نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22 اسفند

مدیرعامل سایپا: درباره قیمت خودرو تابع وزارت صنعت هستیم

کدخبر: ۵۶۰۸۹۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مدیرعامل سایپا: درباره قیمت خودرو تابع وزارت صنعت هستیم

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 اسفند 1352؛  به سواحل خلیج فارس راه‌آهن کشیده می‌شود

خطوط شبکه راه‌آهن ایران تا سواحل خلیج فارس امتداد می‌یابد. در نخستین مرحله راه‌آهن ایران بندر شاهپور را به بوشهر و بندرعباس متصل می‌کند و به‌تدریج تمام سواحل جنوبی را دربرمی‌گیرد.

به دنبال مطالبی که استاندار بوشهر طی جلسات هفته این استان در وزارت کشور در حضور مسوولان بیان داشت، انجام طرح‌های جدیدی برای استان بوشهر اعلام شد و در پاسخ درخواست احسان الله حقیقی، استاندار بوشهر مبنی‌بر احداث راه‌آهن بندر شاهپور به سواحل خلیج فارس و در امتداد بنادر بوشهر و بندر عباس مهندس اربابی، معاون وزارت راه اعلام داشت: پروژه راه‌آهن ساحلی خلیج فارس آماده گردیده و به محض تصویب در فاصله بنادر شاهپور، عباس و و بوشهر به مرحله اجرا درخواهد آمد.

همچنین مسوولان گفتند در آینده دو فرودگاه، دو هتل و یک بیمارستان و چند واحد آموزش فنی برای کارگران در استان بوشهر ساخته خواهد شد و همچنین علاوه‌بر احداث پالایشگاه، سد، برق اتمی، شبکه آبرسانی مدرن بوشهر را زیر پوشش قرار خواهد داد.

22 اسفند 1362؛ کلیه بنگاه‌های معاملات املاک فاقد مجوز قانونی تعطیل می‌شوند

کلیه بنگاه‌های معاملات املاک که فاقد پروانه قانونی هستند به دستور شهرداری تهران تعطیل می شوند.

براساس بخشنامه‌ای که ازسوی دادسرای عمومی تهران صادر شد، کلیه مناطق بیست‌گانه شهرداری موظف شدند تا هرچه سریع‌تر از ادامه کار افرادی که بدون مجوز در بنگاه معاملات املاک به تفکیک و خرید و فروش اراضی شهری اقدام می‌کنند، جلوگیری و متخلفان را به دادسرای عمومی تهران معرفی کنند.

براساس همین گزارش، اکیپ‌های شهرداری تهران با همیاری و همکاری ماموران انتظامی کمیته‌های انقلاب اسلامی و شهربانی موظف شدند تا از صبح فردا به‌طور سریع و قاطعانه جلوی کار این گونه متخلفان را بگیرند.

لازم به یادآوری است، بنگاه‌های مذکور با کوچک کردن قطعات بزرگ، به خصوص در مناطق حاشیه شهر اقدام به تفکیک و خرید و فروش اینگونه زمین‌ها می‌کنند که این اعمال خلاف و غیرقانونی باعث ازدیاد تخلفات ساختمانی و افزایش مهاجرت بی‌رویه به شهر تهران شده است.

22 اسفند 1392؛ خروج بورس از حالت اضطرار

پس از گذشت حدود یک ماه از تصویب محدودیت‌های فروش در بورس، بالاخره این محدودیت‌ها قرار است از روز شنبه برداشته شوند.

این در حالی است که انتشار این خبر دیروز باعث شد تغییرات منفی بورس متوقف شده و اگرچه رشد چندانی ثبت نشد، اما لااقل امید به بهبود بازار در واپسین روزهای سال 92 شکل گرفت.

امیدی که به پیش‌بینی مسوولان و فعالان بازار به روند نزولی بورس بعد از 70 روز پایان داد و به این ترتیب شاخص در رقم 76 هزار و 583 واحد تثبیت شد.

این در حالی است که بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حکایت از آن دارد که میانگین روند کاهشی روزانه بازار طی دوره پیش از محدودیت‌ها معادل 4/0 درصد و طی دوره یک ماهه گذشته 18/0 درصد بوده است.

بر این اساس باید گفت، این محدودیت‌ها اگرچه از ریزش بیشتر شاخص جلوگیری کرد، اما جریان بازار را دستخوش تغییرات منفی کرده و به ضعف روند خرید و فروش سهام منجر شد.

تشریح ویژگی‌های برنامه ششم

سخنگوی دولت اعلام کرد که «برای رسیدن به  اهداف سند چشم‌انداز به رشد سرمایه‌گذاری 14 درصدی و رشد اقتصادی 11.5 درصدی نیاز داریم.»

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با بیان اینکه اهداف برنامه پنجم توسعه محقق نشده است، گفت: براساس اهداف این برنامه قرار بود رشد هشت درصدی در اقتصاد داشته باشیم که در سال 90 به‌عنوان سال اول اجرای این برنامه رشد اقتصادی سه درصد بود و در سال 91 به منفی 5.8 درصد رسید که پیش‌بینی می‌کنیم برای پایان امسال به منفی 8/0 درصد تا صفر خواهد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به این عقب افتادگی‌ها مجبوریم برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز توسعه، رشد سرمایه‌گذاری 12.5 درصد را به 14 درصد تبدیل کنیم و بهره‌وری را از 2.5 درصد به 5.5 درصد برسانیم.

نوبخت افزود: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای شرایط تورمی دریافت اقتصادی تدوین نشده، بلکه راهکاری است که هرچه سریع‌تر ما را با توجه به عقب‌افتادگی‌هایی که داشته‌ایم به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله برساند.

خبرنگاری از نوبخت درخصوص برنامه‌های دولت برای ادامه نظام سهمیه‌بندی بنزی نپرسید که پاسخ داد: دولت درباره ادامه تخصیص بنزین به روش سهمیه‌بندی در حال تصمیم‌گیری نهایی است و با توجه به  اینکه به اعتقاد برخی کارشناسان، فساد زیادی در بنزین دو نرخی وجود دارد. روی این موضوع فکر می‌کند که آیا باید بنزین را در سال آینده تک‌نرخی کند یا خیر؟

او افزود: در صورت تک‌نرخی شدن بنزین، ارزش‌های دیگری می‌توان به برخی اقشار خاص بنزین یارانه‌ای ارائه کرد و تنها راه آن سهمیه‌بندی نیست.

مدیرعامل سایپا: درباره قیمت خودرو تابع وزارت صنعت هستیم

مدیرعامل سایپا گفت: در زمینه قیمت‌گذاری خودرو تابع سیاست‌های وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت و دستورالعمل‌های ابلاغی مربوطه هستیم.

سعید مدنی درباره اظهارات وزیر صمت مبنی‌بر عدم افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که از طریق کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید قیمت تمام شده تولید محصولات را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت خودرو براساس سیاست‌های وزارت صمت است، تصریح کرد: تاکنون درخواستی برای افزایش قیمت محصولات نداشته‌ایم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید