اطلاعیه بانک مرکزی، بعد از انتشار یک نامه محرمانه

کدخبر: ۵۵۵۵۹۴
بانک مرکزی اعلام کرد که «متعاقب گشایش‌های ارزی در زمینه استفاده از منابع موجود در کشور عراق پس از گذشت بیش از یک سال توقف فروش ارز از آن محل، بالغ بر 300 میلیون یورو ارز مزبور در سامانه نیما طی روزهای گذشته، معامله شد.
اطلاعیه بانک مرکزی، بعد از انتشار یک نامه محرمانه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بانک مرکزی از آزادسازی و تزریق 400 میلیون یورو منابع بلوکه شده در عراق به سامانه نیما خبر داد که همزمان با این موضوع، انتشار یک نامه محرمانه ادعایی در فضای مجازی بسیار بحث‌برانگیز شده است.

معادل 400 میلیون یورو حاصل از گشایش ارزی منابع موجود در عراق طی روز گذشته به سامانه نیما تزریق شد.

بانک مرکزی اعلام کرد که «متعاقب گشایش‌های ارزی در زمینه استفاده از منابع موجود در کشور عراق پس از گذشت بیش از یک سال توقف فروش ارز از آن محل، بالغ بر 300 میلیون یورو ارز مزبور در سامانه نیما طی روزهای گذشته، معامله شد.

بر این اساس، همچنین در روز جاری نیز به میزان 100 میلیون یورو از محل منابع موجود در کشور عراق عرضه شد که از این محل بالغ بر 28 میلیون یورو ارز مورد درخواست شرکت‌های خصوصی معامله شده و مابقی در پروسه نهایی شدن است.

طبق اعلام این بانک، «این موضوع در روزهای آتی نیز تداوم خواهد داشت و بازرگانان و تجار با این گشایش ارزی قادر خواهند بود تا ضمن تسریع در انجام فرایندهای تجاری و بانکی از محل منابع مربوطه، تقاضاهای ارزی خود را جهت واردات کالاهای اساسی با سرعت بیشتر و به نحو مناسب‌تری پوشش دهند.»

همزمان با این موضوع، برخی رسانه‌ها با انتشار تصویری از نامه‌ای خبر می‌دهند که مدعی شده واقعی و محرمانه است و بسیار بحث‌برانگیز شده است. محتویات این نامه که منتسب به نهاد ریاست جمهوری است، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.

در بخشی از این نامه آمده است: «بیش از 8.5 میلیارد دلار منابع ارزی بلااستفاده در عراق انباشت شده است. به دلیل عدم استفاده از این منابع (دریافت ریال در نیما)، بانک مرکزی مطابق قانون بودجه در ازای دریافت منابع در عراق، دست به خلق پول پرقدرت کرده و با ضریب 8 بر نقدینگی می‌افزاید. تقریبا برای هر 1 میلیارد دلار وصولی بیش از 100 همت پول خلق می‌شود.»

در حالی که بسیاری از اقلام اساسی در کشور کمبود و تورم بالا مواجه است، در انتهای این نامه ادعایی پیشنهاد شده تخصیص ارز نیکویی (منابع آزاد فروش نفت) جهت واردات اقلام اساسی به طور کلی ممنوع شود و در نیما صرف واردات دیگر شود. این نامه مشکوک و مورد ادعا، تاکنون واکنشی رسمی در پی نداشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید