نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 10 اسفند

تصمیمات جدید دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز

کدخبر: ۵۵۸۳۸۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
تصمیمات جدید دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

کلام آخر خودروسازی بزرگ: ارزان نمی کنیم!

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

خبر بد برای خریداران خودروهای ایران خودرو

10 اسفند 1372؛ مبادلات تجاری ایران با کشورهای آسیای میانه تهاتری انجام می‌شود

مهندس علینقی خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با آقای «سرگئی ترتیاکف» سفیر روسیه در تهران دیدار کرد.

سفیر روسیه در این دیدار گفت: بین سطح روابط تجاری و اقتصادی موجود با سطح مطلوب و موردنظر دو کشور ایران و جمهوری فدراتیو روسیه فاصله زیادی وجود دارد و علل این امر را بحران اقتصادی روسیه و همچنین بحران ناشی از  وضع بازار نفت و وضع مالی و انرژی در ایران دانست.

مهندس خاموشی در این دیدار گفت: ما به طور جدی در حال بررسی برقراری مجدد سیستم تهاتر با کلیه جمهوری‌های شوروی سابق هستیم؛ زیرا برای برقراری مبادلات بین دو کشور که با مشکلات ارز نقدی مواجهند سیستم تهاتر سیستمی رهگشا برای بالا بردن سطح مبادلات است.   

وی در ادامه از سفیر روسیه خواست تا اطلاعات مربوط به سیستم تهاتر که قبل از فروپاشی شوروی سابق خدمات آن توسط سیستم بانکی روسیه انجام می‌شده است و جمهوری فدراتیو روسیه با آن سیستم آشنایی کامل دارد را برای دستور کار کمیته مشترک در اختیار قرار دهند.

تصمیمات جدید دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز

علیرغم ثابت نگه داشتن نرخ رسمی خرید و فروش ارز طی چند ماه گذشته به وسیله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ارزش برابری ارزها در مقابل ریال طی چند روز گذشته در بازار آزاد همچنان سیر صعودی دارد.

آقای مزینی، معاون ارزی بانک مرکزی علت عمده نوسانات ارزی چند روز اخیر را تقاضای مصنوعی و هجوم سفته‌بازان به بازار ذکر کرد و افزود: دولت نسبت به این تحولات بی‌تفاوت نخواهد ماند و بانک مرکزی تصمیم دارد به‌گونه ای در بازار مداخله کند.

وی همچنین گفت: ظرف دو روز آینده، تصمیمات دولت در این زمینه اعلام خواهد شد.

10 اسفند 1382؛ بالاترین قیمت نفت پس از بحران عراق

اقتصاد ایران آنچنان آنچنان به قیمت نفت گره خورده است که افزایش هر یک دلار در قیمت‌های آن بر درآمدهای نفتی دولت 700 میلیون دلار خواهد افزود.

وابستگی شدید واردات و رشد اقتصادی کشور به شدت متاثر از تحولات بین‌المللی شود.

تصمیم جدی اوپک برای کاهش سقف تولید، کاهش عرضه بنزین در آمریکا و عزم عربستان برای آزمون بازار در قیمت‌های جدید به دگرگونی جدیدی در بازار انجامیده است.

به گزارش رویترز، بهای نفت خام پایه بورس نیویورک برای تحویل در ماه آوریل با 96 سنت افزایش به 36.16 دلار در هر بشکه رسید. این قیمت بالاترین بهای نفت از 20 ژانویه (30 دی) به بعد است.

بر پایه همین گزارش، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در بازار بورس لندن نیز با 96 سنت افزایش، بشکه ای 32.23 دلار در بازار معامله شد. این قیمت در بازار بورس لندن،  بالاترین قیمت از زمان آغاز جنگ آمریکا علیه عراق است.

بر پایه این گزارش، وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در اجلاس 21 بهمن خود در الجزیره تصمیم گرفتند که به‌منظور جلوگیری از کاهش بهای نفت به علت کاهش تقاضای فصلی در سه ماه دوم سال، سقف تولید رسمی این سازمان را بدون احتساب عراق، از ماه آوریل (فروردین‌ماه) به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند. تصمیم اخیر اوپک منجر به افزایش 2.5 دلاری بهای نفت شد.

اوپک همچنین اعلام کرد که 1.5 میلیون بشکه مازاد نفتی را که بیش از سهمیه مصوب این سازمان (24.5 میلیون بشکه در روز) در حال حاضر تولید می شود.

براساس این گزارش، هدف اوپک از اتخاذ این تصمیم، حفظ بهای نفت در محدوده 22 تا 28 دلار در هر بشکه، به‌ویژه در زمان کاهش تقاضای فصلی در سه ماه دوم سال است.

بنزین جیره‌بندی می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه بودجه سال 1383 کل کشور، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی را مکلف کردند برای کنترل عرضه بنزین و گازوئیل از اول مهر 1383 تحویل سوخت به خودروها در جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی را از طریق کارت هوشمند انجام دهد.

گفتنی است براساس طرح استفاده از کارت هوشمند که پیش از این به تصویب کمیسیون انرژی رسیده بود هر خودروی سواری شخصی حق استفاده از 80 لیتر بنزین با قیمت مصوب (معمول) را در هر ماه خواهد داشت و مصرف بیش از 80 لیتر مستلزم پرداخت قیمت بین المللی برای هر لیتر بنزین خواهد بود.

10 اسفند 1392؛ اوکراین در کما

پارلمان اوکراین در جلسه‌ای که عصر پنج‌شنبه برگزار کرد، «آرسنی یاتسنیوک» را به نخست‌وزیری اوکراین برگزید. وی در سخنانی از فساد گسترده در دولت قبلی سخن گفت. ازسوی دیگر، حاکمان جدید اوکراین به اتحادیه اروپا گفتند که اقتصاد شکست خورده این کشور به تزریق فوری چهار میلیارد دلاری نیازمند است.

به گزارش رویترز، با گذشت یک هفته از سرنگونی ویکتور یانکوویچ رئیس‌جمهوری اوکراین، وزارت اقتصاد و دارایی جدید اوکراین اعلام کرد که این کشور به 35 میلیارد دلار برای امسال و سال بعد نیازمند است اما تا یکی دو هفته آینده نیاز فوری به چهار میلیارد دلار دارد.

الکساندر شلپاک، وزیر جدید اقتصاد اوکراین ابراز امیدواری کرد که صندوق بین‌المللی پول نیز بر روی بسته کمکی 15 میلیارد دلاری کار کند. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده است که طی روزهای آینده هیاتی را به کی‌یف اعزام خواهد کرد.

همچنین اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی بسته‌های حمایتی کوتاه و بلندمدت جهت کمک به برقراری ثبات در کی‌یف است. اوکراین به دلیل بازپرداخت بدهی‌های سنگین، نابسامانی‌های ارزی و هزینه‌های بالای انرژی در آستانه ورشکستگی است. همچنین اتحادیه اروپا کنفرانس وام‌دهندگان را در ماه‌های آتی برنامه‌ریزی خواهد کرد.

اخبار فساد 9 هزار میلیاردی

حسن روحانی پس از پایان سفر سه روزه خود به هرمزگان گفت: دیدیم که چطور یک گروه با عنوان دور زدن تحریم‌ها چگونه منافع ملی را دور زدند و پول ملت را برداشتند و ما امیدواریم که با همکاری تمام دستگاه‌ها این پول به بیت‌المال برگردانده شود.

روحانی با بیان اینکه عده‌ای در کشور سختی می‌کشند و دچار مشکل هستند و عده‌ای با حیله پول بیت‌المال را برداشتند، یادآور شد: زمانی که بحث فساد 3 هزار میلیارد تومانی مطرح بود، دهان‌ها از این میزان باز بود و اکنون 9 هزار میلیارد تومان است.

آغاز شناسایی ویژه‌خواران بانکی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه‌ بانکی ضمن تاکید بر آسیب‌شناسی دقیق و شناخت زمینه‌ها و علل وقوع فساد و تخلف در حوزه پولی و بانکی کشور، خواستار ارائه گزارش این موارد به بانک مرکزی شد.

تقریبا دو ماه پیش، در چهارم دی‌ماه بود که رئیس‌جمهور، معاون اول خود را مامور کرد تا اقدامات لازم را برای شناسایی و مجازات کسانی که با «تبانی و سوء‌استفاده از امتیازات خاص، زمینه ویژه‌خواران و درآمدهای غیرموجه را فراهم کرده‌اند.» در اولویت قرار دهد و گزارش «موارد سوء‌استفاده از شرایط تحریم را برای حراست از حقوق مردم و بیت‌المال» را ظرف «یک ماه» به رئیس‌جمهور ارائه دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید