نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22 بهمن

نرخ شیرینی و آجیل شب عید تعیین می‌شود!

کدخبر: ۵۵۴۳۹۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
نرخ شیرینی و آجیل شب عید تعیین می‌شود!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

با 256 میلیون تومان این خودروی لوکس را بخرید

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 بهمن 1352؛ یک سوپرمارکتی دولتی دایر می‌شود

یک سوپرمارکت دولتی در محوطه وسیعی از اراضی اول جاده اتوبان تهران-کرج دایر می‌شود.

سوپرمارکت مذکور که از طرف سازمان گوشت برپا می‌شود، علاوه‌بر توزیع انواع گوشت قرمز، سفید، سایر مواد لبنی از قبیل ماست، کره، پنیر و غیره را نیز به مردم عرضه خواهد کرد.

طبق طرح سازمان گوشت کشور در کنار سوپرمارکت مذکور یک رستوران مجهز به طبخ غذای ایران «آبگوشت» از مشتریان پذیرایی خواهد کرد.

هدف از ایجاد این فروشگاه به طور نمونه فروش مواد پروتئینی می‌باشد و ساعات کار در این فروشگاه شبانه‌روزی خواهد بود.

گفته می‌شود فروش محصولات پروتئین‌دار در این فروشگاه بزرگ به‌صورت اتوماتیک انجام خواهد گرفت و هر یک از خریداران می‌توانند با تحویل سکه به ماشین محصولات موردنیاز را دریافت دارند.

نرخ شیرینی و آجیل شب عید تعیین می‌شود

در آستانه عید نوروز، ده ها پرونده از کالاهای موردنیاز عمومی برای تعیین نرخ به هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف تسلیم شده است.

نرخ انواع کالاها تا پیش از فرا رسیدن بازار شب عید به تصویب می‌رسد و بدین منظور جلسات هیات از این پس در نوبت‌های بیشتری تشکیل خواهد شد.

نرخ مسافرت به سراسر ایران و کالاهای شیرینی و گل و خشکبار و آجیل نیز طی روزهای اخیر از طرف هیات عالی نظارت تعیین و اعلام خواهد شد.

از میان پرونده‌هایی که در هیات عالی نظارت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد نرخ خشکشویی است زیرا دو شرکت واردکننده که انحصار مواد اولیه این بخش را در اختیار دارند، مدعی هستند به علت افزایش قیمت باید نرخ ها افزایش یابد و به همین مناسبت گروهی از کارشناسان مشغول بررسی نرخ‌های مزبور هستند. گرمابه‌داران نیز اخیرا به نرخ های تعیین‌شده اعتراض کرده‌اند و اعضای این صنف درجه‌بندی گرمابه‌ها را اصولی نمی‌دانند و معتقدند در رده‌بندی و نرخ‌گذاری جدید حق آنها تضییع گردیده است.

نرخ پوشاک اعم از دوخته فروشی و بافته و تریکو و دیگر اقلام آن به صورت 30 مورد رده‌بندی و اعلام گردید و این نرخ همواره با قیمت انواع کفش‌های دست‌دوز، ماشینی در دستورکار هیات عالی نظارت قرار داده شده است.

معدنچیان انگلیس، کارخانه‌ها را محاصره کردند

دیروز در حالی که بیش از چند ساعت از شروع اعتصاب همگانی 269 هزار نفر معدنچیان انگلیسی نمی‌گذشت، در کنار تعدادی از معادن زغال‌سنگ بین کارگران اعتصابی و دستجات ماموران ایمنی معادن برخوردهای خشونت‌آمیز روی داد و کار افراد هر دو طرف به گلاویزی کشید.

اعتصاب تمام‌عیار معدنچیان انگلیس از نیمه‌شب شنبه شب گذشته آغاز شده است.

با در نظر گرفتن این مطلب که معدنچیان قبلا نیز مدت 13 هفته در حال اعتصاب اضافه‌کار به سر می‌بردند و از این راه در حدود 40 درصد از میزان تولید زغال‌سنگ در انگلستان کاسته شده است. کارشناسان اقتصادی پیش‌ّبینی می‌کنند که ظرف یک ماه آینده چرخ صنایع انگلستان به کلی از حرکت خواهد افتاد.

در این گیر و دار لکوموتیورانان انگلیسی نیز که تعدادشان به 29 هزار نفر می‌رسد دیروز اعتصاب کردند. این اعتصاب که جنبه خودداری از انجام اضافه‌کاری (در روز تعطیل) داشت راه‌آهن سراسری بریتانیا را برای نهمین یکشنبه فلج کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید