نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 23 اسفند

توافق ایران و ژاپن برای بازپرداخت بدهی 2 میلیارد دلاری

کدخبر: ۵۶۰۸۹۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
توافق ایران و ژاپن برای بازپرداخت بدهی 2 میلیارد دلاری

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

23 اسفند 1352؛ پایان تحریم نفتی آمریکا

وزیران نفت کشورهای عرب امروز از لیبی به کشورهای خود باز می‌گردند تا درباره تصمیم احتمالی پایان دادن به رفع تحریم نفتی آمریکا به دولت‌هایشان گزارش دهند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس این تصمیم گرچه اعلام نشده است، روز گذشته در جلسه شش ساعته وزیران نفت عرب که در پشت درهای بسته تشکیل شده بود، گرفته شده است و پیروزی بزرگی برای آمریکا به شمار می‌رود.

علت اینکه وزیران نفت عرب حاضر نشدند رسما تصمیم پایان دادن به تحریم نفتی آمریکا را اعلام کنند، این است که دولت لیبی به‌عنوان میزبان کنفرانس شدیدا مخالف است که تا وقتی اعراب به تمام هدف‌های خود نرسیده‌اند به تحریم نفتی آمریکا پایان داده شود.

یکی از نمایندگان لیبی که در جلسه دیروز شرکت داشت، گفت: وزیران نفت سایر کشورهای عرب علیرغم مخالفت لیبی تصمیم گرفته‌اند به تحریم نفتی آمریکا پایان دهند.

کارشناسان مالی اوپک قرار است گزارش تبادل‌نظرهایشان را در این زمینه به کنفرانس وزیران نفت اوپک که روز شنبه در وین تشکیل خواهد شد، تسلیم کنند. مصر و عربستان سعودی اصرار دارند که به تحریم نفتی آمریکا پایان داده شود چون به عقیده آنها هنری کی‌سینجر، وزیر خارجه آمریکا تاکنون به قدر کافی برای حل مسائل خاورمیانه حسن نیت نشان داده است.

23 اسفند 1372؛ سقوط شدید نرخ انواع ارز در بازار آزاد

بازار آزاد ارز صبح امروز در عین آشفتگی دچار رکود بود. قیمت دلار در این بازار نسبت به روز شنبه (21 اسفند) 230 ریال کاهش یافت و سیر نزولی قیمت‌ها تا ساعت مخابره این خبر (10.30 دقیقه) همچنان ادامه داشت.

یک صراف گفت: تصمیمات اخیر دولت و مصوبات مجلس درباره بودجه که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر روی کاهش تقاضای ارز در بازار آزاد اثر گذاشت، از جمله دلایل کاهش نرخ ارز در این بازار است.

یکی دیگر از صرافان گفت: تمدید مهلت بازپرداخت دیون ایران ازسوی ژاپن و آلمان و دادن اعتبارات لازم برای بازپرداخت این دیون علت اصلی کاهش شدید نرخ انواع ارز در بازار آزاد است.

گزارش خبرنگار اطلاعات حاکی است که در بازار آزاد ارز امروز هر دلار آمریکا حتی با 2200 ریال نیز خریدار نداشت هرچند قیمت پیشنهادی فروشندگان اندکی بالاتر از این نرخ بود. صرافان قیمت دلار آمریکا را برای خرید 2270 ریال و برای فروش 2310 ریال پشت شیشه‌های خود نصب کرده بودند.

سکه بهار آزادی نیز نسبت به روز شنبه این هفته کاهش چشمگیری یافت و با 6 هزار ریال افت به 249 هزار ریال خریداری شد. نرخ فروش سکه بهار آزادی 251 هزار ریال و 500 ریال بود. امروز همچنین یک مارک آلمان 1220، پوند انگلیس 3360، یکصد ین ژاپن 2180، و یک فرانک فرانسه 400 ریال معامله شد.  

توافق ایران و ژاپن برای بازپرداخت بدهی 2 میلیارد دلاری

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به دنبال مذاکرات هیات بانک مرکزی با شرکت‌های صادرکننده ژاپنی، تفاهم‌نامه‌ای به امضا رسید که بر مبنای آن بیش از دو میلیارد دلار اعتبار در اختیار بانک مرکزی قرار گیرد تا تمام مطالبات شرکت‌های ژاپنی را بازپرداخت کند.

دکتر عادلی افزود: این تفاهم‌نامه به‌دنبال توافقی بود که دو هفته پیش با آلمان منعقد شده بود.

وی تاکید کرد: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها، فشردگی سررسید پرداخت‌های کشور از بین می رود.

مجموع تعهدات سررسیدشده کوتاه‌مدت و فشرده کشور در سال‌های 71 و 72 حدود 8 میلیارد دلار است، علت فشردگی این پرداخت‌ها، حجم سنگین سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی کشور در خلال نخستین برنامه توسعه اقتصادی کشور است.

متاسفانه با کاهش قیمت‌های نفت و عدم تحقق درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده، در برنامه اول امکان بازپرداخت این تعهدات وجود نداشت.

علاوه‌بر آن، عدم همکاری‌های معمول مالی کشورهای طرف قرارداد جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ملاحظات سیاسی، مشکلاتی را به‌وجود آورد و اغلب شرکت‌های ایرانی مجبور شدند خریدهای خود را به طور نقدی یا کوتاه‌مدت انجام دهد.

وی با اشاره به توافق‌های میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آلمان و ژاپن که بیش از 50 درصد فشردگی تعهدات را رفع کرده است، متذکر شد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ تاخیری در پرداخت‌های خود نداشته است و پرداخت‌های به تاخیر افتاده مربوط به شرکت‌های ایرانی است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هزینه اعتبارات جدید دریافت‌شده از کنسرسیوم شرکت‌های ژاپنی را کمتر از 5 درصد اعلام کرد که سالانه پرداخت خواهد شد.

اعتبارات پس از یک دوره تنفس حدود 2 سال در یک دوره زمانی 3.5 سال پس از آن انجام خواهد شد.

دکتر عادلی تصریح کرد: همه واردکنندگان ایرانی که به دلیل عدم پرداخت اعتباراتشان در سررسید مقرر دچار مشکلاتی شدند، می‌توانند انتظار داشته باشند که ظرف یکی دو ماه آینده تمام تعهداتشان به فروشندگان خارجی به‌ویژه در کشورهای ژاپن و آلمان پرداخت خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به تشکیل ستاد مذاکره‌کننده در این بانک از ماه‌ها قبل گفت: در این مدت گروه‌های مختلف با کشورهای بستانکار ازجمله سوئیس، اتریش، هلند، اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و بلژیک نیز مذاکراتی انجام داده‌اند که با تعدادی از آنها مذاکرات نهایی خواهد شد.

23 اسفند 1382؛ موجودی حساب ذخیره ارزی بیش از 10 میلیارد دلار است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ضمن دفاع از برداشت 6.5 میلیارد دلاری از حساب ذخیره ارزی از جمع‌آوری 22 میلیارد دلار تا پایان اسفندماه 82 در این حساب خبر داد.

محمد ستاری‌فر افزود: در لایحه بودجه سال 83 مقرر بود رئیس‌جمهور در آذرماه 2 میلیارد و 933 میلیون دلار بابت مصوبات قانونی دولت مبنی‌بر یکسان‌سازی نرخ ارز و تعهدات کشور برداشت کند که کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه مجلس اعلام کردند که این درخواست نمی‌تواند در لایحه بودجه لحاظ شود، بلکه باید جداگانه مطرح شود. به همین خاطر این لایحه به‌صورت جداگانه و پس از لایحه بودجه 83 تقدیم مجلس شد. ستاری‌فر خاطرنشان کردک این لایحه سه ماه مورد بررسی دولت قرار گرفته و کار ناگهانی نیست.

وی درباره آخرین وضعیت حساب ذخیره ارزی با وجود این برداشت‌ها گفت: از ابتدای شکل‌گیری این حساب تا پایان اسفند 82 مبلغ 22 میلیارد دلار جمع‌آوری خواهد شد که تاکنون پنج میلیارد دلار از این مبلغ صرف طرح‌های مهم و اولویت‌دار و 5.7 میلیارد دلار دیگر برای یکسان‌سازی نرخ ارز به سپرده‌های بانک مرکزی اضافه شده، اما هزینه نشده است که جابه‌جایی در حساب‌ها بوده است.

خبر دیگر اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر برداشت 6.5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به تصویب شورای نگهبان قانون اساسی نرسید.

مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی که به دولت اجازه می‌دهد تا به میزان 6.5 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت کند، در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و به آن ایراداتی وارد شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه سه‌شنبه گذشته علاوه‌بر تصویب درخواست دولت برای صدور مجوز برداشت 4 میلیارد و 533 میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی به دولت مجوز دادند 2 میلیارد دیگر نیز از این حساب برداشت نماید و در مجموع 6 میلیارد و 523 میلیون دلار از ذخایر ارزی کشور را برداشت کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید