نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 2 بهمن

دلار در نقطه تعادل جدید!

کدخبر: ۵۵۰۲۱۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
دلار در نقطه تعادل جدید!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم بهمن 1352؛ قیمت پهلوی طلا به سرعت بالا می‌رود

قیمت طلا امروز در بازار آزاد به‌طور بی‌سابقه‌ای ترقی کرد و شمش طلا هر مثقال صد ریال گران شد و به مثقالی 1450 ریال افزایش یافت.

مسکوکات نیز ترقی کرد و هر پهلوی طلا 120 ریال افزایش پیدا کرد و به 2300 ریال رسید. نیم‌پهلوی 1150 ریال و ربع پهلوی 575 ریال شد. ترقی قیمت طلا در بازار آزاد ایران به‌دنبال افزایش قیمت این فلز در بورس‌های جهانی پیش آمده است.

قیمت هر اونس این فلز در بورس‌های جهانی به 158.11 دلار رسیده است.

معاملات ارزهای اروپایی و ین ژاپن امروز برای دومین روز در بانک‌ها و صرافی‌ها متوقف بود و دلار آمریکا تنها ارزی بود که معاملات ارزی روی آن انجام می‌شد نرخ فروش دلار در بازار آزاد 69.50 ریال بود.

تمایل ایران بر استفاده از ریال در مبادلات ایران و شوروی

ایران مایل است به جای طلا، ریال و یا گروهی از ارزهای اروپایی مبنای محاسبه پرداخت‌های مبادلات بازرگانی ایران و شوروی قرار گیرد.

به همین منظور امروز دکتر جلیل شرکا، قائم‌مقام بانک مرکزی ایران در رأس یک هیات هفت نفره مرکب از نمایندگان وزراتخانه‌های اقتصاد، دارایی، سازمان برنامه و بانک مرکزی به مسکو رفت. این هیات در طول یک هفته اقامت در شوروی درباره تسویه حساب‌های گذشته ناشی از مبادلات تجاری دو کشور با مقامات شوروی مذاکره خواهد داشت و با توجه به تحولات پولی و ارزی اخیر برای تعیین روش پرداخت‌های آینده بین دو کشور تصمیمات تازه‌ای اتخاذ خواهد کرد.

امروز گفته شد مذاکرات این هیات بیشتر بر مبنای از میان برداشتن طلا که فعلا مبنای اصلی و اساسی بین دو کشور را تشکیل می‌دهد، قرار خواهد داشت و برای جانشین کردن طلا گروهی از ارزهای مختلف اروپایی و به‌ویژه ریال ایران مطرح خواهد شد.

دوم بهمن 1372؛ سومین مخزن بزرگ گاز کشور کشف شد

سومین مخزن بزرگ گاز با ظرفیت 20 تریلیون فوت مکعب کشف شد. مهندس آقازاده، وزیر نفت گفت این مخزن سه ماه قبل در 50 کیلومتری غرب میدان پارس جنوبی در خلیج فارس و در فاصله 180 کیلومتری بوشهر کشف شد. وی افزود در این مخزن چهار لایه وجود دارد که شامل حداقل 20 ترلیون فوت مکعب گاز و حدود یک میلیارد بشکه مایعات گازی ترش مرغوب است.

وزیر نفت افزود: این مخزن در آب‌های ایران قرار دارد و از نظر وسعت سومین مخزن بزرگ گازی کشور پس از پارس جنوبی و شمالی است.

آقازاده ادامه داد با این کشف، ذخایر گازی ما به 21 ترلیون مترمکعب می‌رسد.

وزیر نفت در پایان با اشاره به میزان نفت و گاز اکتشاف‌شده در برنامه اول گفت جمع کل نفت کشف‌شده 9.5 میلیارد بشکه بود که 30 درصد آن قابل‌استحصال است. ارزش نفت خام اکتشافی 44 میلیارد دلار براساس هر بشکه 15 دلار است. ارزش مایعات گازی اکتشافی 65 میلیارد دلار و ارزش مخازن گاز اکتشاف‌شده 200 میلیارد دلار است.

دوم بهمن 1382؛ هزینه تولید یک بشکه نفت در فلات قاره ایران کمتر از 3 دلار است

تولید هر بشکه نفت در فلات قاره ایران کمترین هزینه را در مقایسه با تولید نفت در خلیج فارس و دریای شمال دارد. عباس وکیل، مدیر عملیات تولید شرکت نفت فلات قاره ایران اعلام کرد: تولید هر بشکه نفت در فلات قاره ایران بین 2 دلار و 60 سنت تا 2 دلار و 90 سنت هزینه دارد. وی با بیان اینکه هزینه تولید هر بشکه نفت در فلات قاره ایران در محاسبات قبل بین 3 تا 4 دلار برآورد شده بود، تصریح کرد: اضافه شدن هزینه پیمان‌کارانی که در حال اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های نفتی و گازی در فلات قاره هستند، باعث این افزایش شده است. وکیل با اعلام اینکه هم‌اکنون در میدان‌های نفتی فلات قاره ایران روزانه 750 هزار بشکه نفت تولید می‌شود، گفت: با به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه که هم‌اکنون در دست اجراست، این میزان تا سال آینده به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.

کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت

در حال حاضر بیش از 60 درصد سهام بنگاه‌های خودروساز در اختیار بخش غیردولتی است و به محض اینکه بخش خصوصی قادر به خرید 40 درصد باقیمانده باشد، سهام باقیمانده نیز به بخش غیردولتی واگذار خواهد شد.

اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن گفت: پس از اینکه قرار شد بنگاه‌های بزرگ دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند، دو سیاست را می‌توانستیم دنبال کنیم؛ یکی اینکه این بنگاه‌ها را به دلیل اینکه بخش خصوصی توان خرید آنها را ندارد به این بخش واگذار نکنیم و دیگر اینکه تنها برخی از این واحدها را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی درخصوص کاهش قیمت خودرو گفت: سیاست ما درباره خودرو این است که تا جایی که امکان دارد در چهارچوب سیاست بازار به سمت کاهش قیمت پیش رویم و این سیاست قابل تغییر نیست و از نتایج آن راضی هستیم.

دوم بهمن 1392؛ دلار در نقطه تعادل جدید

روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا متوقف شد. پس از اعلام اجرایی شدن توافق ژنو، قیمت‌ها در بازار ارز با شتاب بیشتری نزول کرد. بازار سکه نیز گرچه کماکان در وضعیت رکود قرار دارد، اما به دلیل افت ارزشی دلار با افت قیمت روبرو شد.

فعالان بازار معتقدند نقطه تعادل دلار در سطح 2900 تومان قرار دارد و با افت از این سطح میزان تقاضا به‌خصوص در بخش حواله‌های ارزی افزایش می‌یابد. افزایش تقاضا در این بخش تبدیل به محرکی برای بازگشت قیمت به سطح قبلی می‌شود. در مجموع برخی فعالان بازار، سطح کنونی را نقطه تعادلی جدید برای دلار توصیف می‌کند. گروه اندکی نیز اقدام دبیرکل سازمان ملل در بازپس‌گیری دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو دو (نشست بین‌المللی برای حل بحران سوریه) را در این جابجایی قیمتی تاثیرگذار می‌دانند. البته اکثر فعالان معتقدند بازار با توجه به اتفاقات مثبت اخیر دارای ذهنیت مثبتی به آینده است و این عوامل اقتصادی هستند که تعیین‌کننده موقعیت قیمتی بازار در روزهای پیش‌رو هستند.

نقدینگی در آستانه 540 هزار میلیارد تومان

دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه برنامه بانک مرکزی این است که سیاست‌های کاهش نقدینگی به تشدید رکود منجر نشود، از تشکیل کارگروهی به بخش تولید و خروج اقتصاد از شرایط رکود خبر داد.

محمود احمدی درباره‌ی اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اظهار کرد: برنامه این است که سیاست‌هایی به کار گرفته شود که کنترل نقدینگی منجربه رکود نشود.

وی گفت بنا به آخرین آمار حجم نقدینگی به 537 هزار میلیارد تومان رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید