قیمت سیب و پرتقال شب عید اعلام شد

کدخبر: ۵۶۱۵۰۵
سیب درختی قرمز با قیمت ۲۷ هزار تومان در جایگاه‌های عرضه مستقیم میوه نوروزی عرضه می‌شود.
قیمت سیب و پرتقال شب عید اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که در آستانه شب عید و ایام نوروز قیمت هر کیلوگرم سیب درختی زرد ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب درختی قرمز ۲۷ هزار تومان و پرتقال تامسون شمال ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ بنابراین شهروندان می‌توانند میوه شب عید را از این مراکز در سراسر کشور خریداری کنند.

بر اساس آمارها، تاکنون بیش از ۱۵ هزار تن میوه شب عید شامل پرتقال و سیب درختی توسط بخش خصوصی خریداری شده که طی روزهای اخیر برای تنظیم بازار این محصول در شب عید و ایام نوروز سراسر کشور تقریباً ۱۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شود.

از این میزان، حدود ۶ هزار تن مربوط به استان تهران است که ۴ هزار تن آن سیب درختی و ۲ هزار تن آن پرتقال است، البته توزیع میوه شب عید از طریق غرفه میادین در سطح شهر تهران و بازارچه‌ها و مکان‌های منتخب در سطح شهرستان‌های استان انجام می‌گیرد و تا ۱۵ فروردین ماه نیز این روند ادامه خواهد داشت.

همچنین در این مراکز عرضه مستقیم میوه نوروزی قیمت هر کیلوگرم نارنگی ۳۱ هزار تومان، نارنج ۸ هزار تومان، لیموترش ۲۷ هزار تومان، انواع پیاز زرد و سفید ۱۶ هزار تومان، سیب‌زمینی ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان، گوجه‌فرنگی ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان، شیرخشک ۳۷ هزار تومان، به ۴۴ هزار تومان، کیوی ۳۴ هزار تومان، لیموشیرین ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان، باقالا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان، بادمجان ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان، کدومسمایی ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان، کاهو ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان، توت‌فرنگی ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان و آناناس هر عدد ۱۱۳ هزار تومان است.

البته به تازگی «محمد جواد عسکری» رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که هر کیلوگرم پرتقال با قیمت حدود ۱۰ هزار تومان خریداری شده که حداکثر باید با قیمت ۱۴ هزار تومان و سیب با قیمت حدود ۲۰ هزار تومان خریداری شده که باید با نرخ حداکثر ۲۵ هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.

وی با تاکید بر اینکه اگر تخلفی در زمینه توزیع میوه شب عید صورت بگیرد با آن برخورد می‌شود، گفته بود سازمان مرکزی تعاون روستایی باید به صورت روزانه گزارش خود از توزیع میوه شب عید در استان‌ها را به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه دهد؛ زیرا ارایه گزارش‌های دقیق موجب می‌شود تا شاهد افزایش قیمت‌ها نباشیم.

همچنین «جبرئیل برادری» رییس جهاد کشاورزی استان تهران نیز به تازگی گفته بود تیم‌های بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان برای جلوگیری از گران فروشی و هر گونه موارد تخلف، تشکیل شده و نظارت‌ها از واحدهای عرضه و بازار میوه و تره‌بار افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که امروز در سطح خرده فروشی‌های بازار قیمت هر کیلوگرم پرتقال بین ۲۲ تا ۳۵ هزار تومان، سیب درختی زرد بین ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان، سیب درختی قرمز بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان، نارنگی بین ۵۵ تا ۸۵ هزار تومان، نارنج ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، لیموترش بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان، کیوی بین ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان، سیب فرانسوی ۲۵۰ هزار تومان، گلابی بین ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان، به بین ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان، آناناس ۲۰۰ هزار تومان، موز بین ۵۵ تا ۷۵ هزار تومان، کاهو فرانسوی ۴۰ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۸ هزار تومان، خیار ۳۲ تا ۳۵ هزار تومان، هویج ۱۰ هزار تومان، چغندر ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان، بادمجان بین ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان، لوبیاسبز بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان، پیاز قرمز ۴۰ هزار تومان، پیاز زرد و سفید ۲۰ هزار تومان، سیب زمینی ۲۰ هزار تومان، شیرخشک ۷۵ هزار تومان و بروکلی بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که با نرخ میوه و صیفی در جایگاه‌های عرضه مستقیم کالا متفاوت است.

البته به گفته «مصطفی دارایی نژاد» رییس اتحادیه بارفروشان تهران نیز طبق قانون نظام صنفی، خرده‌فروشان می‌توانند با افزایش حدود ۳۰ درصد روی قیمت فاکتور، میوه را به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

در حالی که وضعیت بازار خرده فروشی نشان می‌دهد قیمت برخی اقلام میوه با بیش از سود ۳۰ درصدی به فروش می‌رسد که طبق گفته مسئولان امر این اقدام گران فروشی است و با متخلفان برخورد خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید