نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 7 اسفند

مسائل مالی بین ایران و آلمان حل شد

کدخبر: ۵۵۷۶۷۶
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مسائل مالی بین ایران و آلمان حل شد

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم اسفند 1352؛ سکه پهلوی در یک هفته 55 تومان گران شد

طلای شمش امروز هر مثقال 20 ریال ترقی کرد و هر مثقال 1570 ریال شد.

در نرخ مسکوکات طلا تغییری پیش نیامد و نرخ فروش پهلوی در بانک ملی 300 تومان، بازار آزاد 305 تومان، نیم پهلوی در بانک ملی و بازار آزاد 160 تومان و ربع پهلوی در بانک ملی و بازار آزاد 80 تومان بود.

ظرف یک هفته اخیر قیمت پهلوی طلا در بانک ملی از 245 تومان به 300 تومان افزایش یافت و در بازار آزاد نیز در همین مدت 55 تومان هر پهلوی طلا گران شد.

قیمت رسمی طلا 4 برابر افزایش یافت

ترقی وقفه ناپذیر ارزش طلا دیروز هم ادامه یافت و با 7 دلار افزایش جدیدی که در مظنه آن حاصل شد، قیمت هر اونس طلا در لندن به اوج بی‌سابقه 170 دلار رسید.

در بازار طلای پاریس که اهمیتی کمتر از بازار لندن دارد، دیروز قیمت طلا به اونسی 178.64 دلار نیز رسید.

در زوریخ دلالان طلا اظهارنظر کردند که یکی از مهم‌ترین عوامل ترقی قابل‌ملاحظه قیمت طلا این است که آفریقای جنوبی و اتحاد شوروی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جهانی طلا تنها مقادیر ناچیزی از طلای خود را برای فروش به بازارهای جهان عرضه می‌کنند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس از لندن گزارش‌هایی که از زوریخ به لندن رسیده، حاکی است که برای مقابله با افزایش قیمت نفت بعضی از کشورهای بازار مشترک ممکن است قیمت رسمی ذخایر طلای خود را به سطحی کاملا بالاتر از قیمت جاری طلا در بازار آزاد افزایش دهند.

این کار در صورتی که عملی شود، درواقع پشتوانه پول‌های ممالک بازار مشترک تا چنان سطحی افزایش خواهد داد که تبدیل به وسیله‌ای خواهد شد تا مابه‌التفاوت ناشی از گرانی قابل ملاحظه‌ نفت وارداتی کشورهای بازار مشترک جبران شود.

هفتم اسفند 1362؛ برای مبارزه با گرانفروشی باید کار را از محتکرین بزرگ شروع کرد

رئیس دیوان عالی کشور در زمینه مبارزه با گرانفروشان و محتکرین گفت: آنچه در این باره ضرورت دارد این است که کارها از بالا شروع شود؛ یعنی با محتکرین بزرگ و کسانی که برای درآمد خود نیازهای مردم را به بازی می‌گیرند و در زمان جنگ که حساس‌ترین مقطع تاریخ ماست مردم و مستضعفین را چپاول می‌کنند، باید قاطعانه برخورد شود.

هفتم اسفند 1372؛ مسائل مالی بین ایران و آلمان حل شد

هیات‌های عالیرتبه اقتصادی ایران و آلمان در پی مذاکرات حل و فصل مسائل مالی دو کشور به توافق نهایی دست یافتند.

مهندس حسین موسویان، سفیر جمهوری اسلامی در آلمان ضمن تایید موفقیت مذاکرات حل و فصل مسائل مالی ایران و آلمان اظهار کرد: خوشبختانه توافق‌های اصولی هیات‌های دو کشور برای بازپرداخت بدهی‌های معوقه ایران به آلمان نهایی و قطعی شد.

وی افزود: براساس این توافق بانک‌های تجاری آلمان تمامی اعتبارات لازم جهت بازپرداخت بدهی‌های معوقه ایران را به آلمان در اختیار یکی از بانک‌های تجاری ایران و با ضمانت بانک مرکزی کشورمان قرار خواهند داد.

بنابراین گزارش قرار است که به زودی مذاکرات در مورد تنظیم قراردادهای لازم بانکی، بین اتحادیه بانک‌های آلمان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز شود.

موسویان در پاسخ به این سوال که توافق حاصله چه اثری در اقتصاد خارجی کشورمان دارد؟ اظهار کرد: متاسفانه در طول یک سال گذشته به خاطر عدم پرداخت‌های به موقع که البته حجم قابل‌توجهی نیز نداشتند، روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشورهای عمده طرف تجاری ما با مشکلاتی روبرو شد که این روند می توانست ضربه‌ای به وجهه و یا موفقیت برنامه بازسازی دوم اقتصادی ایران بزند.

موسویان افزود: درواقع توافق صورت گرفته بین ایران و آلمان این مانع را از سر راه برخواهد داشت و اطمینان دارم که به دنبال این توافق ژاپن و سایر کشورهای اروپایی نیز اقدام به توافقات دوجانبه‌ای در مورد بدهی‌های ایران خواهند کرد.

هفتم اسفند 1382؛ قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده تعیین شد

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی هیات وزیران می‌تواند در سال آینده قیمت برق مصرفی و فرآورده های اصلی نفتی و گاز طبیعی را تا 10 درصد افزایش دهند.

نمایندگان مجلس، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مکلف کردند در جهت اجرای ماده 71 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال 83 مبلغ 1500 میلیارد ریال به حساب درآمد عمومی کشور واریز کند.

با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم

معاون وزیر بازرگانی در امور بین الملل گفت: برای پیوستن به WTO هیچ گونه مذاکراتی با آمریکا انجام نمی‌دهیم.

عبدالحسین وهاجی افزود: به علت محدودیت‌هایی که در روابط آمریکا داریم تا به حال هیچ‌گونه رایزنی با آن کشور انجام نداده‌ایم و سیاست ایران هم مذاکره با آمریکا نیست.

وی افزود: برای پیوستن به WTO هیچ‌گونه مذاکراتی با آمریکا انجام نداده ولی در راستای هدف پیوستن به سازمان تجارت جهانی نظرات متقابل را با کشورهای عضو رد و بدل کرده و مشکل دیگری با سایر اعضای این سازمان نداریم.

وی تصریح کرد: در سابق تاریخ گات و WTO چنین چیزی وجود ندارد که درخواست کشوری برای شانزدهمین بار کمتر رد شده باشد، بنابراین رد درخواست ایران بیانگر این است که قضیه جنبه سیاسی دارد.

هفتم اسفند 1392؛ تغییر نرخ سود بانکی تصویب نشده است

در حاشیه نشست شورای گفت و گو اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر افزایش نرخ سود بانکی اعلام کرد: گزارش نرخ سود بانک‌ها در شورای پول و اعتبار مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کمیجانی درباره دلایل افزایش نرخ سود ازسوی بعضی از بانک‌ها به 26 درصد اظهار کرد: در حال بررسی این موضوع هستیم؛ چراکه ماموریت بانک مرکزی تعیین نرخ سود بانکی است و به موقع گزارش‌های لازم را به شورای پول و اعتبار ارائه خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: فعلا گزارشی در زمینه افزایش نرخ سود بانک‌ها به 26 درصد دریافت نکرده‌ایم.

 

ورود غول دارویی آمریکا به ایران

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از ورود یک شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی به صنعت دارو ایران خبر داد و گفت: قرارداد تولید تحت لیسانس شرکت بزرگ داروسازی «ام اس‌دی» آمریکا در ایران امضا شده است.

ناصر ریاحی با اشاره به اینکه شرایط امیدوارکننده‌ای برای بازار داروسازی کشور به وجود آمده است، گفت: ایران کشور مستعدی برای سرمایه‌گذاری بوده و این استعداد به‌ویژه در حوزه داروسازی سبت به سایر صنایع بیشتر است.

وی با اشاره به تمایل یک شرکت آلمانی برای خرید سهام شرکت سرم سازی شیراز و مشارکت در تولید این کارخانه عنوان کرد: شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی «ام‌اس‌دی» که جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان محسوب می‌شود برای تولید تحت لیسانس در ایران ابراز تمایل کرده و قرارداد مربوط به آن نیز منعقد شده است.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ داروسازی «نوارتیس» و «مرک» نیز که جزو غول‌های دارویی جهان هستند تولید خود را در ایران آغاز کرده یا قرارداد تولید خود را امضا کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید