نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 25 اسفند

حمایت عربستان از ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای عربی

کدخبر: ۵۶۱۳۲۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
حمایت عربستان از ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای عربی

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 اسفند 1362؛ نرخ جدید سیگارهای «آزادی» و «بهمن» اعلام شد

شرکت دخانیات جمهوری اسلامی ایران درباره افزایش نرخ سیگارهای خارجی اطلاعیه‌ای صادر کرد: با توجه به دستور شورای اقتصاد مبنی‌بر افزایش نرخ سیگارهای خارجی از قرار هر نخ سه ریال، کلیه مناطق و شعب و نمایندگی‌ها در سطح کشور موظفند از 25 اسفند سال جاری بسته‌های 20 عددی سیگار آزادی را به قیمت 130 و بهمن را 145 ریال به فروش برسانند.

ضمنا تخفیف عاملین نیز برای کلیه کالاهای دخانی به روال قبل یعنی حداکثر تا چهار درصد عامل جزء است.

علاوه‌بر آن تا پایان سال‌جاری حسب تشخیص مسوولان مناطق و شعب و نمایندگی‌ها می‌توانند سهمیه روزانه را تا چهار برابر افزایش دهند. این اطلاعیه به منزله دستورالعمل کتبی است.

در صورتی که محتکران دست از سودجویی برندارند به اشد مجازات محکوم می‌شوند

به تمامی محتکران و فروشندگان متخلف اخطار می‌کنم اگر دست از این سودجویی‌های زالوصفتانه برندارند، آنها را به اشد مجازات محکوم خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام قدرتی، حاکم شرع دادگاه انقلاب اسلامی ویژه امور صنفی تهران گفت: به آن عده معدود از بازاریان که به دستور اربابان شرقی و غربی خود با توجه به محاصره اقتصادی کشور، دست به احتکار می‌زنند و هدفشان جز ضربه زدن به انقلاب اسلامی نیست و به هیچ چیز جز «پول» نمی‌اندیشند، هشدار می‌دهم که دست از اعمال ننگین خود بردارند.

وی همچنین گفت: شورای عالی قضایی وعده داده است که شعبه‌ای از دادگاه‌های کیفری یک و دو، در دادسرای امور صنفی دایر شود و به پرونده این گونه متخلفین رسیدگی کند.

وی افزود: بحمدالله مملکت ما در حال حاضر کم و بیش همه چیز دارد و این کمبود مصنوعی که مشاهده می‌شود، توسط همین عده معدود به‌وجود آمده است. در این جا این تصور پیش نیاید که ما به همه بازاری‌ها حمله کردیم، از آنها می‌خواهیم که این افراد سودجو را به امت حزب‌الله معرفی کنند تا مقامات قضایی و کیفری به حساب این افراد سودجو که در خفا می‌خواهند به بیگانه خدمت کنند، برسند.

حجت‌الاسلام قدرتی افزود: می‌خواهیم همانطوری که دادستان امور صنفی آقای کلهر اطلاعیه‌ای دادند به تمام اصناف، شرکت‌ها و فروشگاه‌ها اکیدا پیشنهاد کردند که باید جنس‌ها به قیمت مصوبه فروخته شود، اگر مشتری مطالبه فاکتور کرد به او ارائه دهند و طوری نباشد که فاکتور بدهی و زیر میز پولی بگیری. باید جوابگوی فاکتور بود و خدا کند که گیرت به دادگاه نیفتد. این ملت حاضر در صحنه، این ملت شهید داده و عزیز داده دیگر خونی ندارد که شما بمکید.

نصیحت‌های امام را گوش کنید و سعی کنید با دست خودتان، خود را گرفتار قضاء نکنید، دلمان نمی خواهد اینها را به شلاق بکشیم ولی چه کنیم اگر عضوی خراب شده، چاره آن بریدن است.

25 اسفند 1372؛ شورای نظارت و هماهنگی تولید، توزیع و قیمت تشکیل می‌شود

طرح نظام تنظیم، نظارت و کنترل بازار در شورای اقتصاد به تصویب رسید.

هدف از اجرای این طرح فراهم کردن امکانات لازم در جهت تامین حداقل نیاز و معیشت عمومی با تکیه بر استفاده بهینه از ظرفیت بخش‌های تولیدی کشور است. همچنین به‌منظور تامین اهداف طرح و نظارت بر حسن اجرای آن شورایی تحت‌عنوان شورای نظارت و هماهنگی تولید، توزیع و قیمت به ریاست وزیر بازرگانی تشکیل می‌شود.

اهداف طرح: 1- فراهم کردن امکانات لازم برای تامین حداقل نیاز و معیشت عمومی با تکیه بر استفاده بهینه از ظرفیت بخش‌های تولیدی کشور.

2- برقراری ثبات نسبی قیمت‌ها به‌ویژه درخصوص کالاهای مشمول طرح

3- ایجاد رقابت سالم در تهیه و توزیع کالا و نفی هرگونه انحصار، اختلال و یا تبانی در جهت خودداری از عرضه و یا افزایش بی‌رویه قیمت

4- انتخاب روش‌های صحیح توزیع کالا با استفاده از امکانات توزیع بخش‌های خصوصی و تعاونی و نظارت و کنترل جریان توزیع و اجرای قیمت‌های تعیین‌شده و مناسب.

5- جلوگیری از انحصار در امر تهیه و توزیع هر نوع تبانی جهت افزایش قیمت‌ها

6- نظارت بر حسن اجرای نظام تولید، توزیع و قیمت کالا با توجه به مفاد قانونی پیش‌بینی شده در این طرح و سایر قوانین و مقررات مربوطه.

25 اسفند 1382؛ مصوبه شورای اقتصاد برای تامین و توزیع کالاها

اعضای شورای اقتصاد پس از بررسی نظر ستاد بررسی و کنترل کالاها و خدمات، قیمت تضمینی خرید انواع برنج تولید داخل را تعیین کردند.

شورای اقتصاد به منظور استمرار عرضه کالاهای اساسی یارانه‌ای در سال 1383، نحوه تامین و توزیع کالاها و خدمات یارانه‌ای در سال آینده را تصویب کرد.

بزر‌گترین پیش‌فروش تاریخ

شرکت مخابرات ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در دوره پیش‌فروش تلفن همراه در تاریخ‌های 2 تا 20 اسفند حدود 5.6 میلیون نفر در سراسر کشور نسبت به ثبت‌نام سیم‌کارت اقدام کردند.

بر این اساس در صورتی که هر یک از افراد متقاضی تنها یک سیم‌کارت خریده باشند، با توجه به قیمت 440 هزار تومانی سیم‌کارت‌های دولتی، حجم پول واریزشده به حساب شرکت مخابرات بالغ بر 2464 میلیارد تومان خواهد بود.

عربستان از ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایرن و کشورهای عربی حمایت می‌کند

وزیر بازرگانی گفت: ایران آماده است تا سند تجارت منطقه آزاد شورای همکاری منطقه را برای ایجاد منطقه آزاد تجاری امضا کند.

محمد شریعتمداری اضافه کرد: وزیر بازرگانی عربستان از تمایل ایرانی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای عربی حمایت می‌کند.

او در جلسه تجار و بازرگانان ایران و عربستان که در اتاق بازرگانی تشکیل شد، افزود: با برقراری تجارت آزاد بین دو کشور موانع موجود بر سر راه تجارت ایران و کشورهای شورای همکاری برطرف خواهد شد.

شریعتمداری در مورد ششمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عربستان گفت: با وجود موانع موجود بر سر راه تجارت فی مابین، حجم روابط تجاری دو کشور در سال‌های اخیر تا شش برابر افزایش یافته که این روز باید همچنان ادامه داشته باشد.

وزیر بازرگانی ضمن اعلام موافقت دو طرف با سرمایه‌گذاری مشترک گفت: طرفین برای صدور محصولات دریایی ایران به عربستان سندی در مورد استاندارد بودن این نوع محصولات امضا کردند.

وزیر بازرگانی اعزام نیروی کار ماهر ایران به عربستان را که در چند سال گذشته امضا شده بار دیگر مورد تاکید قرار داد و گفت: ایران آماده است با توجه به امضای سند امنیتی در چارچوب ضوابط عرضه و تقاضا و فنی و حرفه‌ای، کادر پزشکی و پیراپزشکی خود را به این کشور اعزام کند.

«هاشم الیمانی»، وزیر بازرگانی و صنایع عربستان در این نشست با بیان اینکه نقطه‌نظرات دو کشور در تمام زمینه‌ها به هم نزدیک است، افزود: ایران و عربستان توافق کردند تا در زمینه صدور روادید و تاسیس شرکت مشترک دریایی همکاری کنند.

وی افزود: کشورهای شورای همکاری در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری با یکدیگر به تفاهم رسیده‌اند و کشورهای دیگر و ایران در صورت تمایل می‌توانند از این موقعیت تجاری استفاده کنند.

وی گفت: ایران می‌تواند در صورت تمایل پیشنهاد خود را برای عضویت از طریق شورای همکاری جهت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و کشورهای عربی مطرح کند و عربستان جهت تسریع از خواسته‌های ایران حمایت می‌کند.

25 اسفند 1392؛ علائم کاهش تورم در آینده

بانک مرکزی تازه‌ترین آمار از تغییرات قیمت‌ها در بهمن‌ماه را منتشر کرد. بیش از این آمارهای منتشرشده از نرخ تورم 4/0 درصدی ماهانه در حوزه اقلام مصرفی خبر داده بود. گزارش‌های جدید نشان می‌دهد نرخ تورم در حوزه اقلام تولیدی نیز به میزان 4/0 درصد بوده است. گزارش‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد پس از اینکه تورم تولیدکننده (تورم دوم) در آذرماه و دی‌ماه روند کاهشی را ثبت کرد، در بهمن‌ماه نیز این شاخص رشد محدودی داشته است.

کارشناسان معتقدند تغییرات در حوزه قیمت‌های تولید، پس از چند ماه در تورم مصرفی خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین با توجه به رشد ناچیز تورم دوم (تولیدکننده) در سه ماه اخیر و همچنین روند کنترلی دیگر عوامل اثرگذار بر قیمت‌ها مثل نقدینگی و نرخ ارز، می‌توان انتظار داشت که مسیر کاهشی تورم (مصرف‌کننده) در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

در ماه های اخیر به طور قابل ملاحظه‌ای از نرخ تورم ماهانه کاسته شده و در نتیجه تورم سالانه نیز در مسیر کنترلی و کاهشی قابل‌ملاحظه‌ای قرار گرفته است. در ادبیات ژورنالیستی می توان نرخ «تورم تولیدکننده» را نرخ «تورم دوم» نیز نامید؛ چراکه این شاخص نشان می‌دهد قیمت اقلام مربوط به تولید چه تغییری کرده است و این تغییرات، قیمت اقلام مصرفی را در آینده چگونه تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید