نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 24 اسفند

میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی کمتر از مصوبه مجلس است

کدخبر: ۵۶۱۳۱۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
 میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی کمتر از مصوبه مجلس است

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

24 اسفند 1362؛ نحوه پرداخت وام به بخش کشاورزی در نظام نوین بانکداری

سیستم بانکداری اسلامی باید نیروی خود را در بخش کشاورزی استقرار بخشد و اعتبارات لازم را به موقع و با دقت زیاد در اختیار این بخش قرار دهد.

مهندس میلانی، مدیرعامل بانک کشاورزی با حضور مسوولان و مدیران بانک‌های تهران تشکیل شده بود، گفت: در مرحله مسائل با مسائل حساس‌تری روبرو هستیم؛ زیرا استعمار با تجربه‌ای که در این زمینه دارد چنگال های خود را در منافع ملل جهان فرو برده است. به همین دلیل در مرحله اقتصادی مسائل با دقت بیشتری باید بررسی شود و تاکنون نیز گام‌های استواری در این زمینه برداشته شده است که امیدواریم سیستم بانکی با نهایت قدرت رسالت خود را در زمینه اجرای مفاد بانکداری اسلامی به کار گیرد.

وی گفت: وظیفه و رسالت حساس و بزرگی برعهده شما که در سیستم بانکداری همچون سربازانی هستید می‌باشد و علاوه‌بر اینکه باید فرهنگ بانکداری اسلامی در سیستم بانکی مستقر شود باید در جامعه نیز استقرار یابد و مردم در زمینه‌های گوناگون بر اجرای عقود اسلامی در نظام بانکداری آگاه باشند.

قرض‌الحسنه در بخش کشاورزی ام‌العقود می‌باشد همچنین در این بخش برای در اختیار قرار دادن ماشین‌آلات به کشاورزان می‌توان از طریق فروش اقساطی و اجاره به شرط تملیک عمل کرد و یا در طرح‌های آب و خاک که در تولید اثر مستقیم دارند وام به صورت قرض‌الحسنه و یا به صورت جعاله پرداخت شود همچنین در بخش دامداری بانک کشاورزی می‌تواند به صورت‌های قرض‌الحسنه، مشارکت مدنی و فروش اقساطی اعتبار در اختیار دامداران قرار دهد.

24 اسفند 1372؛ سردرگمی دلالان به دنبال کاهش شدید نرخ ارز

موج کاهش قیمت انواع ارز در بازار آزاد همچنان باعث نگرانی و اضطراب دلالان ارز می‌شود.

امروز با کاهش قیمت انواع ارز، دلالان سعی می‌کردند با خریدهای سوداگرانه، قیمت‌ها را حفظ کنند ولی در عمل سودی نمی‌بخشید و سیر نزولی قیمت‌ها همچنان ادامه داشت.

دیشب قیمت دلار حتی به زیر 2200 ریال رسید ولی صبح امروز دلار 2250 ریال معامله شد.

همچنین هر سکه بهار آزادی با کاهش قیمت به 240 هزار ریال رسید.

24 اسفند 1382؛ احتمال تجدیدنظر در برداشت ارزی

هفته‌نامه برنامه روز گذشته لایحه تقدیمی دولت به مجلس را درج کرده است که در آن قید شده «دولت درخواست برداشت 4.5 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی» داشته است. در این هفته‌نامه که به عنوان ارگان سازگان مدیریت منتشر می‌شود تاکید شده، «مجلس رقم برداشت از حساب ذخیره ارزی را به 6.5 میلیارد دلار افزایش داده است.» با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری نیز در سخنان خود گفته است، با برداشت غیرمحتاطانه از حساب ذخیره ارزی مخالفم و سخنان بایزید مردوخی، دبیر هیات امنای حساب ذخیره ارزی که تاکید دارد، دولت باید اثبات کند که به این میزان ارز نیاز دارد، شرایط مبهم است. یک خبر غیررسمی که ازسوی خبرگزاری فارس منتشر و در ان به ایرادات شورای نگهبان اشاره شده است و همچنین مخالفت برخی نمایندگان به نظر می‌رسد احتمال تجدیدنظر در میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی افزایش یافته است.

سیدمحمد خاتمی: از پشتوانه ارزی مستحکمی برخورداریم

آقای سیدمحمد خاتمی، رئیس‌ جمهوری در جمع وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی و مدیران بخش‌های مختلف بانک مرکزی خواستار ارائه طرح‌های مطالعاتی در زمینه افزودن سرمایه بانک‌ها از محل صندوق ذخیره ارزی، فعال شدن بیشتر نظام بانکی و انجام عملیات بانکی بدون ربا شد.

رئیس‌جمهوری همچنین در جمع کارکنان بانک  مرکزی حضور یافت و سخنانی ایراد کرد.

آقای سیدمحمد خاتمی بر کنترل نقدینگی و اتخاذ سیاست‌های غیرتورمی در سیستم بانکی تاکید کرد و از بانک مرکزی خواست اصل اشتغال و تولید را محور اصلی کار خود قرار داده و روی آن پافشاری کند.

وی افزود: امروز ثبات و اطمینان در اقتصاد کشور نسبت به گذشته بهتر و مطمئن‌تر است.

آقای خاتمی گفت: گرچه این تلقی وجود داشت که دولت ما بیشتر به توسعه سیاسی می‌اندیشید، اما آنچه مورد توجه این دولت و دغدغه آن بوده، یک اندیشه اساسی در عرصه جامعی در بخش‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و اصلاحات در همه عرصه‌ها بود.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه نمی توان یک اقتصاد پویا داشت، اما حق و حرمت افراد جامعه را به رسمیت نشناخت، خاطرنشان کرد: مردم شیئی نیستند و نیروهایی نیستند که فقط در اختیار حکومت باشند.

وی ادامه داد: امروز از ثبات نسبی مالی در داخل برخورداریم و در بخش خارجی نیز استحکام و توازن قابل‌قبولی داریم و به طور کلی وضعیت اقتصادی ما نسبت به گذشته امیدوارکننده‌تر است.

وی اظهار کرد: در جهت تولید و ایجاد ارزش افزوده در کشور و اشتغالزایی جهت‌گیری درستی داشته‌ایم اگرچه کمتر موفق بوده‌ایم و هرچند که از مشارکت سرمایه‌های خارجی کمتر استفاده کرده‌ایم، اما توانسته‌ایم با روش‌های گوناگون مانند بیع متقابل پشتوانه محکمی از نظر سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.

آقای خاتمی به تلاش دولت برای ایجاد یک انضباط مالی مناسب اشاره کرد و گفت: تلاش کردیم که اقتصاد کشور را از تکان‌های شدید و شوک‌های بزرگ ایمن کنیم.

رئیس‌جمهوری کاهش نرخ تورم از 25 درصد در برنامه دوم به 14 درصد در برنامه سوم توسعه را یک حرکت مهم خواند و گفت: البته در سال 80 این رقم به کمی بالاتر از 11 درصد رسیده و این موضوع، بسیار قابل‌توجه است.

آقای خاتمی همچنین به تاسیس صندوق ذخیره ارزی اشاره کرد و گفت: امروز از پشتوانه‌ای ارزی مستحکمی برخورداریم که بی‌سابقه است و تشکیل حساب ذخیره ارزی در آستانه انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری، یک اقدام مهم و شجاعانه بود درحالیکه می‌شد آن زمان آن پول را به عنوان یک تسکین‌دهنده به جامعه تزریق کنیم.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: من ازجمله کسانی هستم که با استفاده بدون احتیاط از حساب ذخیره ارزی مخالفم و معتقدم این حساب و صندوق ذخیره ارزی باید به‌عنوان یک پشتوانه بزرگ حفظ و نگهداری شود.

آغاز عملیات ساخت نخستین قطار هوایی در تهران

ساخت نخستین اتوبوس هوایی (مونوریل) و ایستگاه مربوط به آن حدفاصل میدان صادقیه تا فرودگاه مهرآباد دیروز آغاز شد.

در این مراسم که جمعی از مسوولان حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر تهران حضور داشتند، دکتر احمدی‌نژاد شهردار تهران گفت: برای رسیدن به سرعت متوسط 20 کیلومتر در ساعت در تهران، نیازمند 400 کیلومتر خطوط ریلی درون‌شهری، 7500 دستگاه اتوبوس و بیش از 50 هزار دستگاه تاکسی سالم هستیم.

در این مراسم دکتر حمید بهبهانی، معاون حمل و نقل و امور ترافیک شهرداری تهران به 12 میلیون سفر روزانه در پایتخت اشاره کرد و گفت: سهم حمل و نقل عمومی از این میزان 43 درصد است که امیدواریم با تصویب طرح وزارت کشور در هیات دولت، شهرداری بتواند سهم حمل و نقل عمومی را به 70 درصد افزایش دهد.

وی به مسیر 10 کیلومتری اتوبوس ریلی میدان صادقیه تا فرودگاه مهرآباد اشاره کرد و گفت: زمان انجام این پروژه از 15 ماه تا 2 سال پیش‌بینی و هزینه آن 800 میلیارد ریال اعلام شده است.

مهندس بابایی، مجری اجرای طرح قطار هوایی از مسوولان شهرداری در حمایت از اجرای این پروژه تشکر کرد و گفت: برای اجرای این پروژه 8 سال کار مطالعاتی انجام شده و تمام تجارب کشورهای دارای این سیستم مورد بررسی قرار گرفته‌اند و درنهایت به این نتیجه رسیده‌ایم که بیش از 80 درصد پروژه اتوبوس ریلی در داخل کشور قابل‌اجرا است.

24 اسفند 1392؛ میزان افزایش قیمت حامل‌های انرژی کمتر از مصوبه مجلس است

معاون اجرای رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد هر کدام در گفت‌و‌گوهایی جداگانه به تشریح برنامه های دولت برای پرداخت یارانه در سال آینده خبر دادند. محمد شریعتمداری که مسوولین اجرای فاز دوم را برعهده گرفته است از پرداخت یارانه در سال آینده صرفا به «سرپرستان خانوار که نیازمند و متقاضی دریافت یارانه هستند» خبر داده و علی‌ طیب‌نیا نیز گفته که افزایش قیمت حامل‌های انرژی (بنزین، گازوئیل، مازوت و گاز) بسیار ملایم و کند و به مراتب کمتر از آن چیزی است که در مصوبه مجلس (38 درصد) پیش‌بینی شده است.

وزیر اقتصاد در تشریح برنامه‌های دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی در سال آینده گفت: با توجه به شرایط رکودی که در اقتصاد کشور حاکم است، دولت تصمیم دارد که شیب افزایش قیمت را بسیار ملایم در نظر بگیرد، بنابراین از آن چیزی که مجلس پیش‌بینی کرده کمتر و شاید حدود نیمی از آن (19 درصد) باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید