رصد بازار خودرو؛

اعلام نحوه فروش خودروهای وارداتی

کدخبر: ۵۵۵۴۸۲
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا به‌فروش نمی‌رسد.
اعلام نحوه فروش خودروهای وارداتی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر آنلاین ، ­سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا به‌فروش نمی‌رسد.

با وجود این‌که در آیین‌نامه واردات تاکید شده بود که خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا عرضه خواهند شد و فروش آن‌ها از مسیر بورس کالا است؛ هیات دولت هفته گذشته تصویب کرد که عبارت "خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شود" از بند ٢ آیین‌نامه واردات حذف شود؛ بر این اساس احتمالا فروش خودروهای وارداتی دیگر تنها از مسیر بورس کالا نخواهد بود.

بر همین اساس، به نظر می‌رسد که دولت علاوه بر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، برنامه‌های دیگری برای عرضه این خودروهای خارجی دارد.

این در شرایطی است که موضوع تعیین قیمت این خودروهای وارداتی که تا پیش از این قرار بود قیمت بر روی تابلو بورس مشخص شود و براساس رقابت باشد، احتمالا با این مصوبه هیات دولت، نحوه تعیین قیمت متفاوت خواهد شد.

جزییات اصلاحیه ضوابط واردات خودرو

به این ترتیب، محمد مخبر، معاون اول رییس‌جمهور در روزهای گذشته مصوبه نشست نوزدهم بهمن ماه هیات وزیران برای «اصلاح ضوابط واردات خودرو» را ابلاغ کرد.

 

به موجب اصلاحیه ضوابط واردات خودرو که به پیشنهاد وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد انجام شده، عبارت «خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شوند» از بند دوم آیین‌نامه حذف شد.

همچنین در بند (۲) آیین‌نامه تصریح شده بود «کارگروهی با مسوولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به‌گونه‌ای تامین کند که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد» که عبارت «بورس کالا» از آن حذف شده است.

بند (۵) این آیین‌نامه هم این‌گونه اصلاح شده که خودروهای دارای مجوز تردد در مناطق آزاد، مشروط به پرداخت تمامی عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (گمرکی و سود بازرگانی) مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خواهند بود که البته خودروهای مستثنی از حکم بند (۱) تفاهم‌نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد و ویژه و گمرک، مشمول این بند نمی‌شوند.

در تبصره این بند آمده است: «قیمت خودرو برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی با رعایت ماده (۱۴) قانون امور گمرکی مصوب سال ۹۰ از طریق سامانه مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین می‌شود» و «سازمان مذکور موظف است اطلاعات قیمتی این سامانه را به‌طور مستمر به‌روزرسانی کند».

طراحی روش‌های جدید برای فروش خودروهای وارداتی

در همین رابطه، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که خودروهای وارداتی فقط در بورس کالا به‌فروش نمی‌رسد.

امید قالیباف ضمن بیان مطلب فوق گفته است: براساس ابلاغیه جدید، علاوه‌بر مسیر فروش خودروهای وارداتی در بورس کالا، زمینه‌های دیگر هم برای فروش این خودروها باز شده است.

وی عنوان کرده است: وزارت صمت هم در حال طراحی روش یا روش‌های دیگری است که بتواند خودروهای وارداتی را به فروش برساند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید