گزارش اقتصادنیوز از حال و هوای بازار ارز و سکه

دلار هرات در سقف ماند / تثبیت سکه در کانال جدید!

کدخبر: ۵۵۵۱۳۷
اقتصادنیوز : قیمت دلار ، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه 24 بهمن 1401 تا حدودی اصلاح شد.
دلار هرات در سقف ماند / تثبیت سکه در کانال جدید!

به گزارش اقتصادنیوز ، بعد از اظهارات محمدرضا فرزین در گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته نرخ دلار در بازار ارز امروز دوشنبه ۲۴ بهمن اندکی اصلاح شد. البته اصلاح شدن نرخ دلار آنقدر چشم گیر نبود و دلار در تهران فقط ۳۰۰ تومان پایین آمد و این درحالی بود که برخی معامله گران دیروز مدعی بودند دلار رشد قابل توجهی را ثبت کرده بود.

سیگنال فرزین به قیمت دلار

فرزین دیشب وعده داد: قیمت ها را کاهش می دهیم.رئیس کل بانک مرکزی از راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا در اوایل هفته آینده خبر داد.وی افزود: گفته بودم این بازار نیمه اول بهمن ماه راه اندازی می شود اما متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی هنوز این مرکز راه اندازی نشده است اما تلاش می کنیم تا اوایل هفته آینده مرکز مبادله ارز و طلا افتتاح شود.

وعده جدید فرزین برای بازار ارز

عده ای از معامله گران دیشب می گفتند بخشی از وعده های فرزین تکراری است. این دسته از معامله گران معتقد بودند با خبر درمانی قیمت دلار اگر در کوتاه مدت کنترل شود در بلند مدت دوباره صعودی خواهد شد.

شب گذشته برخی از معامله گران در واکنش به صحبت های فرزین می گفتند اگر امروز دوشنبه بازیگران ارزی تهران سیگنال صعود از هرات و درهم دریافت کنند و یا اینکه دلار و درهم کاهش قابل توجهی پیدا نکند کار فرزین برای کاهش قیمت ها دشوار خواهد شد.

دلار هرات در سقف ماند 

قیمت دلار در هرات در شروع معاملات امروز ۲۰۰ تومان از عصر دیروز بالاتر بود اما در واپسین ساعت معاملات نقدی امروز تقریبا ۱۵۰ تومان از روز یکشنبه پایین تر معامله شد.البته قابل ذکر است اسکناس آمریکایی در  هرات همچنان در سقف تاریخی خود قرار دارد.

نرخ دلار در سلیمانیه وارد کانال جدید شد/ درهم رنج شد 

در سلیمانیه هم نرخ دلار با نوسان محدود وارد کانال جدید شد.قیمت درهم در ابتدای معاملات امروز نسبت به روز قبل پایین آمد اما عصر امروز نسبت به روز گذشته رنج بود.

معامله گران باور دارند نوسان محدود قیمت درهم در بازار امروز و در سقف ماندن نرخ دلار در هرات باعث شد اسکناس آمریکایی در تهران کاهش قابل توجهی پیدا نکند.

اثر تصمیم جدید طالبان در بازار ارز 

از سوی دیگر، گفته می‌شود طالبان خروج ارز از کشور افغانستان را ممنوع کرده است و از نگاه برخی فعالان، این اتفاق احتمالا  ارزش دلار در بازار داخلی را تقویت کرده است.

دلار و بازار

سنگ اندازی های آمریکا در بازار ارز عراق

روزنامه شرق هم امروز در گزارشی از سنگ اندازی های آمریکا در بازار عراق و مشکل مسافران ایرانی برای تهیه ارز در این بازار خبر داده بود.آن طور که این روزنامه نوشته «پیداکردن اسکناس یک دلاری در عراق دشوار شده است؛ به ویژه آنکه صرافی‌ها متوجه شوند ایرانی هستید!» این تجربه اخیر مسافری از ایران است. مسافری که هفته گذشته به نجف سفر کرده و برای برگشت به ایران با کمبود ارز مواجه شده است.صرافی‌ها به مسافران ایرانی  ارز  نمی‌دهند و مسافران ایرانی عراق می‌گویند که برای خرید ارز در بازار این کشور با مضیقه مواجه شده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و با استناد به سالنامه آماری سازمان جهانی جهانگردی، عراق پس از ترکیه دومین مقصد گردشگری ایرانیان است و تا سال ۲۰۱۳ میلادی سالانه چیزی حدود ۸۰۰ هزار ایرانی به عراق سفر می‌کردند که حالا شمار گردشگران ایرانی عراق افزایش قابل توجهی داشته است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده از ستاد اربعین، تنها در ایام عزاداری امام حسین (ع) بیشتر از دو میلیون ایرانی سفر زیارتی به عراق دارند.

گذشته از این، عراق یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است و حجم تجارت سالانه دو کشور تا حدود ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد؛ بنابراین به جز سفر زیارتی ایرانیان به عراق، شمار زیادی از تجار ایرانی به عراق تردد دارند و حالا وضعیت سفر ایرانی‌ها به عراق دشوارتر از همیشه شده است.

چندی پیش وال‌استریت‌ژورنال و فیگارو به نقل از مقام‌های آمریکایی و عراقی گزارش دادند که آمریکا با هدف کاهش پول‌شویی و جلوگیری از انتقال غیرقانونی دلار به برخی کشورهای تحت تحریم در خاورمیانه به‌ویژه ایران، محدودیت‌های شدیدتری را برای بانک‌های خصوصی عراق وضع کرده است. بر اساس این گزارش‌ها یک مقام آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته که هدف از این کنترل سخت‌گیرانه، جلوگیری از انتقال دلار به ایران، سوریه و لبنان است. به نوشته این روزنامه آمریکایی، از نوامبر گذشته تمامی انتقال‌های الکترونیکی دلار از آمریکا به عراق به‌شدت کنترل می‌شود و حدود ۸۰ درصد از نقل و انتقالات بانکی که ممکن بود در گذشته به بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در برخی روزها برسد، مسدود شده‌اند. بنا بر اظهارات مقام‌های آمریکایی و عراقی، فقط مواردی از انتقال دلار مسدود می‌شوند که اطلاعات کافی درباره مقصد حواله و سایر اطلاعات ضروری را  ارائه ندهند

آژیر خطر انفجار تورم!

فعالان بازار معتقدند یکی از دلایل رشد قیمت اسکناس آمریکایی ناشی از انتظارات تورمی است.بررسی ها نشان می دهد سهم پول از کل نقدینگی به بالای 23.3 درصد رسیده و این بالاترین میزان این نسبت از سال 92 است.

به باور تحلیلگران اقتصاد ایران در آستانه یک انفجار سهمگین تورمی قرار دارد.وقتی حدود یک چهارم نقدینگی کشور به صورت پول نقد در دست افراد باشد قاعدتاً این پول به دنبال یک پناهگاه امن می‌گردد و تبعاً وقتی که این پناهگاه پیدا نشود، همچون سیلی سهمگین هر روز یک بازار را مورد هجوم خود قرار داده و به تورم سرسام‌آور در کل اقتصاد ایران دامن می‌زند.مقدار پول هم با یک رشد بالای 60.8 درصدی نسبت به آبان سال گذشته به 1350 هزار میلیارد تومان رسیده است.

نرخ تورم آذر ماه اعلام شد

اتفاق مهیب تورمی دیگر رشد عجیب 59.1 درصدی بدهی بانکها به بانک مرکزی در میانه پاییز است! رویدادهایی که همگی آژیر قرمز تورم را به صدا در آورده اند.

بنابراین تحلیلگران ارزی معتقدند تا زمانی نهاد مرکزی بازارساز سطح انتظارات تورمی را کنترل نکند کاهش چشمگیر نرخ دلار دور از انتظار خواهد بود.

یک جلسه مهم در مارس

در شرایط فعلی عده ای از معامله گران در انتظار جلسه فصلی شورای حکام  که در ماه مارس برگزار خواهد شد هستند.از نگاه معامله گران این جلسه می تواند به سرنوشت برجام و نرخ دلار اثر گذار باشد.

کاهش قیمت طلا

قیمت طلای جهانی امروز تقریبا ۹ دلار پایین آمد و در محدوده ۱۸۵۶ دلار به فروش رسید.

در بازار داخلی ایران هم امروز قیمت طلا ۱۸ عیار طبق سایت اتحادیه طلا و ارز تا ۲ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت اما در زمان نگارش این گزارش در محدوده ۲ میلیون و ۱۲۰ هزارو ۵۰۰ تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با روز گذشته ۳۱هزار و ۴۰۰ تومان کاهش را نشان می دهد.

قیمت سکه در کانال 25 میلیون تومان ماندگار شد 

سکه بازان امروز کانال ۲۵ میلیون تومان را حفظ کردند. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله مساوی تقسیم کنیم قیمت هر قطعه سکه امامی عصر امروز تنها نیم پله از روز گذشته پایین تر بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید