نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 6 اسفند

شورولت ایران به بازار می‌آید

کدخبر: ۵۵۷۳۹۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
شورولت ایران به بازار می‌آید

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

بزرگترین پیش فروش بدون قرعه کشی خودرو

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

ششم اسفند 1352؛ شورولت ایران به بازار می‌آید

شورولت شش سیلندر، ساخت ایران از صبح روز شانزدهم اسفند در 9 رنگ و سه مدل به بازار عرضه می‌شود. شرکت سازنده قیمت این اتومبیل‌ها را از 53 تا 69 هزار تومان پیشنهاد کرده است؛ اما تعیین و اعلام قطعی قیمت‌ها منوط به تصمیم وزارت اقتصاد است.

اتومبیل جدید که عاقبت نام «شورولت ایران» بر آن نهاده شد، غیر از باطری لاستیک داخلی کلا مونتاژ می‌شود و قطعات پیش‌ساخته آن را از خارج به ایران وارد می‌کنند.

میزان تولید شورولت در سال اول ساخت 10 هزار دستگاه پیش‌بینی شده که در سال‌های بعد افزایش خواهد یافت. فرم و شکل شورولت ایران کاملا مشابه اوپل کمودور است که کمپانی جنرال موتورز آمریکا آن را در آلمان می‌سازد. به همین جهت تمام قطعات و لوازم شورولت ایران از آلمان وارد می شود. اتومبیل جدید تولیدی ایران در سه مدل 2500، 2800 و «رویال» تولید می‌شود. مدل 2500 این اتومبیل 135 اسب قدرت دارد، ولی قدرت دو مدل دیگر 158 اسب است. مضافا اینکه شورولت رویال به کولر هم مجهز است.

ششم اسفند 1382؛ تعرفه واردات خودرو همان 170 درصد است

وزیر بازرگانی با بیان اینکه «کاهش تعرفه واردات خودرو باید در کمیسیون ماده یک مطرح شود و به تصویب برسد» تاکید کرد: تعرفه واردات خودرو کاهش نیافته است.

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی در مورد تعرفه واردات خودرو در سال آینده افزود: منظور از حرف‌هایی که ازسوی مسوولان وزارت صنایع در مورد کاهش تعرفه واردات خودرو مطرح شده است، سود بازرگانی و عوارض گمرکی واردات قطعات CKD است که باعث کاهش قیمت تمام‌شده تولید داخلی خواهد شد، اما منظور کاهش تعرفه واردات خودروی ساخته‌شده نیست.

وی ادامه داد: هنوز پیشنهادی در مورد کاهش تعرفه واردات خودرو به کمیسیون ماده یک ارسال نشده است و کاهش تعرفه باید حتما در کمیسیون ماده یک مطرح و به تصویب برسد.

شریعتمداری گفت: با توجه به این مسائل، تعرفه 170 درصدی واردات خودرو همچنان ثابت است.

حداد عادل: رشد اقتصادی و صنعت از دستاوردهای دولت خاتمی است

غلامعلی حداد عادل یکی از منتخبان مجلس شورای اسلامی در تهران گفت: تمامی نمایندگان مجلس هفتم باید در مورد انتخاب رئیس مجلس و هیات رئیسه تصمیم بگیرند.

این عضو ائتلاف آبادگران در مورد دستاوردهای دولت آقای خاتمی گفت: دولت آقای خاتمی با موفقیت ها و مشکلاتی روبرو بوده است.

وی رشد اقتصادی و صنعت کشور را از دستاوردهای دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی دانست.

نماینده کنونی مجلس اعلام کرد: کشور در بخش اقتصاد با 6.7 درصد و در بخش صنعت با 11 درصد رشد روبرو شد.

ششم اسفند 1392؛ زمان دقیق گام دوم هدفمندی نهایی نشده است

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره زمان دقیق آغاز هدفمندی یارانه‌ها گفت: دولت در چارچوب قانون، برنامه‌های خود را اجرا می‌کند؛ اما زمان دقیق آغاز گام دوم هنوز نهایی نشده است.

شاپور محمدی افزود: زمان‌بندی اصلی دولت با توجه به چارچوب‌های قانونی تعیین می‌شود که بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز از این بحث مستثنی نیست، آمادگی اجرای این طرح وجود دارد اما باید صلاحدیدهای اقتصادی زمان دقیق آغاز طرح را نهایی کند.

وی درباره بحث‌های مطرح‌شده درباره افزایش نرخ حامل‌های انرژی گفت: قطعی نیست و تمامی این صحبت‌ها در حد گمانه‌زنی است.

Untitled

 

رشد اقتصادی 6 ماه اول سال منفی 2 درصد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور آمار جدید رشد اقتصادی در ایران را اعلام کرد و گفت: متوسط رشد اقتصادی در 6 ماه نخست امسال منفی دو درصد بوده است. به گفته محمدباقر نوبخت در هشت سال گذشته حدود 700 میلیارد دلار منابع درآمدی وجود داشته و با وجود این منابع بالای درآمد، رشد اقتصادی منفی شده است.

نوبخت اضافه کرد: در حالی که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه رشد اقتصادی به‌طور متوسط باید به 8 درصد می‌رسد در سال 90 این رشد، 3 درصد، در سال 91 منفی 5.8 و در 6 ماه اول امسال منفی 2 درصد بوده است.

رشد منفی اقتصاد را نباید تماما به پای تحریم گذاشت هرچند تاثیر تحریم را نمی‌خواهم انکار کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید