نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15 اسفند

واریز 450 میلیون دلار از پول نفت صادراتی ایران

کدخبر: ۵۵۹۲۷۳
اقتصادنیوز:اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
واریز 450 میلیون دلار از پول نفت صادراتی ایران

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 اسفند 1352؛ تحریم صدور نفت اعراب به آمریکا

هنری کیسینجر، وزیر خارجه آمریکا که پریشب در پایان چهارمین ماموریتش در خاورمیانه به واشنگتن بازگشت، دیشب با نیکسون، رئیس‌جمهوری آمریکا ملاقات کرد.

همزمان با بازگشت کیسینجر به واشنگتن در محافل صلاحیت‌دار این شهر گفته شد که اعراب در آینده‌ای نه‌چندان دور احتمالا تا یکشنبه آینده به تحریم نفتی آمریکا به‌طور کامل پایان خواهد داد.

منابع آمریکایی پیش‌بینی می‌کنند که بعد از پایان یافتن تحریم صدور نفت به آمریکا از طرف اعراب، عرضه نفت به بازارهای جهان بار دیگر به سطح پیش از جنگ اکتبر 1973 خاورمیانه بازخواهد گشت و قیمت آن از بشکه‌ای 11.65 دلار به بشکه‌ای حدود 7 دلار تنزل خواهد کرد.

جرالد فورد، معاون رئیس‌جهوری آمریکا اظهار کرد که اعراب ظرف یک ماه آینده به تحریم نفتی آمریکا پایان خواهد داد.

فورد در مصاحبه‌ای با روزنامه شیکاگو تریبون گفت که مبنای این پیش‌بینی احساس شخصی اوست و اطلاعات خاصی در این زمینه ندارد.

گاز ایران به اروپا می رود

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران برای مذاکره پیرامون خط لوله بزرگ گازرسانی ایران به اروپا به بروکسل رفت.

ایران برای صدور گاز خشک خود به اروپا دو طرح مهم در دست دارد؛ یکی احداث خط دوم سراسری که از جنوب به آستارا به موازات خط فعلی لوله گاز کشیده می‌شود. از این لوله سالانه مقداری گاز به شوروی تحویل خواهد شد، در مقابل شوروی معادل یا نزدیک به همین مقدار گاز از خط لوله غربی کشور خود به آلمان باختری به حساب ایران تحویل خواهد داد.

خط دیگر که مصدقی، مدیرعامل گاز شرکت گاز برای مذاکره پیرامون آن به بروکسل سفر کرده، خط لوله عظیمی است که گاز خشک ایران را از جنوب ایران از راه ترکیه به اروپا می‌رود. برای احداث این خط - احتمالا در جنب آن خط لوله بزرگ نفتی هم احداث شود – هم‌اکنون چندین کشور بزرگ اظهار علاقه کرده‌اند.

کمپانی «انی» ایتالیایی در تلاش جمع‌آوری سرمایه و سرمایه‌گذار و شرکت و خریدار برای این خط لوله می‌باشد.

خط لوله گاز ایران قادر است به چندین کشور بزرگ صنعتی اروپا گاز برساند. با توجه به اینکه در ده سال آینده گاز نقش موثرتر از نفت را پیدا می‌کند و همچنین قیمتی چند برابر قیمت فعلی خود و تقریبا بهای معادل نفت یا بیشتر از آن را به دست می‌آورد، ضرورت و عظمت و فوریت طرح فوق را چه برای ایران و چه برای دیگر کشورهای اروپایی روشن می‌سازد.

15 اسفند 1362؛ طرح جدید توزیع منسوجات

کل مصرف منسوجات سالیانه کشور 900 میلیون متر است که 500 میلیون آن توسط 60 کارخانه عمده تولیدکننده کشور و 100 الی 200 میلیون نیز توسط دستبافان تولید و بقیه نیز از خارج وارد می‌شود.

در سطح تهران 100 واحد فروشگاه پیراهن مردانه محصول خود را به قیمت رسمی 107 تا 150 تومان به بازار عرضه می‌کنند. با تشکیل ستادهای توزیع جهیزیه حدود 60 درصد زمینه ایجاد بازار سیاه لوازم خانگی از بین رفته است.

اسلامی‌نسب، معاون تامین مایحتاج عمومی وزارت بازرگانی در زمینه چگنگی توزیع منسوجات، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی توضیحاتی داد.

وی درباره تولیدکنندگانی که مواد اولیه واحد تولیدی آنها را وزارت بازرگانی تامین می‌کند، گفت: این واحدها موظفند تولیدات خود را با قیمت تعیین‌کننده رسمی بفروشند.

درباره آثار و نتایج این طرح اسلامی نسب گفت: امروز در سطح تهران حدود 100 واحد فروشگاه پیرمون مردانه محصول خود را به قیمت رسمی 107 تا 105 تومان به بازار عرضه می‌کنند که افزایش تا حدود 700 واحد برای این فروشگاه‌ها پیش‌بینی شده است که با گسترش آنها قیمت‌ها به مقدار زیادی شکسته خواهد شد.

15 اسفند 1372؛ تصمیمات جدید دولت برای کنترل تقاضا در بازار آزاد ارز

محمدحسین عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دلایل عمده افزایش نرخ ارز در بازار آزاد را اعلام کرد.

وی دلیل عمده نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد را تقاضا برای ارز نام برد و گفت: در خلال مدت اخیر ازسوی گروه‌هایی تقاضا برای ارز در بازار افزایش چشمگیری یافته و باعث بالا رفتن نرخ آن شده است.

دکتر عادلی عمده‌ترین این گروه‌ها را واردکنندگان و بازرگانان کالا نام برد و گفت: این گروه به بازار ارز فشار وارد آورده‌اند و بر اثر این تقاضا، ارزش برابری ارزها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی نیز که عمدتا دولتی هستند تقاضای سنگینی را به بازار ارز وارد آورده‌اند و باعث افزایش نرخ آن شده‌اند که این افزایش به وسیله دلالان و سفته بازان نیز دامن زده شده است.

عامل دیگری که در افزایش ارزش ارز خیلی موثر بوده، افزایش قیمت محصولات برخی از کارخانه‌های دولتی است در صورتیکه این گروه عمدتا از ارز شناور باک به نرخ 1750 ریال استفاده می‌کنند.

وی در تشریح این موضوع گفت: این کارخانه‌ها به قدری قیمت کالاهای خود را افزایش داده‌اند که برای واردکنندگان کالا، دلارهای بالاتر از 2000 ریال نیز صرف دارد.

وی گفت: عامل دیگر افزایش نرخ ارزها، عوامل روانی است که نباید از آن غافل بود. شیوه انعکاس اخبار مطبوعات به نحوی است که گاهی نحوه خبر آنها نه‌تنها باعث آرام کردن جو اقتصادی نمی‌شود، بلکه بازار شایعات را به شدت داغ می‌کند.

وی تاکید کرد: تمامی عوامل باید در جهت حفظ و ثبات پول کشور همکاری کنند. با عرضه ارز توسط بانک، نمی‌توان توقع داشت که تمام عوامل در بخش‌های بازرگانی، صنعتی و مالی را به  سمت صحیحی هدایت کرد.

دکتر عادلی گفت: در پی تحولات اخیر در بازار ارز، بررسی‌های مختلف انجام گرفت و پس از تبادل‌نظر در شورای اقتصاد و هدایت دولت، پیشنهادهای بررسی‌شده در کمیته بند 3 مورد بررسی قرار گرفت و نظر به انجام صرفه‌جوی‌های لازم در هزینه‌های ارزی سال‌جاری و با عنایت به کاهش فشار تعهدات ارزی کشور، درنتیجه مذاکرات مالی جاری با طرف‌های تجاری و نیز با توجه به کاهش مصارف ارزی سال آتی در اثر سرمایه‌گذاری‌ها و خودکفایی حاصله در برخی از بخش‌های اقتصادی، کمیته بند 3 تبصره 29 به ریاست رئیس‌جمهوری تصمیمات زیر را به‌منظور کاهش تقاضای ارز موجود در بازار آزاد ارز و پاسخگویی به آنها از طریق سیستم بانکی اتخاذ کرد.

همچنین بانک مرکزی در مواقع لزوم به نحو مقتضی نسبت به دخالت در بازار ارز مبادرت خواهد کرد.

وزارت بازرگانی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان موظفند طبق مقررات در مورد تنظیم قیمت‌ها اقدام لازم به‌عمل آورند. ضمنا سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت به هیچ وجه مجاز به تامین ارز موردنیاز خود از بازار آزاد نیستند.

وی گفت: بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ ارز در بازار فاقد توجیه است و بانک مرکزی تصمیم گرفته است نرخ ارز شناور را افزایش ندهد و معتقد است که در صورت همکاری سایر عواملی که قبلا نام برده شد، این نرخ حتی می‌تواند کاهش یابد.

15 اسفند 1392؛ واریز 450 میلیون دلار از پول نفت صادراتی ایران

در حالیکه محور اصلی بسیاری از پرسش‌های خبرنگاران از رئیس‌کل بانک مرکزی حول توافقنامه ژنو و پرداخت قسط دوم دارایی‌های آزاد شده ایران بود، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه دیپلماتیک از واریز 450 میلیون دلار به حساب بانک مرکزی خبر داد.

بر این اساس، دیروز 450 میلیون دلار از پول نفت صادراتی ایران از سوی ژاپن به یک حساب بانک مرکزی ایران واریز شده است.

ولی‌ا... سیف در نشست خبری دیروز سخنگوی دولت با اشاره به راهکارها و تسهیلاتی که پس از توافق ژنو برای انتقال پول و ارز میان ایران و دیگر کشورها ایجاد شده، تصریح کرد: برای پرداخت اقساط ایران از محل دارایی‌های آزادشده پس از توافق ژنو، پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و اخیرا در جلسه‌ای که با کارشناسان مالی 1+5 داشته‌ام برای تسهیل مکانیزم پرداخت پول‌ها بحث شده است که در این رابطه یک بانک سوئیسی به عنوان طرف حساب ایران برای واریز پول‌ها اضافه شده و سه بانک ژاپنی نیز برای این مساله اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی به تشریح دیپلماسی اقتصادی صورت گرفته بانک مرکزی پرداخت و گفت: با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته و پیش‌بینی دامنه حضور بانک‌ها در ایران پس از کاهش تحریم‌های بانکی کشورهای همسایه نیز می‌تواند برخی از این مبادلات بانکی را انجام دهد. بنده اخیرا سفری به سوئیس داشته‌ام که در این سفر مذاکراتی با رئیس‌کل بانک مرکزی سوئیس انجام دادم که ضمن مذاکره برای خرید طلا، قرار شد حسابی به نام بانک مرکزی ایران در این بانک ایجاد شود.

سیف همچنین از نحوه هزیه‌کرد دارایی‌های آزادشده ایران خبر داد و گفت: این 4.2 میلیارد دلار برای ورود کالاهای بشردوستانه و طلا در نظر گرفته شده و اصولا بخش کمی از منابع بانک مرکزی به‌صورت اسکناس وارد کشور می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: یک بخش دیگر از این درآمدها صرف خرید کالاهای تحریمی همچون قطعات خودرو خواهد شد و درصدی از این منابع را نیز در هر هزینه‌ای که بخواهیم می‌توانیم استفاده کنیم.

بحران اوکراین، نگرانی تازه خودروسازان

خودروسازان اروپایی و آمریکایی در حالی در نمایشگاه سالانه خودرو در شهر ژنو گردهم آمده‌اند که به شدت نگران بحران سیاسی بین اوکراین و روسیه و همچنین روند کند فروش در کشورهای اروپا شرقی هستند. این بدان معنی است که احتمالا این خودروسازان سرمایه‌های بیشتری را روانه بازارهای پررونق‌تری چون چین و آمریکای شمالی خواهند کرد. خودروسازان بزرگ دنیا میلیون‌ها یورو و دلار را صرف ساخت کارخانه‌های تازه و استخدام هزاران نیروی کار در این منطقه کرده‌اند و حالا می‌گویند ادامه این سرمایه‌گذاری‌ها منوط به بازگشت آرامش و ثبات به این کشورها است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید