نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 25 بهمن

واردات خودرو باز هم منتفی شد

کدخبر: ۵۵۵۰۹۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
واردات خودرو باز هم منتفی شد

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 بهمن 1352؛ 306 مرکز خرید محصولات کشاورزی و دامی دائر می‌شود

تحول تازه‌ای در زمینه خرید محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی در سال 53-1352 براساس سیاست دولت مبنی‌بر تعدیل و تثبیت قیمت‌ها در سطح مزارع و واحدهای دام‌پروری انجام خواهد گرفت.

وزارت تعاون و امور روستاها برای تسهیل خرید محصولات اقدام به تاسیس 306 مرکز خرید در مناطق مختلف کشور نمود و کلیه محصولات کشاورزان عضو شرکت‌های تعاونی روستایی سهامی زراعی و تعاونی‌های تولید از آنان خریداری می‌شود.

وزیر تعاون و امور روستاها افزود که در مواردی که این قبیل شرکت‌ها قبل از تحویل و فروش قطعی تولیدات کشاورزی خود به سازمان تعاون شهر و روستا یا سایر دستگاه‌ها احتیاج به دریافت مبلغی داشته باشند وزارت تعاون و امور روستاها مبلغ مورد درخواست را بدون بهره و تحت‌عنوان مساعده و پیش‌پرداخت در اختیار آنان خواهد گذاشت.

25 بهمن 1372؛ سیاست‌های آمریکا علیه ورود کالاهای ژاپنی به‌زودی اعلام می‌شود

«موری هیرو هوزوکاوا» نخست‌وزیر ژاپن، واشنگتن را به مقصد توکیو ترک کرد و به دیدار سه روزه‌اش از آمریکا پایان داد.

هوزوکاوا و کلینتون در مورد راه‌هایی برای حل اختلافات دوجانبه تجاری به توافق نرسیدند.

کلینتون گفت: آمریکا مایل است آمار و ارقام نشان دهند که ژاپن تا چه اندازه به تعهداتش برای گشودن بازارهای خود به روی کالاهای آمریکایی عمل کرده است، اما هوزوکاوا این معیارها را رد کرد و گفت: چنین معیارهایی به یک تجارت فرمایشی منتهی خواهد شد.

پس از آن که واشنگتن نتوانست در مورد حل مسائل تجارتی با ژاپن به توافق برسد، اعلام تحریم‌هایی را علیه برخی از کالاهای ژاپنی مورد بررسی قرار داده است.

روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از یک مقام دولتی کلینتون، می‌نویسد: ممکن است تا دوشنبه (امروز) اقدامات تنبیهی علیه برخی از فرآورده‌های ژاپنی اعلام شود.

25 بهمن 1382؛ واردات خودرو باز هم منتفی شد

رضا ویسه، رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از یک خبرنگار خواسته است که درشت بنویسد، واردات خودرو برای سال آینده هم منتفی است. به گفته این مقام صنعتی کشور، رقمی که در بودجه سال آینده از محل  واردات خودرو برای دولت پیش‌بینی شده است، طبق اصلاحیه مجلس از محل واردات خودرو کسب و به دولت تحویل خواهد شد.

ویسه می‌گوید ما معتقدیم صنعت خودرو از واردات آسیب می‌بیند ضمن اینکه تولیدات داخلی نیز کفاف را می‌کند.

گفتنی است، واردات خودروی خارجی که قرار بود از امسال آغاز شود پس از بحث‌های مختلف به سال آینده موکول شود و اکنون با اعلام منتفی شدن واردات برای سال آینده سرنوشت این واردات به پرده ابهام فرو می‌رود.

وی گفت: در بودجه سال 83 دولت 600 میلیارد تومان درآمد از ناحیه واردات خودرو پیش‌بینی کرده بود که مجلس این رقم را به درآمد حاصل از واردات قطعات خودرو تغییر داد.

وی در مورد تعرفه واردات خودرو در سال آینده اظهار کرد: ما پیشنهاد کرده‌ایم که در یک روند 5 تا 10 ساله تعرفه واردات خودرو به مرور کاهش یابد.

درخواست عضویت ایران در WTO بار دیگر رد شد

شورای عمومی سازمان تجارت جهانی در ژ نو تشکیل جلسه داد. اولین نشست این شورا در سال 2004 میلیادی در حالی برگزار شد که موضوع پیوستن ایران به WTO و لابی‌‌هایی که در این ارتباط صورت گرفته بود ازجمله محورهای اصلی آن محسوب می‌شد.

مخالفت آمریکا با درخواست عضویت ایران چنانکه پیش‌بینی می‌شد به نتیجه رسید و حتی حمایت اتحادیه اروپا و کشورهایی چون چین، کوبا، مالزی، هند، ونزوئلا، پاکستان، سوئد، اندونزی، هائیتی و نیوزیلند نیز نتوانست به این درخواست جامه عمل بپوشاند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید