نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 1 اسفند

«ریال» وارد سیستم پولی جهان می‌شود

کدخبر: ۵۵۶۳۴۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
«ریال» وارد سیستم پولی جهان می‌شود

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول اسفند 1352؛ «ریال» وارد سیستم پولی جهان می‌شود

ریال در سیستم پولی جهان منظور می شود و طبق برداشت مخصوص در سیستم تازه پولی جهان جای طلا را خواهد گرفت. این مطلب را رئیس صندوق بین‌المللی پول هنگام ورود به تهران اعلام داشت.

«ویت وین» که برای شرفیابی به حضور شاهنشاه آریامهر به ایران سفر کرده است، دیشب هنگام ورود به تهران درباره سفر به ایران و مسائل پولی جهان  اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران قرار داد.

از رئیس صندوق بین‌المللی پول سوال شد ایران اعلام کرده، حاضر است مبلغ قابل‌توجهی از مازاد درآمد ارزی خود را در سال 1974 در اختیار صندوق بین‌المللی پول بگذارد تا به موازنه پرداخت‌های مصرف‌کننده نفت کمک کند، این اقدام چه تاثیری در اقتصاد کشورهای مصرف‌کننده نفت خواهد گذارد که گفت: روش دولت ایران در این زمینه سازنده است و من در طی اقامت در ایران درباره چگونگی انجام این پیشنهاد با مقامات ایرانی مذاکره خواهم کرد.

«ویت وین» درباره آینده طلا در سیستم پولی جهان گفت: در سیستم جدید ارزش طلا به همان میزان گذشته نخواهد بود، ولی در حال حاضر همانطور که کشورهای عضو صندوق توافق کرده‌اند، نمی‌توانیم از طلا صرف نظر کنیم. اکنون قیمت طلا بسیار بالاست و قیمت رسمی آن تفاوت زیادی دارد و باید برای حل این مشکل راه‌حل منطقی یافت.

رئیس صندوق بین‌المللی پول درباره حق برداشت مخصوص گفت: امیدواریم حق برداشت مخصوص بتواند در سیستم تازه پولی جهان جای طلا را بگیرد و این به نفع تمام کشورها می‌باشد.

وی در مورد این سوال که آیا «ریال» در سیستم جدید پولی منظور می‌شود، پاسخ مثبت داد.

رئیس بانک جهانی وارد تهران شد

مک نامارا، رئیس بانک جهانی که ساعت دو و نیم بامداد امروز وارد تهران شده است، پیش از ظهر امروز در کاخ نخست‌وزیری حضور یافت و با آقای امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر ملاقات کرد.

در این ملاقات معاون بانک جهانی نیز حضور داشت.

مک نامارا هنگام ورود به تهران در فرودگاه مهرآباد گفت: با اشتیاق به انتظار شرفیابی به حضور شاهنشاه آریامهر هستم تا از نظرات معظم له در مورد تشکیل صندوق مخصوص کمک به کشورهای آفریقایی و آسیایی از محل درآمد نفت آگاه شوم. مک نامارا قرار است فردا به حضور شاهنشاه آریامهر شرفیاب شود.

نخست‌وزیر به گرانفروشان هشدار داد

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر در جلسه شورای عالی بررسی قیمت‌ها هشدار داد که دولت در اجرای اوامر ملوکانه ضمن تشویق و حمایت کامل از تولیدکنندگان داخلی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد به مصرف‌کنندگان اجحاف شود. هویدا افزود: دولت به سوی ایجاد یک نظم و ترتیب سالم که متضمن حمایت از منافع مشروع تولیدکننده و حقوق مصرف‌کنندگان باشد، قدم برمی‌دارد و ضمن آنکه هر گونه درخواست و نظریه منطقی تولیدکنندگان و واردکنندگان را می‌پذیرد لیکن از سوء‌استفاده و فرصت‌یابی به ضرر مصرف‌کننده در هر سطحی که باشد از تولید تا فروش جلوگیری می‌کند.

آقای هویدا توجه داد که مبارزه با گرانی و گران‌فروشی سیاست قاطع دولت است و سازمان‌های مسوول موظف هستند که این برنامه را در سراسر کشور و با مراقب و توجه خاص اجرا نمایند و یادآور شد اگر کسانی باشند که بخواهند برای منافع نامشروع خود به حقوق مصرف‌کنندگان تجاوز نمایند مسلما در آینده و براساس لایحه اخیر مجازات گران‌فروشان و متجاوزین که به‌منظور حفظ حقوق مصرف‌کنندگان تنظیم شده و اکنون  مراحل نهایی را در مجلسین می‌گذراند، مجازات خواهند شد.

در جلسه شورایعالی بررسی قیمت‌ها همچنین اعلام شد که صاحبان سه کارخانه سازنده کفش‌های ماشینی در اجرای سیاست دولت راسا در مورد 31 قلم کفش که مصرف عمومی دارد 15 درصد تخفیف قائل شده‌اند که از روز دوم اسفندماه در تمام فروشگاه‌های این سه موسسه در سراسر کشور اجرا می‌شود.

خبرنگار ما کسب اطلاع کرد که قیمت کالاها در شهرهای رشت و شیراز و رضائیه از حد معمول گرا‌ن‌تر است و در این مورد دستوراتی به استانداران مربوطه صادر گردیده و اتاق‌های اصناف در این سه استان علیه گران‌فروشی بسیج شده‌اند.

جهان دیگر به پول کاغذی اعتماد ندارد

تمام جهان به‌خصوص بانکداران سرگرم خریدن طلا هستند. اینک قیمت طلا نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر ترقی کرده و به هر اونس (تقریبا 43 گرم) 145 دلار رسیده است و در لندن کارشناسان پولی پیش‌بینی می‌کنند به زودی قیمت هر اونس طلا از 160 دلار نیز بالاتر خواهد رفت.

آمارگران بیش از همه اعتقاد دارند که قیمت طلا در آینده سریعا افزایش خواهد یافت. پایه کار آنها بر این نظر است که قیمت سهام، طلا، کاکائو و هر کالای دیگری بیش از آنکه به ارزش ذاتی آنها بستگی داشته باشد با نظر و رفتار خریداران و فروشندگان در ارتباط است.

اینک مردم که اعتمادی به پول کاغذی ندارند، میلیون‌ها پوند پول خود را به شکل طلا درآورده‌اند تا در مقابل تورم و نوسانات ارزها از دارایی خود دفاع کنند.  عاملی که در آینده در افزایش قیمت موثر خواهد بود سرمایه‌گذاری شیخ‌های عرب تولیدکننده نفت است. آنها احتمالا تقاضا خواهند کرد که قسمتی از پول فروش نفت خود را به‌صورت طلا دریافت کنند و یا دلارهای خود را برای خرید طلا به کار خواهند برد.

اول اسفند 1362؛ گزارش اجرای عملیات حذف بهره تقدیم امام شد

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی پیش از ظهر دیروز به حضور امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران رسید و گزارشی از مسائل بانکی کشور و طرح اسلامی شدن بانک‌ها را به استحضار امام امت رساند.

وی اظهار کرد: در این دیدار در مورد وضعیت پولی و اقتصادی کشور، پیشرفت های سال 62 قانون جدید بانکداری اسلامی و حذف ربا از سیستم بانکی کشور، استقبال مردم از این قانون معاملات انجام‌ شده و عکس‌العمل‌های مردم از نظر میزان رشد سپرده‌ها در سیستم بانکی، گزارشاتی به امام امت تقدیم کردم.

نوربخش اضافه کرد: حضرت امام فرمودند که مطمئنا ملت مسلمان ایران با توجه به اینکه بانک‌ها می‌روند تا در واقع معاملات خود را براساس موازین اسلامی انجام دهند، از این امر استقبال خواهند کرد و این چیزی است که در این مدت کوتاه شاهد آن بوده‌ایم.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: در این دیدار همچنین نمونه‌ای از اولین اسکناس 10 تومانی را که قرار است به زودی در ایران به چاپ برسد به نظر حضرت امام رساندم. ایشان این اسکناس را که به تصویری از مرحوم سیدحسن مدرس منقوش است مشاهده و در یادداشتی مرقوم فرمودند: سزاوار است که بر اولین اسکناس که در ایران به چاپ می‌رسد عکس اولین مرد مجاهد در رژیم منحوس پهلوی چاپ شود و خداوند رحمت فرماید ایشان را.

آقای نوربخش اظهار کرد: این یادداشت و دستخط حضرت امام برای بانک مرکزی جمهوری اسلامی افتخاری است و امیدواریم که انشاء‌الله بتوانیم در آینده موجبات رضایت حضرت امام را فراهم کنیم.

کمیسیون عالی الگوی مصرف اسلامی تشکیل می‌شود

در جلسه دیروز هیات دولت که در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خامنه‌ای، رئیس‌جمهوری و رئیس شورای عالی دفاع تشکیل شد.

در این جلسه پیرامون الگوهای مصرف در جامعه بحث شده و در این رابطه هر یک از وزرا مسائلی را مطرح کردند و بنا به پیشنهاد ریاست جمهوری قرار شد کمیسیونی عالی برای ارائه طرح و انجام کار بر روی این مساله تشکیل شود؛ چراکه در حال حاضر ما فاقد یک الگوی مصرف اسلامی در جامعه هستیم. لذا روشن شدن این مساله در جامعه ما تاثیر بسزایی خواهد داشت.

اول اسفند 1392؛ فرمان اجرای اقتصاد مقاومتی

مقام معظم رهبری با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» براساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجتمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تاکید کردند: اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را غنیمت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش‌آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند. در این ابلاغیه آمده است: لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی، حماسه اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید. «تامین شرایط و فعال سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تاکید بر ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط» از محورهای اصلی این ابلاغیه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید