نیم‌قرن با اقتصاد ایران،2 اسفند

ایران اوراق قرضه بانک جهانی را می‌خرد/جذب 14.6 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز

کدخبر: ۵۵۶۳۴۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران اوراق قرضه بانک جهانی را می‌خرد/جذب 14.6 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

دوم اسفند 1352؛ ایران اوراق قرضه بانک جهانی را می‌خرد

بامداد امروز «رابرت مکنامارا» رئیس بانک جهانی به کاخ سازمان برنامه رفت و با دکتر مجیدی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه دیدار کرد. در این ملاقات چند تن از کارشناسان بانک جهانی و سازمان برنامه و دکتر آگاه معاون امور اقتصادی وزارت دارایی شرکت داشتند.

مذاکرات رئیس بانک جهانی با مقامات اقتصادی ایران نزدیک به یک ساعت و نیم به طول انجامید و در همین جلسه رابرت مک نامارا آمادگی بانک جهانی را برای گسترش همکاری در اجرای طرح‌های عمرانی ایران خاصه طرح‌های آموزش و پرورش، کشاورزی، جمعیت و عمران شهری اعلام داشت و یادآور شد: بانک جهانی در آینده اعتبارات بیشتری به اجرای طرح‌های عمرانی ایران اختصاص خواهد داد.

همچنین دکتر مجیدی در این ملاقات برنامه عمرانی و اقتصادی 20 ساله ایران را برای رئیس بانک جهانی تشریح کرد و کارشناسان سازمان برنامه توضیحاتی در زمینه هدف‌های اقتصادی و اجتماعی نخستین برنامه عمرانی درازمدت ایران به مقامات بانک جهانی دادند.

به دنبال مذاکرات رئیس بانک جهانی با مقامات اقتصادی ایران امروز گفته شد ایران برای تقویت بنیه مالی این بانک به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه اوراق قرضه بانک جهانی را می‌خرد و ایران نخستین کشور تولیدکننده نفت جهان است که در این زمینه اقدام جدی به عمل آورده است.

میزان خرید اوراق قرضه بانک جهانی تاکنون روشن نشده، ولی منابع آگاه کمک ایران به بانک جهانی را چندصد میلیون دلار پیش‌بینی کرده‌اند.

دوم اسفند 1362؛ به‌زودی در مورد استرداد زمین‌های نامشروع اقدام می‌شود

گروهی از حکام شرع و نمایندگان هیات‌های هفت نفری واگذاری زمین در شهرستان‌ها، با آیت‌الله موسوی اردبیلی رئیس دیوان عالی کشور دیدار کردند.

در این دیدار، رئیس دیوان عالی کشور طی سخنانی اظهار کرد: مساله زمین‌های مزروعی و حل آن مشکل ساده‌ای در این کشور نیست و این به علت پیچیدگی وضع زمین‌های موجود است که برای آن باید فکری مناسب با وضع موجود و طرحی که مشکل‌گشای زارعین ما در سطح کشور باشد، ارائه شود و این محتاج به برنامه‌ریزی دقیق و درازمدت است.

ما در ایران زمین‌های بدون بهره زیاد داریم اما زمینی که واجد شرایط زراعت باشد متاسفانه کم است. آبهایی که امروز هرز می‌رود باید کنترل شود تا بتوان مساله کم‌آبی را در سطح کشور برای زراعت تا حد زیادی مرتفع کرد.

رئیس دیوانعالی کشور در پایان با اشاره به اصل 49 قانون اساسی مبنی‌بر استرداد اموال نامشروع افراد به صاحبان آنها اظهار کرد: انشاء‌الله در آینده نزدیک در زمینه زمین‌های مزروعی که از راه خلاف و نامشروع به دست مالکان رسیده، اقدام مقتضی انجام خواهد شد و من از شما تقاضا می‌کنم به امور مربوط به هیات‌های هفت نفری و ظایفی که به عهده آنهاست به دقت عمل کنید تا قوانین متناسب با این مساله در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد و سبب شود کشاورزی به حد اعتلایی از خودکفایی برسد.

دوم اسفند 1372؛ آغاز تولید آزمایشی ریل راه‌آهن در ذوب‌آهن

تولید آزمایشی ریل موردنیاز راه‌آهن کشور با موفقیت در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان شروع شد.

مراحل مختلف تولید ریل ظرف دو سال به همت متخصصان، طراحان و کادر اجرایی مهندسی نورد مجتمع ذوب‌آهن اصفهان انجام شده است.

در پی موفقیت‌آمیز بودن این تولید آزمایشی، تولید نهایی ریل در نیمه اول سال آینده پس از تجهیز خطوط نهایی کارگاه نورد 650 صورت خواهد گرفت که با انجام آن یکی از اهداف دیرینه صنعت فولاد و نیز برنامه توسعه گسترش شبکه راه‌آهن کشور با صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی تحقق خواهد یافت.

دوم اسفند 1382؛ بهترین قرارداد بیع متقابل را امضا کردیم

وزیر نفت قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان را از بهترین قرارداد‌های بیع متقابل در صنعت نفت ایران اعلام کرد.

مهندس بیژن زنگنه بعد از امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی آزادگان تاکید کرد: با اجرای این قرارداد، تولید از میدان آزادگان از آغازی مطمئن برخوردار خواهد بود و واگذاری 25 درصد قرارداد به شرکت نیکو که متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، پایه‌های انتقال فناوری به کشور را ایجاد می‌کند، ضمن آنکه شرکت ژاپنی به آموزش و انتقال فناوری به طرف ایرانی موظف شده است.

وی با اشاره به مخالفت‌های سیاسی خارجی در امضای قرارداد این میدان در گذشته تصریح کرد: مذاکرات دو کشور برای امضای این قرارداد بارها نزدیک به قطع شدن بود و شاید اگر ایران پروتکل الحاقی را امضا نمی‌کرد ژاپنی‌ها وارد امضای این قرارداد نمی‌شدند.

 

قیمت‌های 1382.11.30

photo_2023-02-19_22-15-09

انتشار اوراق مشارکت برای جبران کسری بودجه

وزیر امور اقتصادی و دارایی از انتشار و عرضه اوراق مشارکت برای جبران کسری بودجه سال جاری خبر داد.

طهماسب مظاهری گفت: بیش از 800 میلیارد تومان از درآمدهای هزینه‌ای دولت در سال‌جاری تحقق نیافته است.

وی افزود: نامتناسب بودن درآمدها و هزینه‌های سال‌جاری که ناشی از پیش‌بینی‌های نادرست است، باعث شد تا شاهد عدم تحقق برخی از درآمدهای دولت در سال‌جاری باشیم.

به گفته وی، دولت سعی خواهد کرد با اقداماتی ازجمله انتشار و عرضه اوراق مشارکت کسری بودجه سال‌جاری را جبران کند.

جذب 14.6 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز

خبرگزاری رویتر در گزارشی ارزش سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش نفت و گاز ایران را 14.6 میلیارد دلار ارزیابی کرد.

فهرست سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش نفت و گاز ایران به شرح زیر است:

1- میدان نفتی آزادگان به ارزش 2 میلیارد دلار و تولید روزانه 300 هزار بشکه به کنسرسیوم ژاپنی واگذار شد.

2- میدان نفتی دارخوین به ارزش یک میلیارد دلار و تولید روزانه 160 هزار بشکه به شرکت انی ایتالیا واگذار شد.

3- میدان نفتی دورود به ارزش یک میلیارد دلار و تولید روزانه 205 هزار بشکه به دو شرکت توتال فرانسه و انی ایتالیا واگذار شد.

4- میدان‌های نفتی سروش و نوروز به ارزش 800 میلیون دلار و تولید روزانه 190 هزار بشکه به شل واگذار شد.

5- میدان نفتی سیری به ارزش 600 میلیون دلار و تولید روزانه 120 هزار بشکه به شرکت توتال فرانسه واگذار شد.

6- میدان نفتی بلال به ارزش 300 میلیون دلار و تولید روزانه 40 هزار بشکه به دو شرکت توتال فرانسه و انی ایتالیا واگذار شد.

7- میدان نفتی مسجد سلیمان به ارزش 80 میلیون دلار و تولید روزانه 25 هزار بشکه به شرکت شیر انرژی واگذار شد.

8- فاز یک پارس جنوبی به ارزش 770 میلیون دلار و تولید روزانه 900 میلیون مترمکعب به شرکت پتروپارس واگذار شد.

9- فاز دو و سه پارس جنوبی به ارزش دو میلیارد دلار و تولید روزانه 1800 میلیون مترمکعب به توتال فرانسه و پتروناس مالزی واگذار شد.

10- فاز چهار و پنج پارس جنوبی به ارزش 1.89 میلیارد دلار و تولید روزانه 200 میلیون مترمکعب به انی ایتالیا و پتروپارس واگذار شد.

11- فاز 6، 7 و 8 پارس‌جنوبی به ارزش 2.65 میلیارد دلار و تولید روزانه 3000 میلیون مترمکعب به استات اویل نروژ و پتروپارس واگذار شد.

12- فاز 9 و 10 پارس جنوبی به ارزش 1.6 میلیارد دلار به ال جی و او.آی.ای.سی واگذار شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید