نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23 بهمن

تعیین قیمت اراضی اطراف تهران و کرج

کدخبر: ۵۵۴۴۰۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تعیین قیمت اراضی اطراف تهران و کرج

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 بهمن 1352؛ قیمت میوه‌های وارداتی اعلام می‌شود

کمیسیون نرخ‌گذاری میدانی برای 37 نوع میوه تعیین قیمت کرد و قیمت لیموشیرین بم به قیمت کیلویی 65 ریال گرانترین کالای تره‌بار و پیاز و به با کیلویی هفت و 16 ریال ارزان‌ترین بار میدان اعلام شد.

کمیسیون نرخ‌گذاری وابسته به هیات عالی نظارت بر اتاق‌های اصناف در هفته یک بار برای تره‌بار و میوه نرخ می‌دهد و این نرخ پس از اعلام به وسیله بازرسان اتاق اصناف کنترل می‌شود.

یک مقام رسمی امروز اعلام کرد که از مدت‌ها پیش دولت به وسیله وابسته‌های بازرگانی خود نرخ روز و هزینه‌های حمل میوه‌های گرمسیری را تعیین کرده و همچنین قیمت فروش انواع میوه‌های مناطق استوایی مانند آناناس، انبه، موز، گلابی استوایی را که ورود آنها در ایام عید آزاد است، اعلام خواهد کرد.

فرانسه طرح آمریکا را در کنفرانس واشنگتن رد کرد

هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن نطقی در نخستین جلسه کنفرانس 13 کشور مصرف‌کننده نفت گفت: ایالات‌متحده حاضر است در صورت قحطی شدید نفت و یا پیش آمدن یک وضع فوری، منابع نفت خود را با شرکایش تقسیم کند.

وزیر امور خارجه آمریکا سپس یک برنامه هفت ماده‌ای برای حل مسائل مربوط به انرژی به این شرح پیشنهاد کرد.

1- ایالات‌متحده حاضر است قسمتی از نفتی را که در اختیار دارد بین دیگران تقسیم کند به شرط آنکه سایر کشورهای مصرف‌کننده که خودشان نیز نفت تولید می‌کنند از روش آمریکا پیروی کنند و برای این کار باید یک فرمول تقسیم تعیین شود.

2- در مورد عملیات تجسسی نیز آمریکا حاضر است تکنولوژی عمل آوردن اورانیوم را با شرکایش تقسیم کند.

کیسینجر در پایان روش آمریکا را درباره مساله انرژی در چهار نکته خلاصه کرد: الف – مساله انرژی مربوط به همه کشورها است. راه‌حل‌های انفرادی «امکان‌ناپذیر» است.

ب- اختلافاتی که مساله انرژی به‌وجود می‌آورد باید به وسیله مذاکرات بین المللی حل و فصل شود.

ث- کشورهای در حال توسعه باید هرچه زودتر در مذاکرات فعلی شرکت کنند.

د- در روابط کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده باید همکاری حاکم باشد نه برخورد و اختلاف.

میشل ژوبر، وزیر امور خارجه فرانسه ضمن نطق شدیداللحنی در پاسخ وزیر امور خارجه آمریکا طرح او را رد کرد و گفت که نفع کشورهای اروپایی ایجاب می‌کند که برای تامین نیازمندی های نفتی خود مستقیما با کشورهای عربی معامله کنند.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: وضع کشورهای اروپا با وضع ایالات‌متحده و کانادا که دارای منابع عظیم نفتی هستند، فرق می‌کند.

تعیین قیمت اراضی اطراف تهران و کرج

تعیین ارزش معاملاتی اراضی و شهرک‌های اطراف تهران و کرج آغاز شد و امروز اعلام گردید در سال 1353 مالیات خرید و فروش اراضی جاده کرج، خادم‌آباد، قدس، شاهدشت، مهردشت، زرین‌دشت، گلشهر، عظیمیه، سهیلیه، شهرآباد، ملارد، اراضی فرودگاه جدید تهران و سایر نقاطی که در بورس معاملات قرار دارد بر مبنای ارزش معاملاتی وصول خواهد شد.

وزارت دارایی اعلام کرد، براساس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم  که هم‌اکنون در کمیسیون دارایی مجلس سنا مورد رسیدگی است، از این پس برای تهران و دیگر شهرها نخواهد شد و مالیات خرید و فروش اراضی خارج از محدوده مالیاتی فعلی شهرها طبق ارزش معاملاتی سال 1353 اخذ خواهد شد.

23 بهمن 1372؛ امضای موافقتنامه گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری ایران و ترکیه

تراز تجاری ایران و ترکیه در سال 93 میلادی نسبت به سال های گذشته به طور بی‌سابقه‌ای به سود ایران تغییر کرد.

دکتر محمد هادی نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین در پایان دوازدهمین اجلاس مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با بیان این مطلب میزان صادرات ایران را به ترکیه در سال 93 میلادی حدود 600 میلیون دلار ذکر کرد و گفت: میزان واردات ایران از ترکیه در سال مذکور حدود 235 میلیون دلار بود.

نژادحسینیان درباره یادداشت تفاهمی که در پایان این اجلاس با آقای «جمیل ارحان»، وزیر مشاور در امور اقتصادی ترکیه امضا کرد، اظهار داشت: براساس این یاددات تفاهم د کشور در زمینه ساخت خودرو با یکدیگر همکاری خواهند کرد و در زمینه صنایع مربوط به ساخت ماشین ابزار، ماشین آلات کشاورزی، ریخته‌گری، آهنگری، شیمیایی، دارویی، بسته‌بندی، نساجی و چرم با یکدیگر همکاری‌های مشترکی خواهند داشت.

وی افزود: خرید سه میلیون تن نفت خام ایران در سال آتی از سوی ترکیه، برداشت نفت اضافی برای تسویه مانده حساب تهاتر بین دو کشور و درخواست خرید دو میلیارد و 700 میلیون مترمکعب گاز ایران و افزایش این میزان به 5.5 میلیارد مترمکعب در سال 2015 میلادی، ازجمله مواردی بود که در این یادداشت تفاهم مورد توافق دو کشور قرار گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید