نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 بهمن

اجرای چند طرح مشارکت نفتی در آمریکا توسط ایران!

کدخبر: ۵۵۳۴۸۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اجرای چند طرح مشارکت نفتی در آمریکا توسط ایران!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 بهمن 1352؛ کیسینجر: تحریم نفتی اعراب، باج‌خواهی است

دکتر هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که هدف آمریکا از تدارکات مقدمات برگزاری کنفرانس کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت در هفته آینده به هیچ وجه معارضه و جبهه‌بندی در برابر کشورهای صنعتی مصرف‌کننده نفت نیست.

کیسینجر در ضیافت سالانه باشگاه دانشگاه‌های هاروارد، ییل و پرینستون به هر حال اعراب را به شدت مورد حمله قرار داد و آنها را از عواقب ادامه دادن تحریم فروش نفت به آمریکا بر حذر داشت.

کیسینجر بعد از یادآوری این نکته که از هنگام جنگ اکتبر 1973 خاورمیانه تاکنون هر پیشرفتی در راه برقراری صلح میان اعراب و اسرائیل حاصل شده منحصرا مرهون تلاش‌های سیاسی آمریکا بوده است، اعلام کرد که به این ترتیب دنبال کردن تحریم نفتی آمریکا از طرف اعراب را باید نوعی کلاشی و باج‌خواهی تلقی کرد و اما این روش نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت که در آینده بر سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه تاثیر بگذارد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که دولت متبوع وی تنها نمایندگان 13 کشور عمده مصرف‌کننده نفت را در کنفرانس واشنگتن گرد خواهد آورد چون این 13 کشور به تنهایی 85 درصد از تمام عرضه‌های نفت و انرژی جهان را مصرف می‌کنند؛ بنابراین همکاری آنها برای یافتن راه‌حلی جهت پایان دادن به بحران انرژی لازم است. کیسینجر وعده داد که در آینده نزدیک تشکیل کنفرانس واشنگتن به تشکیل کنفرانس وسیع‌تری با مشارکت کشورهای مصرف‌کننده صنعتی و ممالک مصرف‌کننده نفت از جهان سوم خواهد شد و این اجتماع به نوبه خود بعدا راه را برای تشکیل کنفرانسی از نمایندگان تمام ممالک ذینفع در معاملات نفتی یعنی کشورهای صنعتی، ممالک جهان سوم و کشورهای تولیدکننده نفت هموار خواهد کرد.

حمایت اتحادیه‌های کارگری انگلیس از اعتصاب معدنچیان

رهبران 270 هزار معدنچی انگلیسی بدون توجه به شایعاتی که درباره اعلام انتخابات عمومی در سراسر کشور انتشار یافته، به سرعت مقدمات اعتصاب را که از نیمه شب شنبه آغاز خواهد شد، فراهم می‌کنند.

اعضای «ستاد اتحادیه معدنچیان» معتقد است که اعتصاب باید «کوتاه و شدید» باشد و از روز گذشته با سندیکاهای دیگر انگلیس برای تامین موفقیت کامل این «نبرد برق‌آسا» وارد مذاکره شده‌اند. معدنچیان نیز می‌کوشند که اعتصاب با پیروزی کامل روبرو شود و از این جهت به سرعت به تشکیل بریگادهای اعتصاب دست زده‌اند.

این عده مراقبت خواهند کرد که اعتصاب از هر حیث قاطع و موثر باشد. تاکنون بسیاری از اتحادیه‌های کارگری انگلیس همکاری و همبستگی خود را با معدنچیان اعلام کنند.

در مجلس عوام انگلیس، وزیر دارایی گفت که در شرایط کنونی ممکن است دولت ناچار شود در آینده‌ای نزدیک میزان مالیات‌ها را افزایش دهد. وی افزود: هفته‌ای سه روز کار میزان تولید مواد مصرفی را به‌طور فاحشی کاهش داده است.

چند طرح مشارکت نفتی در آمریکا مورد مذاکره است

ایران در آمریکا چند طرح مشارکت نفتی از تصفیه تا توزیع را به موقع اجرا می‌گذارد.

تولید نفت ایران در سال 1973 به 340 میلیون مترمکعب و درآمد کشور به حدود تقریبی 4 میلیارد دلار رسید که از نظر تولید 16.3 درصد و از نظر درآمد 64 درصد بیشتر از سال 1972 بوده است.

مطالب فوق را آقای دکتر اقبال در مراسم ضیافت سالانه انجمن نفت فاش ساخت و گفت: در سال گذشته 5 میدان نفتی و گازی جدید کشف شده و به علت بالا رفتن مصرف فرآورده‌های نفتی در داخل کشور تمام پالایشگاه‌های داخلی بیش از ظرفیت مشغول کار بودند.

دکتر اقبال ادامه داد: دو پالایشگاه جدید در تبریز به ظرفیت 100 هزار بشکه در روز و نکا در مازندران به ظرفیت 130 هزار بشکه برای مصرف داخلی و سه پالایشگاه بزرگ هر یک به ظرفیت 25 میلیون تن (500 هزار بشکه در روز) برای صادرات به خارج ساخته خواهد شد.

صادرات مستقل سال گذشته ایران حدود 110 میلیون بشکه به ارزش 405 میلیون دلار بود که نسبت به سال 1972 از نظر مقدار نفت 32 درصد و از لحاظ ارزش 145 درصد افزایش داشت.

در مورد فعالیت‌های بیرون مرزی، رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ضمن توضیح و تشریح فعالیت‌های پالایشگاه‌های مدرس و آفریقای جنوبی گفت: طرح‌های متعددی برای توسعه عملیات تصفیه و توزیع در ایالات‌متحده آمریکا موردتوجه قرار گرفت.

18 بهمن 1372؛ ایران، خط آهن جمهوری آذربایجان را بازسازی می‌کند

در پی آزادسازی قصبه استراتژیک «قارادیز» جمهوری آذربایجان، بازسازی راه‌آهن 40 کیلومتری بیلگان به این قصبه در نزدیکی نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

«قارادیز» بر سر راه استراتژیک «باکو» به خداآفرین و همچنین راه آهن باکو به جنوب غرب جمهوری آذربایجان قرار دارد.

خبرگزاری غیررسمی جمهوری آذربایجان اعلام کرد، ایستگاه راه‌آهن قارادیز که دو ماه پیش به اشغال نیروهای ارمنستان درآمده بود به شدت آسیب دیده است:

ده‌ها کارخانه و هزاران واحد خدماتی، فرهنگی و مسکونی در مناطق جنگ‌زده این کشور ویران شده ست.

18 بهمن 1382؛ بانک اقتصاد نوین به بورس پیوست

نام بانک اقتصاد نوین به‌عنوان جوان‌ترین شخصیت حقوقی بازار سرمایه ایران روی تابلوی بورس تهران قرار گرفت.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین گفت: این بانک پس از گذشت دو سال از تاسیس و با پشت‌سر گذاشتن دو دوره مالی موفق، مجوز حضور در تالار مبادلات سهام بورس تهران را دریافت کرد.

نظام‌الدین ناظم زاده افزود: در نخستین روز حضور سهامداران عمده بانک طبق ضوابط و توافق‌های صورت‌گرفته با سازمان بورس دو میلیون سهم را از طریق کارگزاری بانک مسکن به بیش از 50 شرکت کارگزاری در بورس تهران عرضه کردند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود این روند متناسب با نیاز بازار و روان شدن گردش سهم ادامه یابد. البته استقبال سرمایه‌گذاران فعال در بورس تهران از سهام بانک اقتصاد نوین بسیار چشمگیر بوده که این موضوع از تایید وضعیت سهام بانک حکایت می‌کند.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین تاکید کرد: بانک‌ها در طبقه‌بندی موسسات و شرکت‌های حاضر در بورس تهران معمولا در گروه موسساتی که از استحکام بالایی به لحاظ سرمایه، مدیریت و نوع فعالیت برخوردارند جای می‌گیرند.

بورس تهران 37 ساله شد

بورس تهران که نزد همگان به‌عنوان نماد بازار سرمایه ایران شناخته می‌شود، 37 ساله شد.

بورس اوراق بهادار تهران در سال 1346 تاسیس شد. این سازمان از پانزدهم بهمن‌ماه آن سال فعالیت خود را با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز کرد. در پی آن شرکت نفت پارس، اوراق قرضه دولتی، اسناد خزانه، اوراق قرضه عباس‌آباد به بورس تهران راه یافتند.

طی 11 سال فعالیت بورس تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران تعداد شرکت‌ها و بانک‌ها و شرکت‌های بیمه پذیرفته شده و از 6 بنگاه اقتصادی با 6.2 میلیارد ریال سرمایه در سال 1346 به 105 بنگاه با بیش از 230 میلیارد ریال در سال 57 افزایش یافت.

همچنین ارزش مبادلات در بورس از 15 میلیون ریال در سال 1346 به بیش از 150 میلیارد ریال سرمایه در سال 1357 افزایش یافت.

ادغام بانک و موسسات و همچنین تصویب قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران در تیرماه 1358 باعث شد تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته‌شده در بورس از آن خارج شوند. به گونه‌ای که تعداد آنها از 105 شرکت و موسسه اقتصادی در سال 1357 به 56 شرکت در پایان سال 1367 کاهش یافت.

در حال حاضر ]1382[ حدود 370 شرکت در بورس تهران پذیرفته شده‌اند و ارزش این بازار به 285 هزار میلیارد ریال حدود 38 میلیارد دلار می رسد.

فرانسوی‌ها طرح جامع حمل‌و‌نقل در ایران را تدوین می‌کنند

احمد خرم، وزیر راه و ترابری گفت: هم اکنون طرح جامع وزارت راه در بخش حمل‌و‌نقل کشور ازسوی یک شرکت فرانسوی در دست اجراست که در برنامه چهارم این طرح باید به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه شود.

وی بودجه تخصیصی 145 میلیارد تومانی سالانه نگهداری بخش راه و راه‌آهن کشور را تنها معادل یک سوم رقم موردنیاز اعلام کرد.

وی تصریح کرد: راه‌آهن هر سه سال یکبار باید بازسازی شود درحالیکه با این رقم بودجه هر 10 سال یکبار می‌توان آن را بهسازی کرد.

وزیر راه و ترابری جذب فاینانس خارجی را از دیگر تحولات این وزارتخانه اعلام کرد و افزود: درحالیکه قبلا در این بخش جذبی نداشتیم، سال گذشته 200 میلیون دلار و امسال یک میلیارد دلار جذب فاینانس خارجی داشته‌ایم که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال آتی به 1.5 میلیارد دلار برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید