جنگ ارزی نابرابر علیه ایران / تثبیت حباب سکه در کانال ۲۰ درصدی

کدخبر: ۵۵۵۷۱۰
در طول هفته جاری حباب سکه در محدوده های بالای ۲۰ درصد ی تثبیت شده است که نشان دهنده روند فزاینده انتظارات صعودی در بازار است.
جنگ ارزی نابرابر علیه ایران / تثبیت حباب سکه در کانال ۲۰ درصدی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در شرایطی که بازارساز به دنبال کنترل قیمت دلار آزاد است درهم امارات، دلار سلیمانیه و هرات آرام ندارند و قیمت ها در این بازارها افزایش پیدا کرده است.

جنگ نابرابر در بازار ارز 

در دو ماه گذشته شدت انواع فشارهای بر اقتصاد و جریان ارزی ایران افزایش پیدا کرده است. پاناما تحت فشار، اجازه ثبت پرچم این کشور را برای تعداد زیادی از کشتی هایی که ادعا می‌کرد در ارتباط با ایران است ، ممنوع کرد. این مسئله مطمئنا جریان تجاری کشور را در بزنگاه تحریم ها تحت فشار قرار خواهد داد.

بازار ارز ایران که در طول سال های تحریم دلار ، مسیر تامین ارز از عراق، تجارت و واردات از امارات و صادرات نفت به چین را برای تامین ارز و منابع ارزی مورد نیاز کشور انتخاب کرده بود و از آن ها استفاده می کرد. در چند ماه گذشته تحت فشار و محدودیت های شدید ارزی قرار گرفته است. در شرایطی که سال قبل در این زمان خبری از اعمال تحریم علیه ایران نبود و موتور تحریم ها علیه ایران خاموش شده بود، در حال حاضر تحریم ها چاشنی خط های خبری ایران شده و بازار ارز را تحت فشار قرار داده است. بازار ارز به تحریم های جدیدتر در هر هفته عادت کرده است، ولی جنس اقدامات جدید آمریکا متفاوت تر از گذشته شده است و این کشور سعی می کند تمام راه های دسترسی ایران به ارز را با وسواس زیادی مسدود کند که هدف آن محدود سازی شدید جریان ارزی است.

 چندی پیش سفر نماینده خزانه داری آمریکا برایان نلسون به امارات و ترکیه برای محدود کردن معاملات تجاری ایرانی و دسترسی کشور به ارزهای خارجی صورت گرفت و فدرال رزرو نیویورک نظارت ها را برای ممانعت از انتقال ارز به ایران از طریق سیستم بانکی عراق تشدید کرد. حال اثر اقدامات اخیر آمریکا در بازار ارز لمس می شود. در شرایطی که بازارساز قیمت دلار آزاد را کنترل می کند درهم امارات، دلار سلیمانیه و هرات آرام ندارند و قیمت ها در این بازارها افزایش پیدا کرده که نشان می دهد سفرها و اقدامات که قبلاً هم در دیدبان اشاره شده بود می تواند بر بازار ارز اثر بگذارد در حال آسیب رساندن به بازار ارز ایران است، ولی آنچه که نگرانی را در این شرایط بالا می برد آنست که در شرایطی که آمریکا فشارها بر ایران را بالا برده و تشدید کرده است، در داخل کشور باید مقررات و اقدامات سریعا به نحوی تنظیم شود که آسیب ها را تعدیل کند.

وقتی شرایط کشورها با تورم بالا و کاهش ارزش پول ملی بررسی می شود معلوم میشود که همزمان با محدود شدن منابع ارزی، کشورها برای تامین هزینه ها دست به افزایش نقدینگی و چاپ پول زده اند که خودش دلیل تشدید تورم شده است.

حال در شرایطی که فشارها برای محدود کردن منابع ارزی افزایش پیدا کرده، سهم پول از نقدینگی رکورد زده، بانک مرکزی رکورد تزریق نقدینگی به بازار بین بانکی را جا به جا کرده و وام های تکلیفی هم علی رغم بی نتیجه بودن در تنگناهای کنونی افزایش پیدا کرده است. تمام این موارد نسبت پول و نقدینگی را به منابع ارزی تغییر می دهد و همین مسئله پول ملی را در مبارزه با دلار ضعیف کرده و جنگ ارزی را نابرابر می کند.

نتیجه آمار منتشر شده از فعالیت ها و صورت های مالی بانک مرکزی در برابر فشارهای سنجیده و مهم بر بازار ارز نشان می دهد که اقدامات بازارساز هنوز به خوبی برای مقابله با شرایط کنونی تنظیم نشده و ادامه رکورد زنی ها در افزایش نقدینگی،سهم پول از نقدینگی و وام های تکلیفی که در روند صعودی قرار گرفته ،در برابر جریان محدود شونده ارز تحت فشار آمریکا، می تواند شرایط را برای بازار ارز سخت تر کند.

 تثبیت حباب سکه در کانال ۲۰ درصدی

بازار سکه روز قبل ولی در واکنش به صعودی شدن نرخ ها رشد کرد. بررسی قیمت ها و ‌حباب سکه نشان میدهد که انتظارات بازار از سکه و طلا صعودی است‌ حباب سکه همزمان با روند صعودی سکه روند افزایشی گرفته است و در دورهای های صعودی، حباب سکه ، محدوده های جدید تری را برای تثبیت انتخاب می کند.

در طول هفته جاری حباب سکه در محدوده های بالای ۲۰ درصد ی تثبیت شده است که نشان دهنده روند فزاینده انتظارات صعودی در بازار است. حباب سکه تاکنون برای چند روز متوالی بالای ۲۰ درصد قرار نگرفته بود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید