجه به سپرده‌گذار، سرمایه خود را افزایش دهد.

پس از انقلاب، بانک‌ها ملی شد و سرنوشت آنها در اختیار مردم و به نمایندگی ازسوی آنها در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار گرفت. بنابراین این اطمینان وجود دارد که سیاست‌های پولی که اتخاذ می‌شود با اهداف اقتصادی تضادی ندارد.

از طرف چون در عملیات مختلف، پولی که از بانک خارج می‌شود در پی یک هدف مشخص می‌رود، امکان انحراف از مسیری که برایش طراحی شده و چرخش در مسیرهایی که تورم‌زاست و سود آن نصیب بخش خدمات می‌شود، ندارد.

نوربخش ادامه داد: در رابطه با نقدینگی ابتدا باید ببینیم منشأ آن کجاست. آنچه که مسلم است منشا نقدینگی در جامعه ناشی از این است که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و افرادی که در زمینه‌های اقتصادی فعال هستند به نسبت خدمات و سرویسی که دولت در اختیارشان می‌گذارد، بهای خدمات را به دولت پرداخت نمی‌کنند. بنابراین عدم پرداخت بهای خدمات دریافتی و عدم انجام وظیفه مالی ازسوی آنها که همان پرداخت مالیات است موجب می‌شود دولت در قسمت بودجه با یکسری عدم‌تعادل‌ها روبرو شود که این عدم‌تعادل‌ها عمدتا دولت را متوجه سیستم بانکی و استقراض از این سیستم می‌کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره عرضه سکه نیز گفت: این سنتی است که بانک ملی همه ساله مقداری سکه به بازار عرضه می‌کند. این کار با توجه به سیاستی که موردنظر بانک مرکزی است در آینده نیز ادامه خواهد یافت؛ یعنی هر گاه احساس کند عوامل واسطه روی قیمت سکه و طلا اثر گذاشته‌اند، به عرضه مستقیم سکه اقدام می‌کنیم.

در مورد میزان عرضه سکه، تصور می‌کنم بانک ملی به اندازه کافی امکانات در اختیار دارد تا جوابگوی نیاز واقعی مردم باشد. بنابراین اگر واقعا مردم متقاضی سکه باشند اعلام می‌کنیم که بانک ملی باز هم سکه عرضه می‌کند.

16 بهمن 1382؛ حفر طولانی‌ترین تونل برای انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم

حفر طویل‌ترین تونل کشور به وسیله دستگاه D.S.TBM جدیدترین دستگاه حفاری مکانیزه با حضور وزیر نیرو شروع به کار کرد.

مهندس مجید رزاقی‌ها، مدیر فنی پروژه ملی انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم رود با هدف تامین آب شرب و کشاورزی شهرهای گلپایگان، خمین، محلات و قم انجام می‌گیرد.

وی افزود: تونل انتقال آب قم رود با طول 36 کیلومتر و به قطره 4.5 متر و با ظرفیت انتقال آب، 23 مترمکعب در ثانیه طویل‌ترین تونل در حال اجرا در کشور می‌باشد.

این تونل به 4 قطعه تقسیم شده است که طراحی و اجرای قطعات سوم و چهارم آن به طول 18 کیلومتر به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده است. کارفرمای این پروژه عظیم آبرسانی، سازمان آب منطقه‌ای تهران است.

16 بهمن 1392؛ روابط تجاری ایران و فرانسه توسعه می‌یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع هیات فرانسوی با اشاره به اینکه سابقه روابط ایران و فرانسه به اواسط قرون وسطی برمی‌گردد، گفت: به غیر از برهه‌های کوتاه تاریخی، همواره روابط ایران و فرانسه برقرار بوده است.

محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به اینکه مزیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران ما وجود دارد، گفت: می‌توان از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مستقیم، مشارکت، بیع متقابل و واگذاری پروژه‌های زیربنایی در زمینه‌های اسکله‌سازی، نفت و پتروشیمی، سرمایه و مالی، بانک و بیمه و خدمات فنی-مهندسی استفاده کرد.

بازار اجاره مسکن کاهشی شد

تحقیقات میدانی و آمارهای رسمی از وضعیت بازار اجاره‌نشینی به ترتیب حکایت از «واکنش اجاره‌بها به روند کاهشی قیمت مسکن» و «افت جزئی جامعه اجاره‌نشین‌ها» در تهران و کل کشور دارد.

مدیر سابق سامانه املاک و مستغلات با بیان اینکه روند 7 ماه گذشته قیمت مسکن اثر خود را بر اجاره‌بهای مسکن گذاشته و باعث ضربه کاهشی به مبالغ اجاره حداقل در بنگاه‌ها شده است، اعلام کرد: در حال حاضر اگرچه نرخ اجاره آپارتمان‌های مسکونی در تهران نسبت به نرخ‌های نیمه اول سال تغییر محسوسی نکرده، اما حتی با فرض ثابت ماندن آن، در قیاس با نرخ تورم، نوعی تعدیل در اجاره‌بها اتفاق افتاده است که این موضوع با توجه به رشد چندساله اجاره‌بها، نقطه قوت بازار اجاره به حساب می‌آید.

طبق اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی میانگین اجاره‌بهای مسکن در تهران بعد از افزایش 4.7 درصدی در تابستان 92 طی ماه‌های گذشته از نیمه دوم سال 11 درصد نسبت به تابستان کاهش پیدا کرده؛ طوری که متوسط نرخ اجاره ماهانه واحد مسکونی از 18 هزار و 500 تومان در مترمربع به حدود 16 هزار تومان رسیده است.

تمایل ایسوزو برای خرید «گروه بهمن»

در حالی که تنها 10 روز از سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور ایران برای فروش سهام خودروسازان ایرانی به خارجی ها می‌گذرد، گویا قرار است استارت این کار از بخش خصوصی زده شود.

روحانی هفته گذشته در جریان اجلاس داووس عنوان کرد که دولت ایران حاضر است شرکت‌های خارجی را در مالکیت خودروسازان خود سهیم کند و حال خبر می‌رسد شرکت «ایسوزو» ژاپن برای خرید سهام «گروه بهمن» ابراز تمایل کرده است.

آن‌طور که محمدرضا سروش، مدیرعامل «گروه بهمن» در حاشیه مراسم رونمایی از خطوط تولید و محصولات جدید این شرکت در قزوین عنوان کرد، صحبت‌هایی برای انتقال سهام به ژاپنی‌ها مطرح شده اما برای نهایی شدن این واگذاری باید منتظر آینده بود.

به گفته وی، یکی از استراتژی‌های شرکت ایسوزو، سرمایه‌گذاری در بازارهایی با حجم فروش بیش از 10 هزار دستگاه است که بازار ما به رکورد 14 هزار دستگاه هم رسیده از همین رو آنها برای خرید بخشی از سهام گروه بهمن ابراز علاقه کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید