نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 اسفند

گرانفروشان شیرینی و میوه شب عید تبعید می‌شوند

کدخبر: ۵۵۷۸۹۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
گرانفروشان شیرینی و میوه شب عید تبعید می‌شوند

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم اسفند 1352؛ اختلاف‌نظر نفتی تهران و واشنگتن

شاهنشاه در مصاحبه 60 دقیقه‌ای تلویزیون آمریکایی سی‌بی‌اس با مایکل والاس که پریشب از شبکه سراسری این تلویزیون پخش شد، فرموده بودند معلوم نیست که چرا آمریکا پیرامون منع صادرات نفت این همه سروصدا به راه انداخته است. مسلما واردات نفت آمریکا در حال حاضر کمتر از گذشته نیست.

نماینده سی‌بی اس از شاهنشاه سوال کرد، پس دلیل کمبود بنزین در آمریکا چیست و آیا نوعی حیله‌گری در کار است؟ شاهنشاه پاسخ فرمودند، این طور که معلوم است کشتی‌های نفت کش جهت خود را دو یا سه بار تغییر می‌دهند و نفت که به مقصد معینی فروخته می‌شود به نقطه دیگری حمل می‌گردد.

شاهنشاه اظهار عقیده فرمودند که مطمئنا جریاناتی در کار است. از معظم له سوال شد چه منابعی در این کار منفعت می‌برند و شاهنشاه به سادگی پاسخ فرمودند: «شرکت های نفتی»

شاهنشاه در این مصاحبه اظهار اطمینان کردند که شرکت‌های عمده نفت در نتیجه بحران انرژی ثروتمندتر شده‌اند و کمبود بنزین یک دسیسه ساخته و پرداخته کمپانی‌های نفتی است که طی آن بتوانند منافع خود را افزایش دهند.

ویزیت پزشکان و نرخ درمان تعیین می‌شود

به دستور نخست‌وزیری سازمان نظام پزشکی تا 10 روز دیگر باید نرخ جدید خدمات درمانی و ویزیت پزشکان را اعلام کند. به دنبال این دستور صبح امروز یک شورای عالی در نظام پزشکی کار خود را آغاز کرد تا در حداقل زمان نرخ جدید را تعیین و اعلام دارد.

شورای عالی بررسی قیمت در جلسه دیروز خود به مرکز بررسی قیمت‌ها دستور داد تا به وزارت بهداری و نظام پزشکی اطلاع داده شود که تا تعیین نرخ قطعی امور درمانی همان نرخی که در حال حاضر برای خدمات بیمه کارمندان دولت تعیین شده ملاک قرار داده شود.

در حال حاضر 2 هزار نفر از پزشکان متخصص و عمومی و پاراکلینیک با سازمان تامین درمان وزارت بهداری قرارداد بسته‌اند که بیمه شدگان را طبق نرخ تعرفه سازمان درمان کنند.

تعرفه مزبور ویزیت متخصصان را 20 تومان و ویزیت پزشک عمومی را 75 ریال تعیین نموده است.

نرخ سایر خدمات درمانی از قبیل اعمال جراحی نیز در تعرفه سازمان تعیین  شده که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است.

الکترو کاردیوگرافی 50 تومان، عکسبرداری از قفسه سینه (قلب و بینی) 25 تومان، عکسبرداری ساده از کلیه‌ها 250 تومان، آزمایش اوره 12 تومان، آزمایش حاملگی 18 تومان، کشیدن دندان 20 تومان، زایمان طبیعی 500 تا 800 تومان، زایمان از طریق سزارین 750 تا 12000 تومان، جراحی آپاندیس 800 تومان، عمل لوزه 640 تومان.

بزرگ‌ترین نرخ مربوط می‌شود به عمل مغز که 3200 تومان تعیین شد.

هشتم اسفند 1362؛ گرانفروشان شیرینی و میوه شب عید تبعید می شوند

در جلسه ای که دیروز در نخست وزیری تشکیل شد، تصمیم گرفته شد نرخ سازمان حمایت از مصرف‌کننده در شب عید کاملا رعایت شود.

حجت‌الاسلام عزیزیان، حاکم شرع دادسرای انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی تهران گفت: کسانی که در ایام نوروز در امر توزیع میوه و شیرینی اخلال کنند، به اشد مجازات محکوم خواهند شد.

وی افزود: اگر افرادی در میدان های تهران نخواهند میوه را با نرخ تعیین‌شده بفروشند به انها هیچ ترحمی نخواهد شد و به‌طور قاطع با آنها برخورد خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام عزیزیان اضافه کرد: به گرانفروشان و محتکران که میوه شب عید را گران بفروشند و یا احتکار کنند، شدیدا اخطار می‌کنم که از این پس در دادگاه های ویژه امور صنفی از جریمه مالی خبری نیست و گرانفروشان و محتکران به تبعید و زندان های طولانی محکوم خواهند شد.

هشتم اسفند 1372؛ اعلام نحوه واردات بدون انتقال ارز خودرو سبک

نحوه واردات بدون انتقال ارز خودرو (سواری و وانت) به کشور اعلام شد.

براساس بخشنامه اداره‌کل مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی به گمرک کشور، ورود و ترخیص خودرو سبک با رعایت ضوابط و شیرایط ذیل و با رعایت قانون خودرو و آیین‌نامه اجرایی آن و ضوابط وزارت صنایع سنگین به صورت بدون انتقال ارز و بدون ثبت سفارش در بانک مرکزی و وزارت بازرگانی توسط ایرانیان شاغل در خارج، فارغ‌التحصیلان ایرانی دانشگاه های خارج از کشور و ماموران دستگاه‌های دولتی در خارج از کشور آزاد است.

براساس این بخشنامه، ایرانیان شاغل در خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی و گواهی اشتغال به کار معتبر حداقل به مدت 2 سال از نمایندگی‌های وزارت کار و امور اجتماعی در کشور مقیم باشند، می‌توانند هر دو سال یک بار نسبت به ورود و ترخیص یک دستگاه خودرو سبک اقدام کنند.

هشتم اسفند 1392؛ توافق ایران و عراق برای اجرای قرارداد الجزایر

توافق بر سر اجرای قرارداد الجزایر، مهم‌ترین نتیجه رایزنی‌های محمدجواد ظریف و هوشیار زیباری، وزرای خارجه ایران و عراق بود.

ظریف گفت: ایران درباره اجرای موافقت‌نامه 1975 در زمینه اروند‌روند با عراق به تفاهم رسیده است و به زودی این توافق‌نامه پس از طی مراحل قانونی در عراق به امضای دو وزیر خواهد رسید.

روحانی: به دلیل تحریم برای هر کانتینر 700 دلار اضافه پرداخت می کردیم

روحانی همزمان با دومین روز از سفر استانی خود به هرمزگان به بندر جاسک رفت و از ایرانیان داخل و خارج کشور خواست تا در این بندر سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: ما به خاطر تحریم‌های ظالمانه برای هر کانتینر 700 دلار اضافه پرداخت می‌کردیم، اما امروز می‌بینیم که در همین فاز «2» کشتی های خارجی دارند پهلو می‌گیرند.

روحانی ادامه داد: دولت یازدهم تورم 42 درصد را به 33 درصد رسانده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید