وعده های بی سرانجام درباره واردات خودرو

مُهر تایید بر آغاز فروش خودروهای وارداتی مناطق آزاد

کدخبر: ۵۵۵۳۲۲
اوایل دی‌ماه سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، نسبت به ورود ۲۰۰ هزار خودرو برای شش ماه آینده وعده داد که تاکنون عملی نشده است.
مُهر تایید بر آغاز فروش خودروهای وارداتی مناطق آزاد

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد دولت فعلا برنامه‌ای برای فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا و دیگر مسیرها ندارد و ترجیح داده از دم‌دست‌ترین راه برای حل این مساله یعنی پلاک‌گذاری خودروهای مناطق آزاد شروع کند.

از سرگیری واردات خودرو

تصویب‌نامه ای روز گذشته مورخ 24 بهمن از سوی هیات وزیران منتشر شده که نشان می‌دهد ورود خودروهای وارداتی از مناطق آزاد شروع شده است.

واردات خودروی خارجی بعد از سال 1397 ممنوع شد و از سرگیری  واردات خودرو  یکی از مسایلی بود که در دولت سیزدهم نقش ویژه‌ای داشت.

سود ۲۰۰ تا ۳۴۰ میلیونی خریداران این خودروها از بورس

التهاب در بازار  خودرو  و افزایش چشمگیر قیمت‌ها طی سال‌های اخیر موجب شد که دریافت مجوز برای ورود مجدد خودروهای خارجی بعد از گذراندن مسیری طولانی بالاخره مورد موافقت دولت قرار بگیرد.

واردات خودروهای دست دوم

18 بهمن امسال کمیسیون تلفیق مجلس با واردات خودروهای دست دوم سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس کارکرده زیر پنج‌ سال موافقت کرد و مقرر شد نحوه عرضه این خودروها فقط از طریق  بورس کالا  باشد و قیمت نهایی آن در این بازار کشف شود.

چند بند از اولین آیین‌نامه تدوین شده برای واردات خودرو به این شرح است:

« واردات ماشین تنها برای خودروهای پایین‌تر از ۲۰ هزار یورو (فوب) مجاز است. البته اولویت با خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو (فوب) است.

- تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

- ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرگی محاسبه می‌شود.

- خودروهای وارداتی تنها در  بورس  کالا عرضه می‌شوند.

- کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و  سازمان برنامه و بودجه  موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی را بر حسب ارزش تعیین کند. نرخ سود که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا است، باید عادلانه باشد.»

بورس کالا تنها روش فروش خودروهای وارداتی نیست

هیات دولت هفته گذشته در اقدامی عجیب تصویب کرد که عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شود»، از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شود؛ بنابراین می‌توان گفت علاوه بر بورس کالا راه‌های دیگری برای فروش خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده است.

وعده پشت وعده درباره واردات خودرو

آذر امسال بود که امید  قالیباف  سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی‌ماه آن هم از طریق بورس کالا وعده داد و نسبت سرعت گرفتن واردات و ورود 100 هزار خودروها تا پایان سال تاکید کرد، اما تاکنون این امر محقق نشده است.

اوایل دی‌ماه نیز سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، نسبت به ورود ۲۰۰ هزار خودرو برای شش ماه آینده وعده داد که آن هم تاکنون عملی نشده است.

چهارم بهمن نیز وعده دیگری بود که در جلسه ویژه پیگیری برنامه‌های اولویت‌دار دولت برای  عرضه اولیه  خودروهای وارداتی - چانگان‌های چینی - در بورس کالا در نظر گرفته شد، اما این وعده نیز در حالی که به پایان سال نزدیک می‌شویم، تا امروز یعنی 25 بهمن عملیاتی نشده است.

با این حال به نظر می‌رسد دولت فعلا برنامه‌ای برای فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس کالا و دیگر مسیرها ندارد و ترجیح داده از دم‌دست‌ترین راه برای حل این مساله یعنی پلاک‌گذاری خودروهای مناطق آزاد شروع به کار کند.

آغاز فروش خودروهای وارداتی

در تصویب‌نامه روز گذشته هیات وزیران بند 5 آیین‌نامه واردات خودرو به این شرح اصلاح شد: «خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این تصویب‌نامه طبق مقررات موجود مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری-صنعتی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی هستند.

در تبصره نیز آمده است؛ «قیمت خودرو  برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی با رعایت ماده ١۴ قانون امور کمرگ مصوب ١٣٩٠، از طریق سامانه مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین می‌شود.»

این اصلاح مهر تاییدی است بر آغاز شماره‌گذاری خودرو مناطق آزاد برای تردد ملی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید