رصد بازار خودرو؛

خودروی جدید سایپا را بشناسید

کدخبر: ۵۵۴۷۸۴
در پاییز سال ۹۹ سایپا اعلام کرد که قصد دارد نسخه ایرانیزه شده از ال ۹۰ را به تولید برساند. آن‌طور که به نظر می‌رسد سایپا نام کادیلا را برای این خودرو در نظر گرفته است.
خودروی جدید سایپا را بشناسید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزگار خودرو، ایرانی‌ها معمولاً خودروهای رنو را به‌واسطه کم دردسر بودن می‌شناسند. یکی از علت‌های آن‌هم حضور ال ۹۰ در بازار است که هرچند امکانات و ظاهر خاصی ندارد اما به کیفیت بالا به‌خصوص در بخش فنی معروف است.

اما بعد از تحریم‌ها، رنو ایران را ترک کرد و تولید این محصول متوقف شد. در پاییز سال ۹۹ سایپا اعلام کرد که قصد دارد نسخه ایرانیزه شده از ال ۹۰ را به تولید برساند. آن‌طور که به نظر می‌رسد سایپا نام کادیلا را برای این خودرو در نظر گرفته است. در ادامه قصد داریم به بررسی مفصل تمام آنچه از ال ۹۰ ایرانی یا کادیلا می‌دانیم بپردازیم.

 

کادیلا۳

  • مشخصات فنی
 

سایپا کادیلا یا همان ال ۹۰ ایرانی به‌احتمال‌زیاد با پیشرانه ME۱۶ روانه بازار خواهد شد. این پیشرانه یکی از جدیدترین ساخته‌های مگاموتور است. این نکته را باید گفت که پیشرانه ذکرشده در حقیقت همان TU۵‌ پلاس است اما شباهت آن به پیشرانه فرانسوی استفاده‌شده در ال ۹۰ بیشتر است. این پیشرانه حجم ۱.۶ لیتر دارد و می‌تواند حداکثر ۱۱۰ اسب‌بخار توان و حداکثر گشتاور ۱۴۷ نیوتن. متر تولید کند. بخش دیگر و مهم در بحث فنی نوع گیربکس استفاده‌شده است که در این خودرو از نمونه ۵ سرعت دستی استفاده‌شده که توان را به محور جلو منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که پیشرانه استفاده‌شده در کادیلا مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها هم است.

 

کادیلا۸

کادیلا۹

طراحی

با توجه به تصاویری که از این خودرو منتشرشده می‌توان گفت که با یک خودروی با ظاهر اسپرت تر از ال ۹۰ طرف هستیم. در طراحی بخش جلوی خودرو شاهد استفاده از چراغ‌های با ظاهر متفاوت همراه با دیلایت بزرگ هستیم. جلوپنجره هم بزرگ‌تر از ال ۹۰ طراحی‌شده است. شاید در نگاه اول نمای جلو را قابل‌قبول دانست. در نمای کناری نوع طراحی درها و بدنه کاملاً شبیه آنچه در ال ۹۰ شاهد بودیم است و تغییر خاصی را مشاهده نمی‌کنید. ناگفته نماند که به نظر می‌رسد این خودرو با رینگ‌های جدید و متفاوت عرضه شود.

با رسیدن به نمای عقب خودرو وضعیت تغییر می‌کند. چراغ‌های عقب با ظاهری ال شکل و بزرگ را می‌بینیم که هماهنگی خوبی با بدنه خودرو ندارد. پلاستیک سیاه در سپر، نشان تجاری سایپا در وسط کاپوت عقب و کشیدگی بی‌دلیل چراغ‌ها به طرفین بدنه، نکات منفی در طراحی پشت سایپا P۹۰ هستند. از سویی دیگر، می‌توان امیدوار بود ناهماهنگی در طراحی ادوات عقب خودرو، برای مدل نهایی و تولید انبوه، اصلاح شود.

نمای داخلی این خودرو تفاوت زیادی با رنو ساندرو پارس‌خودرو ندارد و درون کابین با همان داشبورد ساده رنو مواجه هستیم. تغییرات نمای داخلی کادیلا نسبت به ساندرو صرفاً به مجموعه آمپر و غربیلک فرمان جدید خلاصه می‌شود.

کادیلا۵

کادیلا۴

توضیحات مدیرعامل سایپا درباره کادیلا

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا اظهار کرد: یکی از اشتراکات خودروسازی دو کشور ایران و روسیه، تولید خودروی آل ۹۰ است که این پروژه هم در ایران و هم روسیه قابل احیا است.

وی گفت: امروز زنجیره تأمین قطعه‌سازی که زمانی در پروژه ال ۹۰ فعال بود، قراردادش با پروژه پی ۹۰ نهایی شده است.

تیموری بیان داشت: مشکل تولید ال ۹۰ در ایران قوای محرکه آن بود که استاندارد یورو ۴ داشت و امروز به یورو ۵ ارتقا یافته است که می‌تواند برای بازار روسیه نیز بسیار مناسب باشد و مقرر است در مدرن‌ترین خط موتورسازی کشور که مشترک بین سایپا و شرکت رنو بود، تولید شود.

وی با اشاره به تولید ۵۰ دستگاه پی ۹۰، از رونمایی از نخستین نمونه این خودرو در دهه فجر امسال در شرکت پارس‌خودرو خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه از این خودرو تولید خواهد شد و تولید آن را در سال آینده به روزانه ۱۰۰ دستگاه خواهیم رساند.

مدیرعامل سایپا گفت: اکنون قراردادهای تریم داخلی، تریم بیرونی، موتورسازی، اکسل و گیربکس این پروژه با زنجیره تأمین داخلی منعقدشده است.

وی ادامه داد: اکنون محصولات کوئیک و ساینا روی پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا تولید می‌شود و خرداد، تیر و شهریورماه ۱۴۰۲ به ترتیب خودروهای اطلس، سهند و وانت جدید سایپا که روی این پلتفرم توسعه یافته‌اند، وارد بازار خواهند شد، اما پس‌ازآن دیگر برنامه توسعه‌ای روی این پلتفرم نخواهیم داشت.

تیموری گفت: پلتفرمی که جایگزین پلتفرم ایکس ۲۰۰ می‌شود، پی ۹۰ خواهد بود که استاندارد سه ستاره اروپا و استانداردهای ۸۵ گانه کشورمان را پاس خواهد کرد.

سخن پایانی

با توجه به سابقه خوب حضور رنو به‌خصوص با محصول ال ۹۰ در ایران می‌توان گفت ذهنیت خوبی از این محصول در کشور وجود دارد. اما آیا این‌که سایپا بتواند با نسخه ایرانیزه شده آل ۹۰ بتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند هنوز مشخص نیست. همه‌چیز تا حد زیادی به قیمت و همچنین امکانات عرضه‌شده در خودرو برمی‌گردد. این نکته را باید گفت که ال ۹۰ ایرانی ازلحاظ پیشرانه وضعیت نسبتاً خوبی دارد اما اظهارنظر در مورد سایر بخش‌ها کمی زود است و باید منتظر عرضه این خودرو به بازار بود.

این شاسی بلند لوکس را زیر 800 میلیون تومان بخرید

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید