نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۱۹ اسفند

مرسدس بنز و فولکس در ایران مونتاژ می‌شود

کدخبر: ۵۶۰۱۱۵
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مرسدس بنز و فولکس در ایران مونتاژ می‌شود

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

19 اسفند 1352؛ مرسدس بنز و فولکس در ایران مونتاژ می‌شود

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر بعد از ظهر امروز به سفر رسمی چهار روزه و موفقیت‌آمیز خود به آلمان غربی پایان می‌دهد و با دستی پر از پیشنهدهای تازه از طرف حکومتبن و صنایع مهم آلمانی در زمینه همکاری با ایران، این کشور را ترک می‌گوید. در دیدار از کارخانه مرسدس بنز در اشتوتگارت هویدا در جریان پیشرفت مطالعاتی که در زمینه امکان احداث یک کارخانه مونتاژ مرسدس بنز در ایران صورت می‌گیرد، قرار گرفت. گفته می‌شود که ظرفیت تولیدی سالانه کارخانه صد هزار اتومبیل خواهد بود.

در خارج از آلمان تنها در آفریقای جنوبی اتومبیل‌های مرسدس بنز تولید می‌گردد. شواهد امر حکایت از آن دارد که مرسدس بنز و همچنین کمپانی فولکس واگن پیشنهد ایران را در زمینه احداث کارخانه در ایران خواهد پذیرفت.

تولید سالانه فولکس واگن در ایران احتمالا به رقمی بیش از 200 هزار بالغ خواهد شد.

19 اسفند 1372؛ بورس تهران پررونق‌ترین هفته خود را از زمان تاسیس تجربه کرد

تالار بورس اوراق بهادار تهران در سومین هفته اسفندماه 1372 (14 تا 18 اسفندماه) پررونق‌ترین هفته دادوستد خود را که در تاریخ تاسیس این بورس سابقه نداشته است، پشت‌سر گذاشت.

حجم دادوستد سهام در پنج روز این هفته، تعداد 11 میلیون و 183 هزار و 914 سهم به ارزش 73 میلیارد و 432 میلیون و 587 هزار ریال بود که اسناد تغییر مالکیت آنها در 1081 نوبت دادوستد برای 1069 نفر از متقاضیان خریداری شد.

سهامی که در این هفته افزایش قیمت داشتند، عبارتند از: سپنتا، نفت پارس، ساسان، پارس‌مینو، البرز، مخمل و ابریشم کاشان، شیشه قزوین، گچ تهران، چینی ایران، کارتن پارس، لنت ترمز، سیمان شرق، سیمان شمال، سیمان کرمان، سیمان فارس و خوزستان، کیمیدارو، رازک و پارس سرام.

19 اسفند 1382؛سهم 15 درصدی اقتصاد زیرزمینی در ایران

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، حجم اقتصاد پنهان (زیرزمینی) در ایران 10 تا 15 درصد تولید ناخالص داخلی است.

دفتر بررسی‌ای اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس این مطلب را در گزارشی تحت عنوان برآورد اقتصاد زیرزمینی در ایران و تحلیل علل شکل‌گیری آن منتشر کرده است.

بنابراین گزارش، این برآورد با استفاده از الگوی منطق فازی مورد بررسی قرار گرفته است.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است، در این تحقیق دو متغیر نرخ موثر مالیات و درجه مقررات اقتصادی انتخاب و براساس 25 قاعده تصمیم‌گیری، استنتاج فلزی برای دوره زمانی 1379-1343 صورت گرفته که نتایج نشان‌دهنده آن است که اقتصاد پنهان در این دوره به طور متوسط بین 10 تا 15 درصد تولید ناخالص رسمی کشور در نوسان بوده است.

لذا بخش زیادی از درآمدهای دولت در این مقطع کاهش یافته و شکاف یا فرار مالیاتی افزایش پیدا کرده است.

در بخشی از این گزارش ذکر شده است؛ روش‌های اندازه‌گیری اقتصاد پنهان که تاکنون مورد بررسی قرار گرفته‌اند دچار محدودیت‌ها و نقاط ضعف بوده‌اند؛ لذا ضروری است از روش‌های جدیدتر برای اندازه‌گیری اقتصاد پنهان که یک متغیر غیرقابل‌مشاهده است، استفاده شود.

 

انتشار اوراق مشارکت برای کنترل نقدینگی مضر است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به نامه رئیس‌کل بانک مرکزی درخصوص پرداخت سود اوراق مشارکت ازسوی بانک مرکزی نوشت، کنترل نقدینگی از طریق انتشار اوراق مشارکت روشی غیرقابل‌دوام، مضر و غیراقتصادی است.

طهماسب مظاهری در نامه خود با تایید مطالب مندرج در نامه رئیس‌کل بانک مرکزی آورده است: مشکلات مطرح‌شده توسط بانک مرکزی مورد تایید این وزارت نیز می‌باشد و روشن است که نمی‌توان سیاست‌های مالی و پولی‌ای که موجب رشد نقدینگی می‌شود را ادامه داد و برای کاهش و کنترل آن نقدینگی از طریق انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی با هزینه بسیار بالا اقدام کرد.

به عقیده وزیر امور اقتصادی و دارایی این روش، روش غیرقابل‌دوام، مضر و غیراقتصادی است و خود موجب تورم و بالا رفتن هزینه دولت می‌شود.

از طرفی پیشنهاد تامین اعتبار هزینه‌های انتشار اوراق مشارکت بانک مرکزی از طریق بودجه‌های سنواتی دولت یا از محل حساب ذخیره ارزی از نظر این وزارت مقدور نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید